Za opinią Agnieszki Ławniczak Opiniowany szkic malowany jest szybko i spontanicznie. Odnosi się wrażenie, że pewna ręka doświadczonego artysty podążała tu za ulotną wyobra¼nią, może za wspomnieniem przeżytych chwil lub objawioną nagle istotą łączącego dwie osoby związku. Stąd wyabstrahowany z jednoznacznie realistycznych szczegółów sposób malarskiego przedstawienia sceny, jak również osadzenie całości w niejasnej aurze zmierzchu i mroku. Znając twórczość Jacka Malczewskiego, jego dzieła skończone jak i wiele rysunków oraz szkiców olejnych, tuszem czy akwarelą (w tym bardzo bogaty zbiór szkiców Muzeum Narodowego w Poznaniu), nie mam wątpliwości, że praca, dla której proponujemy nazwę Na ganku (Thanatos) jest autentycznym dziełem tego wielkiego artysty. Potwierdza to zarówno często stosowana przezeń w tego typu etiudach gama barwna oparta na brązach i zieleniach, dynamiczne budowanie przestrzeni jak i charakterystyczny sposób malowania. Z wąskiej palety, oszczędnie stosowanego syntetycznego rysunku i delikatnych modelunków świetlnych, wydobywa artysta masę wyrazowych i malarskich niuansów. O autorstwie Jacka Malczewskiego świadczy również wpisany w autobiografię temat. W przedstawionych postaciach rozpoznajemy tak często malowaną muzę i wielką miłość malarza Marię Balową oraz charakterystyczną sylwetkę samego artysty. Jej postać nie pierwszy raz w twórczości Malczewskiego stanie się tu kuszącym uosobieniem śmierci - wyzwolicielki i ukojenia. Do oczekującej spokojnie o zmroku kobiety, z atrybutem ostatniego żniwa w ręku, zbliża się z głębi sceny artysta. Lecz tu, przyglądając się jego sylwetce, a zwłaszcza nogom i stopom, nabieramy wątpliwości czy nie rozpoznajemy w nim elementów faunicznych. Jeśli tak, to Malczewski przedstawił by się tu zarazem jako symboliczne uosobienie żywiołu natury i sztuki. A więc poetycką sugestię tego przedstawienia można by odczytać jako jeszcze jedną próbę objaśnienia swej egzystencji w świetle splatających się pojęć Erosa, Thanatosa i Sztuki.
Malarz i rysownik, jeden z najważniejszych artystów polskiego symbolizmu. Studia w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych rozpoczął (1872) jeszcze jako uczeń gimnazjum św. Jacka, którego w efekcie - za namową Matejki - nie ukończył, wybierając naukę malarstwa pod kierunkiem profesorów Władysława Łuszczkiewicza, Feliksa Szynalewskiego i Floriana Cynka. W roku 1875 przeszedł na "oddział kompozycyjny" pod wyłączny nadzór Matejki; W 1876 roku Malczewski wyjechał do Paryża i zapisał się do pracowni Ernesta Lehmanna w École des Beaux-Artst. W roku 1877 powrócił do macierzystej uczelni. Mieszkając stale w Krakowie, często podróżował, zwłaszcza do Włoch i Francji. W 1884 roku jako rysownik towarzyszył swemu przyszłemu protektorowi i przyjacielowi - Karolowi hr. Lanckorońskiemu w podróży do Azji Mniejszej i Grecji; jesień roku 1885 i wiosnę roku następnego spędził w Monachium, nawiązując kontakty i trwałe przyja¼nie z Józefem Brandtem, Alfredem Wierusz Kowalskim i Janem Rosenem. W 1896 roku nowy rektor Julian Fałat zapewnił mu posadę w Szkole krakowskiej (od 1898 z tytułem profesora); którego konfliktogenny Malczewski zaniechał w roku 1900, zostając wykładowcą w Żeńskiej Szkole Sztuk Pięknych dla Kobiet Toli Certowiczówny (wraz z Włodzimierzem Tetmajerem), a następnie na Wyższych Kursach dla Kobiet im. Adriana Baranieckiego; by wreszcie w roku 1910 przyjąć ponownie profesurę Akademii, którą piastował do roku 1921 (w latach 1912-1914 był rektorem), kiedy to postępujące kłopoty ze wzrokiem położyły kres jego aktywności twórczej. Był współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka", członkiem wiedeńskiej Secession (1897-1918) i Towarzystw: Przyjaciół oraz Zachęty Sztuk Pięknych. ( )
MALCZEWSKI Jacek
Reprezentant krakowskiego środowiska artystycznego epoki Młodej Polski, jeden z najciekawszych i najbardziej kontrowersyjnych polskich symbolistów. Wychowanek Jana Matejki; rozpoczął swą długą drogę twórczą od realistycznych obrazów o tematyce historycznej oraz od kompozycji odwołujących się do polskiej poezji romantycznej oraz do martyrologii Sybiru. Malował portrety znanych osobistości krakowskich i lwowskich, a także członków najbliższej rodziny. Portretowane osoby zazwyczaj przebierał w najrozmaitsze kostiumy i obdarzał różnymi atrybutami. Częścią tych wizerunków było na ogół rozbudowane tło pejzażowe zaludnione fantastycznymi postaciami. Na bazie odwiecznych alegorii tworzył własny świat symboli przeplatających się w setkach obrazów, często porządkowanych w cykle tematyczne. Niektóre z nich stały się dziś dla nas nieczytelne. Najważniejszy w twórczości Malczewskiego cykl Zatruta studnia powstał w latach 1905-1906.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 022 818 94 68 tel. kom.: 0 601 808 148 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl