Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MALCZEWSKI Jacek | Fauny

Jacek MALCZEWSKI (1854-1929)

Fauny

olej, tektura, 35 × 24,5 cm
sygn. p. d.: JMalczewski

„W porannej mgle i ciszy śpią bory stuletnie,
Pełne mrocznych tajemnic. W pośrodku polana
Traw zielenią pokryta i słońcem zalana,
Na niej złote dziewanny zakwitają świetnie.
U zdroju Faun młodzieńczy dmie w trzcinową fletnię
A melodyę powtarza ciemnych lasów ściana
I po kamieniach woda wtoruje mu szklana
I pszczoła, kiedy brzękiem jasną ciszę przetnie.
I zatopiony w słodkim swej piszczałki śpiewie
Faun kozłonogi, grając nie widzi i nie wie,
Że się z źródła wychyla trwożliwa Najada. (...)”

Lucjan Rydel „Faun i Najada”
(wiersz dedykowany Jackowi Malczewskiemu)


Przełom XIX i XX wieku to w sztuce i kulturze europejskiej ogromy wpływ wątków mitologicznych i fantastycznych. Faun, Pan, Satyr, Sylen to postacie, które w XIX stuleciu - zarówno w literaturze, jak w sztukach plastycznych i muzyce - zyskały szczególną popularność. Także symbolistę Malczewskiego zafascynowały m.in.. Motywy fauniczne, a źródeł inspiracji do prezentowanej na aukcji pracy „Fauny’, można szukać w wielu miejscach. Bez trudu można wykazywać analogie do twórczości chociażby Franza Stucka czy Arnolda Bocklina z właściwą temu drugiemu rubaszną bezpośredniością w traktowaniu stworzeń mitologicznych. „Próby wprowadzenia do sztuki symbolu w postaci figur alegorycznych lub wziętych z mitologii, a tak charakterystycznych dla Malczewskiego, wystąpiły w malarstwie europejskim wcześniej u Bocklina, Klingera i Stucka i one oddziałały na fantazję młodego artysty, ukazującej możliwości skombinowania tworów mitologicznych z sytuacjami codziennego życia.” (Władysław Podlacha, Katalog wystawy jubileuszowej Jacka Malczewskiego: Lwow, 1926). Fauny pojawiały się tez wielokrotnie w młodopolskiej poezji, czy to u Kazimierza Przerwy - Tetmajera, czy Adama Asnyka czy Lucjana Rydla. Dla samego Malczewskiego głównym jednak zapalnikiem dla jego fascynacji mitologią miały być hellenistyczne krajobrazy widziane z bliska. „(...) dla zaludnienia obrazów polskiego malarza stworami mitologicznymi rolę inspiratorską mogła odegrać jego podroż do Małej Azji z Karolem Lanckorońskim w 1884 r. Fakt, że ta podroż odbiła się bezpośrednio w twórczości artysty jedynie formą dzieł niejako reportażowych, sprawozdawczych, a nie metaforyczno-mitologicznych - jest zgoła drugorzędny. Mógł on z tego pobytu wynieść i chyba wyniósł - przy specyficznej strukturze swojej osobowości, poczucie bezpośredniego jakby obcowania z antycznymi bogami. I tu właśnie akcent trzeba położyć; na owej bezpośredniości poznania, bliskim kontakcie, braku dystansu.” (Andrzej Jakimowicz, Jacek Malczewski, Warszawa 1974, s. 17).

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
MALCZEWSKI Jacek
Reprezentant krakowskiego środowiska artystycznego epoki Młodej Polski, jeden z najciekawszych i najbardziej kontrowersyjnych polskich symbolistów. Wychowanek Jana Matejki; rozpoczął swą długą drogę twórczą od realistycznych obrazów o tematyce historycznej oraz od kompozycji odwołujących się do polskiej poezji romantycznej oraz do martyrologii Sybiru. Malował portrety znanych osobistości krakowskich i lwowskich, a także członków najbliższej rodziny. Portretowane osoby zazwyczaj przebierał w najrozmaitsze kostiumy i obdarzał różnymi atrybutami. Częścią tych wizerunków było na ogół rozbudowane tło pejzażowe zaludnione fantastycznymi postaciami. Na bazie odwiecznych alegorii tworzył własny świat symboli przeplatających się w setkach obrazów, często porządkowanych w cykle tematyczne. Niektóre z nich stały się dziś dla nas nieczytelne. Najważniejszy w twórczości Malczewskiego cykl Zatruta studnia powstał w latach 1905-1906.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji dolicza do kwoty wylicytowanej opłatę aukcyjną oraz opłaty dodatkowe wynikające z oznaczeń katalogowych obiektu. Opłata aukcyjna stanowi część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Do wybranych obiektów - oznaczonych w katalogu * - zostanie doliczona opłata wynikająca z tzw. droit de suite.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl