żony malarza Michała olej, tektura, 55 x 65 cm; sygn. p.g.: J. Malczewski / 1916
obraz reprodukowany w książce T. Grzybkowskiej por. lit.: T. Grzybowska, Świat obrazów Jacka Malczewskiego, Warszawa1996, s. 228, il. 35 - tu reprodukcja obrazu Wielce charakterystyczne dla Malczewskiego przedstawienie urodziwej kobiety na tle żywiołowej zieleni, z pięknie zaznaczonym fragmentem pejzażu w tle. Postaci towarzyszą drobne rekwizyty, które nadają obrazowi symbolicznego znaczenia. Kobieta sięga lewą ręką do przytwierdzonego na jej plecach kołczanu po strzałę o niebieskim upierzeniu i jednoczeoenie próbuje chwycić w palce prawej dłoni ważkę o kobaltowych skrzydłach. Jej oczy są pogodne, na ustach maluje się uoemiech, można rzec bawi się owadem. Czy zatem Diana - bo bez wątpienia wyobrażona kobieta uosabia rzymską boginię łowów, na co wskazuje tak kołczan ze strzałami jak i ozdoba we włosach nad czołem o lunarnej formie - nie zabawia się owadem - symbolem męskich uczuć, którego chce schwytać, a ten jak ćma do świecy leci do swej pogromczyni? Ten kontekst wymowy jest jednoznaczny i był oczywisty dla współczesnych Malczewskiemu. Temat famme fatale, pięknej wampirzycy karmiącej się męskimi namiętnościami był popularny i zrozumiały dla ludzi przełomu wieków, tak częsty w malarstwie Dantego Gabriela Rossettiego, który odcisnął mocne piętno na sztuce fin de siecle`u i jej kontynuatorów, do których należał także Jacek Malczewski. Twarz Marii Sozańskiej odnajdujemy w wielu obrazach artysty, a jej typ urody zbliżony jest do oblicza Marii Balowej Muzy Malczewskiego.
MALCZEWSKI Jacek
Reprezentant krakowskiego środowiska artystycznego epoki Młodej Polski, jeden z najciekawszych i najbardziej kontrowersyjnych polskich symbolistów. Wychowanek Jana Matejki; rozpoczął swą długą drogę twórczą od realistycznych obrazów o tematyce historycznej oraz od kompozycji odwołujących się do polskiej poezji romantycznej oraz do martyrologii Sybiru. Malował portrety znanych osobistości krakowskich i lwowskich, a także członków najbliższej rodziny. Portretowane osoby zazwyczaj przebierał w najrozmaitsze kostiumy i obdarzał różnymi atrybutami. Częścią tych wizerunków było na ogół rozbudowane tło pejzażowe zaludnione fantastycznymi postaciami. Na bazie odwiecznych alegorii tworzył własny świat symboli przeplatających się w setkach obrazów, często porządkowanych w cykle tematyczne. Niektóre z nich stały się dziś dla nas nieczytelne. Najważniejszy w twórczości Malczewskiego cykl Zatruta studnia powstał w latach 1905-1906.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 022 818 94 68 tel. kom.: 0 601 808 148 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl