Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MALCZEWSKI Jacek | Autoportret

Jacek MALCZEWSKI (1854-1929)

Autoportret

olej/płótno, 45 x 52 cm
na odwrociu naklejka z wystawy w Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu ("Jacek Malczewski", 1.10.2004-23.01.2005); naklejka z opinią potwierdzającą autentyczność, mgr Leszek Ludwikowski

WYSTAWIANY:
- Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, 2004/2005

Autoportret zajmował w twórczości Jacka Malczewskiego szczególne miejsce. Artysta powracał ustawicznie do swojego wizerunku, wykorzystując go na różne sposoby. Na ogół portretowane osoby (w tym przypadku on sam) możemy znaleźć u Malczewskiego w tak dla niego charakterystycznym powiązaniu z tłem pejzażowym. Drugi plan zaludniają często mitologiczne stworzenia, dodające kompozycji atmosfery tajemniczości. Nasila się ona zwłaszcza, gdy te kojarzące się ze śródziemnomorzem istoty pojawiają się w płaskim, polskim krajobrazie. Znaczenie w tych płótnach wytwarza się na styku dwóch planów. Wybitny krytyk dwudziestolecia międzywojennego, Mieczysław Sterling, ostro ucinał dyskusje na ten temat, tłumacząc ich obecność nie symbolizmem ale wymogami kompozycyjnymi. Sterling pisał, że Malczewski zaludniał swoje płótna mitologicznymi istotami "kiedy to potrzebne do kompozycji - barwne plamy obrazu przetwarza na postacie faunów, dryjad czy harpij, tak naiwnie uważane za symbole lub zagadki" ("Sztuka i artysta", nr 1, 1924, s. 11). Prezentowane płótno jest niezależne od rozstrzygnięć dotyczących symbolicznych i fantastycznych kontekstów obecnych w obrazach Malczewskiego z początku XX wieku. Centrum kompozycji zajmuje najszczegółowiej z całości opracowana twarz - twarz człowieka starego, znajdującego się u progu życia. Tło natomiast zostało tylko lekko zaznaczone. Praca jest wyjątkowa właśnie przez sposób ujęcia - mamy tu do czynienia bardziej z malarskim studium, niż z kolejnym wcieleniem się przez artystę w postać ze świata literatury. Obraz przedstawia Jacka Malczewskiego jako człowieka wolnego od pełnionej przez tyle lat służby w teatrze sztuki i wolnego od obowiązku występowania w historycznym czy fantastycznym kostiumie. Artysta nie udziela swojej twarzy żadnym ideom, ale malując, przygląda się jej z ciekawością niemal lekarską. Mieczysław Wallis, zajmując się kwestią autoportretów artysty, konstatował: "liczne wizerunki własne Malczewskiego (...) nie mówią nam prawie nic o jego dziejach wewnętrznych" ("Autoportrety artystów polskich", s. 195). Prezentowany portret artysty wyłamuje się z tej zasady.
Jacek Malczewski był najwybitniejszym przedstawicielem polskiego malarstwa symbolicznego. Uczeń Jana Matejki w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (1872-75 i 1877-79) i E. Lehmana w paryskiej École des Beaux-Arts (1876-77); stale mieszkał i pracował w Krakowie. W l. 1896-1922 był profesorem malarstwa w tamtejszej Szkole Sztuk Pięknych (od 1900 r. - Akademii). Należał do Towarzystwa Artystów Polskich Sztuka i do Grupy Zero. Pozostawił po sobie bogatą spuściznę artystyczną; począwszy od realistycznych obrazów przedstawiających popowstaniowe losy Polaków na Syberii, po fantastyczno-baśniowe, biblijne i symboliczno-alegoryczne kompozycje, często splecione z wątkami patriotycznymi. Ponadto malował wiele portretów, autoportretów i pejzaży.


Podatki i opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
MALCZEWSKI Jacek
Reprezentant krakowskiego środowiska artystycznego epoki Młodej Polski, jeden z najciekawszych i najbardziej kontrowersyjnych polskich symbolistów. Wychowanek Jana Matejki; rozpoczął swą długą drogę twórczą od realistycznych obrazów o tematyce historycznej oraz od kompozycji odwołujących się do polskiej poezji romantycznej oraz do martyrologii Sybiru. Malował portrety znanych osobistości krakowskich i lwowskich, a także członków najbliższej rodziny. Portretowane osoby zazwyczaj przebierał w najrozmaitsze kostiumy i obdarzał różnymi atrybutami. Częścią tych wizerunków było na ogół rozbudowane tło pejzażowe zaludnione fantastycznymi postaciami. Na bazie odwiecznych alegorii tworzył własny świat symboli przeplatających się w setkach obrazów, często porządkowanych w cykle tematyczne. Niektóre z nich stały się dziś dla nas nieczytelne. Najważniejszy w twórczości Malczewskiego cykl Zatruta studnia powstał w latach 1905-1906.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl