brąz, 76 x 17 x 17,5 cm sygnowana na podstawie: `Aktien - Gesellschaft. Gladenbeck. Berlin.`
Hermann Gladenbeck był bardzo ważną postacią dla berlińskiego środowiska artystycznego przełomu XIX i XX wieku. Rzeźbiarz i odlewnik zrealizował szereg prestiżowych zamówień. Z jego warsztatu wyszedł m.in. stojący na Unter den Linden pomnik konny przedstawiający Fryderyka Wielkiego, figura wieńcząca kolumnę Victorii, czy pomnik Kanta stojący w Królewcu. Gladenbeck współpracował z najważniejszymi niemieckimi rzeźbiarzami swoich czasów. Już po kilku latach działalności musiał zastąpić mała odlewnię przy Münzstraße obszernym warsztatem przy Wilhelmstrasse 62. Firmę Gladenbecka z czasem zaczęli współtworzyć jego synowie. Po śmierci ojca, starszy z synów, Oskar zrezygnował jednak z realizacji dużych zamówień na rzecz eleganckich figur gabinetowego formatu.
Prezentowana figura "Modlącego się młodzieńca" nie jest datowana. Forma podstawy i gabaryty całości pozwalają sądzić, że rzeźba powstała w czasie kiedy Hermann Gladenbeck brał jeszcze czynny udział w realizacji zamówień. Odlew powstał zapewne pod koniec XIX wieku lub w pierwszym dziesięcioleciu XX wieku.
Kompozycja odtwarza antyczny brąz z około 300 roku p.n.e. wiązany ze szkołą Lizypa. Grecki "Modlący się młodzieniec" został w późnym średniowieczu odkryty na Rodos i przewieziony do Wenecji w 1503 roku. Rzeźba w epoce nowożytnej często zmieniała właścicieli. W Italii prezentowana była w Wenecji, Weronie i Mantui, krótko należała do kolekcji Karola I w Anglii. Stamtąd trafiła do Francji, a od roku 1747 zdobiła poczdamską rezydencję Fryderyka II. Rzeźba opuściła Prusy w czasie wojen napoleońskich. W 1830 roku stała się częścią kolekcji Altes Muzeum, gdzie eksponowana jest do dzisiaj. Tytuł nadany greckiej rzeźbie, "Modlący się młodzieniec" (niem. Betender Knabe), jest umowny. Interpretacja wynika z układu ramion, który nie jest jednak oryginalny. Pierwotnie ramiona musiały być nieco bardziej opuszczone. Kiedy rzeźba znajdowała się we Włoszech identyfikowano ją, ze względu na młodzieńcze, gładkie ciało modela, z wizerunkiem Apolla. Później w młodzieńcu widziano Ganimedesa. Dziś archeolodzy przypuszczają, że figura stanowiła część większej grupy przedstawieniowej. Autorem greckiego oryginały mógłby być uczeń i wnuk Lizypa, Teisikrates. W czasie kiedy firma Gladenbecków wykonywała swój odlew dzieło uważane było za autorską kompozycję Lizypa.
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 10 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl