olej/płótno, 64 x 72 cm sygnowany l.d.: 'HENRYK UZIEMBŁO'
Henryk Uziembło to wszechstronny artysta, który swój twórczy wysiłek podzielił pomiędzy malarstwo i sztuki stosowane. Początkowo uczył się w Krakowie (1893-97) na Wydziale Przemysłu Artystycznego Wyższej Szkoły Przemysłowej. Podjęte tam studia uzupełnił w wiedeńskiej Kunstgewerbeschule des Österreichisches Museum für Kunst und Industrie. Następnie wrócił do Krakowa, żeby studiować malarstwo u Teodora Axentowicza i Stanisława Wyspiańskiego. W celu ugruntowania edukacji malarskiej wyjechał do paryskiej Académie Julian, gdzie spędził dwa lata. Żądny wiedzy zawędrował jeszcze do Londynu, w którym studiował architekturę wnętrz. Tak wykształcony artysta mógł dowolnie kierować swoimi poczynaniami, mając zapewnioną pracę. Poza licznymi wystawami malarstwa (między innymi wiedeńska monograficzna wystawa, będąca wielkim sukcesem), realizował się artystycznie, pracując dla przemysłu. Był artystycznym kierownikiem sławnego zakładu witraży Żeleńskiego w Krakowie. Uziembło w czasie pierwszej wojny światowej współtworzył zjawisko nazywane sztuką legionów. W ten sposób o pejzażowym malarstwie Uziembły pisał monografista artysty - Wilhelm Mitarski: "To, czego nauczył się w okresie studyów pejzażowych na przykład, a głównie oryginalnych wartości koloru, to uchroniło go następnie od konwencyonalności w malowaniu i od zadowalania się szablonową obserwacyą. Pejzaże i obrazy o tematach ludowych Uziembły są nadzwyczaj mocne w natężeniu barw, bardzo kolorowe, malowane szeroko, gęstą warstwą malarskiego 'ciasta', jak się w argocie malarskim nazywa farbę. Prócz wrażliwości wysoce oryginalnej na kolor w obrazach Uziembły, względnie w pejzażach, widoczne jest poczucie natury, jej poezyi i rodzimego sentymentu, który w niejednej jego pracy znalazł bardzo szczęśliwy wyraz. W tym dziale pracy malarskiej, w którym wyładowuje się zwykle bezpośrednio entuzyazm malarza dla natury i jej piękna, to jest w pejzażach, realizuje Uziembło liryczne właściwości swego talentu. Jako dekorator zatem, architekt wnętrz itd. wykazuje on zasadnicze, solidne powiedziałbym wartości swej indywidualności, te którymi torował sobie drogę w życiu, więc dążenie do ładu, spoistości, porządku" (Wilhelm Mitarski, Henryk Uziembło. Sylwetka, Kraków 1916, s. 13).
Naukę rozpoczął w Szkole Przemysłowej w Krakowie, by po czterech latach kontynuować ją w wiedeńskiej Kunstgewerbeschule. W 1902 wstąpił do krakowskiej ASP i studiował pod kierunkiem Stanisława Wyspiańskiego i Teodora Axentowicza. Zasłynął jako wybitny pejzażysta, pozostający pod wpływem sztuki Jana Stanisławskiego. Oddziaływanie mistrza przejawia się w manierze malowania gęstą pastą, wzbogacaniu faktury impastami oraz budowaniu dalszych planów krajobrazowych syntetycznymi pociągnięciami pędzla. Malował przede wszystkim pejzaże, widoki Krakowa, weduty miejskie.
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%. - Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
UZIEMBŁO Henryk
Naukę rozpoczął w Szkole Przemysłowej w Krakowie, by po czterech latach kontynuować ją w wiedeńskiej Kunstgewerbeschule. Jako pracownik Österreichisches Museum für Kunst und Industries w Wiedniu pogłębiał znajomość sztuk dekoracyjnych. W 1902 r. wstąpił do krakowskiej ASP i studiował pod kierunkiem S. Wyspiańskiego i T. Axentowicza. W l. 1904-1905 doskonalił swe warsztatowe umiejętności w Paryżu, a następnie studiował architekturę wnętrz w Anglii. Naukę kontynuował we Włoszech. Projektował wnętrza, polichromie i witraże. Ponadto uprawiał grafikę i działał jako plakacista. Przede wszystkim jednak zasłynął jako wybitny pejzażysta. Kilka spośród tych obrazów artysta wystawił w 1907 r. w krakowskim Pałacu Sztuki.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl