Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
STAŻEWSKI Henryk | Portret Ireny Surdyk, 1943 r.

Henryk STAŻEWSKI (1894 - 1988)

Portret Ireny Surdyk, 1943 r.

ołówek/papier, 33 x 26 cm
sygnowany i datowany ołówkiem l.d.: 'Stażewski | 1943'



Henryk Stażewski zapisał się na kartach historii sztuki jako jeden z najważniejszych przedstawicieli awangardy polskiej XX wieku zarówno tej przed, jak i powojennej. Od 1924 roku, czyli czasu jej powstania, należał do grupy „Blok”, później do ugrupowania „Praesens”, w latach 30. natomiast do znanych, międzynarodowych grup artystycznych – „Cercle et Carré” i „Abstraction-Création”. Jako artysta i teoretyk sztuki poszukiwał kanonów, uniwersalnych form, wychodził z założenia, że tylko najprostsze figury geometryczne mogły wyrazić nawet najbardziej złożone idee.

Prezentowana w katalogu praca pochodzi z mało znanego okresu twórczości Stażewskiego. Przełom lat 30. i 40. był okresem, w którym awangardowe poszukiwania artysty lekko osłabły na rzecz chwilowego ukłonu ku sztuce przedstawiającej i figuracji. Prezentowany portret kobiety pochodzi z 1943 roku, kiedy to artysta przebywał w Szczekocinach, niewielkim mieście w województwie śląskim. Liczne zachowane z tego czasu fotografie świadczą o tym, iż Stażewski spędzał go w dość sielskiej atmosferze, otoczony przychylnymi mu mieszkańcami oraz artystami (Jarosław Żochowski). Tam też rozwinęła się wyjątkowo silna relacja pomiędzy niespełna pięćdziesięcioletnim wówczas artystą a młodą, niespełna trzydziestoletnią dziewczyną. Dwadzieścia lat różnicy pomiędzy Ireną Surdyk a Henrykiem Stażewskim nie stanowiło przeszkody, aby pielęgnować tę wyjątkową więź pomiędzy dwojgiem ludzi, której owocem był powstały w 1943 roku portret młodej kobiety.

Praca utrzymana jest w niezwykle eleganckiej stylistyce. Twarz portretowanej wymodelowana została delikatnie ołówkiem, autor uwypuklił wszystkie najdrobniejsze szczegóły twarzy, zachowując jednocześnie nieco rzeźbiarski charakter. Przedstawienie może przywodzić na myśl portrety wytwornych dam autorstwa Tamary Łempickiej czy Henryka Berlewiego.

Joanna Mytkowska pisała o twórczości Stażewskiego z tego czasu słowami: „Jednak już w latach 30. słabnie zainteresowanie Stażewskiego rygoryzmem abstrakcji jako wyrazem czystego języka plastycznego. Wraz z całą awangardą przeżywa wyczerpanie i zanikanie związku utopii z jej artystyczną ekspresją. Obce były mu rozwiązania, które wzorem rosyjskich produktywistów proponował jego kolega z grupy 'Blok' Mieczysław Szczuka: skrajnego utylitaryzmu, podporządkowania rozwiązań plastycznych potrzebom nowoczesnego społeczeństwa, które choć na pewien czas mogły stać się inspiracją dla rozwoju form i nadać nowe funkcje nowoczesnej plastyce. Stażewskiemu pozostają niełatwe zmagania oraz czasowe powroty do obrazu i przedstawienia, aby tam szukać wewnętrznej logiki i ładu czy choćby tylko satysfakcji z malowania. W toku jego indywidualnego rozwoju słabną możliwości kontynuowania nieprzedstawiającego malarstwa, nie popadającego zarazem w dekorację. Równolegle z kompozycjami abstrakcyjnymi powstają kompozycje figuralne, ilustracje, akty, pejzaże i martwe natury. Są utrzymane w eleganckiej nowoczesnej estetyce, wydają się być wytchnieniem od rygoryzmu abstrakcji. Jednocześnie bardzo odbiegają od tego, co sam Stażewski uważa wtedy za główny nurt swojej twórczości i czego dotyczą jego teksty teoretyczne, w których nieodmiennie od końca lat 30. opisuje sztukę abstrakcyjną i jej związki z nowoczesnością. I choć teksty te mają charakter nie tyle manifestów, co analiz nowoczesnej plastyki – zajmują się np. porównaniem stylu nowoczesnego z prostotą klasycyzmu czy kwestią wpływu prekursorów modernizmu (Cézanne) – to jednak pozostają z ducha awangardowe” (Joanna Mytkowska, Stażewski – z dzisiejszej perspektywy, [w:] Henryk Stażewski. Ekonomia myślenia i postrzegania, wyd. Fundacja Galerii Foksal, 2005, s. 12-13).

Henryk Stażewski to legenda sztuki awangardowej w Polsce. Studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1913-20. W początkach kariery malował martwe natury. Przejściowo wystawiał z ugrupowaniem "Formiści" (1922). Wziął też udział w Wystawie Nowej Sztuki w Wilnie w 1923 roku. O tego czasu tworzył pod wpływem konstruktywizmu. Obok kompozycji malarskich zajmował się grafiką książkową, projektował wnętrza, sprzęty, a także scenografie - były to w większości prace teoretyczne i studyjne. Polskie i międzynarodowe ugrupowania awangardy, z którymi wystawiał i współpracował jako publicysta, to kolejno: "Blok" (1924-26), "Praesens" (1926-30), "Cercle et Carré" (1929-31), "Abstraction-Création" (1931-39), "a.r." (1932-39). Należał też do Koła Artystów Grafików Reklamowych (1933-39). W 1930 roku był współorganizatorem zbiórki dzieł artystów międzynarodowej awangardy przeznaczonych dla muzeum łódzkiego (obecnie w Muzeum Sztuki w Łodzi). Po II wojnie mieszkał i działał w Warszawie. W latach 40. i 50. podejmował próby dostosowania się do postulatów sztuki figuratywnej. Z tego okresu pochodzą rysunkowe i malarskie kompozycje o tematyce pracy, budowy, a także projekty monumentalne. Po 1956 roku, uznawany powszechnie za patrona polskiej awangardy, uprawiał już wyłącznie abstrakcję o konstruktywistycznym rodowodzie. Tworzył cykle prac będących studiami płaszczyzn, linii, kolorów w różnych układach względem siebie. Przy pozorach chłodnej perfekcji umiał nasycić je emocją bezpośredniego dotknięcia, śladu ręki. Obok malarstwa i form pochodnych, jak kolaże, reliefy, multiple, tworzył formy przestrzenne i grafikę (autoryzował serigraficzne repliki swoich prac).

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
STAŻEWSKI Henryk
Urodził się w 1894 r w Warszawie, zmarł w 1988 tamże. Studia w warszawskiej SSP pod kierunkiem S. Lentza. Debiutował na wystawie grupy formistów. Jeden z inicjatorów nurtu konstruktywistycznego w polskim malarstwie.Założyciel grupy Blok Kubistów, Suprematystów i Konstruktywistów. Ściśle związany z międzynarodowymi grupami artystycznymi działającymi w Paryżu - Cercle et Carre, Abstraction-Creation. Wystawiał zarówno w Polsce jak i zagranicą. Współredagował pismo "L`art. Contemporain - Sztuka Współczesna". Zajmował się publicystyką i teorią sztuki. Był jednym z twórców Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej w Łodzi, otwartej dla publiczności w 1931 r. Po wojnie związany z Galeria Krzywe Koło w Warszawie. Inicjator powołania do życia Galerii Foksal w 1955 r. W twórczości artysty odnależć można wpływy kolejnych nurtów awangardy XX w - od kubizujących prac przez konstruktywizm do abstrakcji geometrycznej. Przez ponad 20 lat tworzył reliefy, zarzucając prace malarskie. Twórca "białych obrazów" - pustych płaszczyzn z ledwie zaznaczonymi liniami. Artysta uznany przez międzynarodową krytykę za jednego z twórców sztuki XX wieku.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl