Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
STAŻEWSKI Henryk | Nr 83, 1978 r.

Henryk STAŻEWSKI (1894 - 1988)

Nr 83, 1978 r.

akryl/płyta pilśniowa, 60 x 60 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'nr 83 | 1978 | H. Stażewski'

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Polska


„Pomiędzy nami a naturą, a raczej pomiędzy nami a naszą własną świadomością, istnieje nieprzenikniona zasłona, która ukrywa nam świat i nie pozwala widzieć go w jego właściwej formie. Tą zasłoną jest racjonalistyczne i praktyczne ujmowanie zjawisk. Wskutek tego świat widzimy w schematycznych, szablonowych kształtach i barwach. Jak usunąć tę zasłonę? Stać się to może tylko przez uprzedmiotowienie natury, niewidzenie przedmiotu, a ujawnienie tego, co kryje się pod zewnętrzną jego powłoką, a mianowicie malarskiej jego strony: stosunków i proporcji kształtów i barw”.
Henryk Stażewski, Nowa sztuka a spuścizna epok minionych, [w:] „Pion”, nr 5, s. 4 Henryk Stażewski nazywany jest nestorem polskiej awangardy, który na kartach rodzimej historii sztuki zapisał się jako jeden z najbardziej rozpoznawalnych i wpływowych twórców na polu abstrakcji geometrycznej. Utrzymywał bliskie kontakty z innymi przedstawicielami tego nurtu, między innymi z Pietem Mondrianem oraz Kazimierzem Malewiczem. Jednocześnie, w przeciwieństwie do tych twórców, Stażewski nie dążył do wypracowania rygorystycznego programu artystycznego, nie unikał sięgania po pewne rozstrzygnięcia ze względu na autorskie nakazy. Posługiwanie się geometrycznymi, elementarnymi kształtami wynikało z przeświadczenia o ich uniwersalnym charakterze, o zdolności wywoływania obiektywnych i identycznych reakcji u wszystkich odbiorców. Sytuacja ta umożliwia współpracę między dziełem a odbiorcą, bazującą na bezinteresownych i w niczym niezapośredniczonych środkach kontraktu, co pozwala na przekazanie prawdziwie istotnych treści. Artysta poszukiwał wciąż nowych sposobów ujęcia zajmujących go aktualnie zagadnień i nowych możliwości rozwoju plastyki. Jego osiągnięcia, a także innych członków ugrupowania a.r., umożliwiły sztuce polskiej wpisanie się w międzynarodowy ruch artystyczny. Jego sztuka wyrastała z przekonania, że działalność twórców silnie zakorzeniona jest w dniu teraźniejszym i uwarunkowana przez zmienną rzeczywistość.
Artysta w swoich reliefach z 2 poł. lat 60. dążył do eliminacji formy, prace tworzone były na podłożu o standardowym, kwadratowym formacie. Autor uważał kwadrat za najbardziej neutralny kształt, który pozwalał mu na całkowite poświęcenie się zagadnieniom koloru. Reliefy powstałe już pod koniec lat 60. charakteryzowały się dużą rygorystycznością, artysta koncentrował się na takich naukowych aspektach barwy, jak zasada widma rozszczepienia promienia. To zaś przyczyniło się do artystycznej analizy stopniowych przejść i gradacji kolorów. Dobór odcienia opierał się zarówno na matematycznych obliczeniach oraz, jak przekonywał Stażewski, na intuicji: „W naszym oku jest miara, która daje niezwodne oparcie dla intuicji. Dzięki intuicji twórczość artystyczna nie jest ilustracją praw już odkrytych” (Henryk Stażewski w wywiadzie z Wiesławem Borowskim, Henryk Stażewski, katalog wystawy, Galeria Foksal, Warszawa 1969).
Relief "nr 83" z 1978 roku to przykład realizacji, na którą składają się anonimowe, niezindywidualizowane formy, naturalnie wtapiające się w tło i tworzące otwarty układ. Tak pozornie ujednolicona kompozycja stanowiła punkt wyjścia dla nieskończonej ilości wariantów artystycznej analizy powierzchni.
We wzmiankowanym okresie Stażewski stronił od kontrastowych zestawień; ich stopniowe wyrugowanie spowodowane było dążeniem do porządku i spokoju. Traktowanie barw i ich wzajemnych relacji, jako możliwych do ewokowania konkretnych nastrojów, wynikało z wiary w autonomiczną wartość sztuki, a wręcz jej dominującą pozycję wobec utylitarnych zagadnień. Stażewski uważał, że „dzieło sztuki nie powinno wtapiać się w otoczenie, ani niczego dekorować, ani niczego ułatwiać. Powinno je artystycznie zdominować” (Henryk Stażewski, tamże). W ujęciu artysty awangardowa twórczość jest formą walki z wygodną recepcją sztuki, z kontemplacją, z przyzwyczajeniami odbiorcy. Zwieńczeniem tej walki powinna być śmierć artysty, czyli jego akceptacja na pozycję podrzędną wobec samego dzieła i ukrycie swej pychy oraz osobowości za powierzchnią malarską.

Henryk Stażewski to legenda sztuki awangardowej w Polsce. Studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1913-20. W początkach kariery malował martwe natury. Przejściowo wystawiał z ugrupowaniem "Formiści" (1922). Wziął też udział w Wystawie Nowej Sztuki w Wilnie w 1923 roku. O tego czasu tworzył pod wpływem konstruktywizmu. Obok kompozycji malarskich zajmował się grafiką książkową, projektował wnętrza, sprzęty, a także scenografie - były to w większości prace teoretyczne i studyjne. Polskie i międzynarodowe ugrupowania awangardy, z którymi wystawiał i współpracował jako publicysta, to kolejno: "Blok" (1924-26), "Praesens" (1926-30), "Cercle et Carré" (1929-31), "Abstraction-Création" (1931-39), "a.r." (1932-39). Należał też do Koła Artystów Grafików Reklamowych (1933-39). W 1930 roku był współorganizatorem zbiórki dzieł artystów międzynarodowej awangardy przeznaczonych dla muzeum łódzkiego (obecnie w Muzeum Sztuki w Łodzi). Po II wojnie mieszkał i działał w Warszawie. W latach 40. i 50. podejmował próby dostosowania się do postulatów sztuki figuratywnej. Z tego okresu pochodzą rysunkowe i malarskie kompozycje o tematyce pracy, budowy, a także projekty monumentalne. Po 1956 roku, uznawany powszechnie za patrona polskiej awangardy, uprawiał już wyłącznie abstrakcję o konstruktywistycznym rodowodzie. Tworzył cykle prac będących studiami płaszczyzn, linii, kolorów w różnych układach względem siebie. Przy pozorach chłodnej perfekcji umiał nasycić je emocją bezpośredniego dotknięcia, śladu ręki. Obok malarstwa i form pochodnych, jak kolaże, reliefy, multiple, tworzył formy przestrzenne i grafikę (autoryzował serigraficzne repliki swoich prac).

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
STAŻEWSKI Henryk
Urodził się w 1894 r w Warszawie, zmarł w 1988 tamże. Studia w warszawskiej SSP pod kierunkiem S. Lentza. Debiutował na wystawie grupy formistów. Jeden z inicjatorów nurtu konstruktywistycznego w polskim malarstwie.Założyciel grupy Blok Kubistów, Suprematystów i Konstruktywistów. Ściśle związany z międzynarodowymi grupami artystycznymi działającymi w Paryżu - Cercle et Carre, Abstraction-Creation. Wystawiał zarówno w Polsce jak i zagranicą. Współredagował pismo "L`art. Contemporain - Sztuka Współczesna". Zajmował się publicystyką i teorią sztuki. Był jednym z twórców Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej w Łodzi, otwartej dla publiczności w 1931 r. Po wojnie związany z Galeria Krzywe Koło w Warszawie. Inicjator powołania do życia Galerii Foksal w 1955 r. W twórczości artysty odnależć można wpływy kolejnych nurtów awangardy XX w - od kubizujących prac przez konstruktywizm do abstrakcji geometrycznej. Przez ponad 20 lat tworzył reliefy, zarzucając prace malarskie. Twórca "białych obrazów" - pustych płaszczyzn z ledwie zaznaczonymi liniami. Artysta uznany przez międzynarodową krytykę za jednego z twórców sztuki XX wieku.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl