olej/ceramika, wys.: 4,5, śr.:36,5 cm opisany na odwrocie: 'H.Stażewski | 1973'
LITERATURA: - Współczesne malarstwo na misach ceramicznych. Kolekcja Jana Styczyńskiego, katalog wystawy, red. W. Bąblewska-Rolke, Warszawa 1978, s. nlb - Janusz Eysymont, Talerze zidentyfikowane, "Projekt" 1977, nr 6(121), s. 29 - Lech Wieluński, Kolekcja Styczyńskiego, "Perspektywy", 16 marca 1979, nr 11(498), s. 30 - Misy pełne sztuki, "Kurier polski", nr 15, 22.01.1979 - Kalendarz na rok 1980, opracowanie graficzne Hubert Hilscher, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa WYSTAWIANY: - Współczesne malarstwo na misach ceramicznych. Kolekcja Jana Styczyńskiego, Galeria Kordegarda, Warszawa, styczeń 1979 - Wypadki przy pracy, wystawa w ramach festiwalu Warszawa w Budowie 6: Miasto Artystów, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa, 2.10-9.11.2014
"Sztuka abstrakcyjna jest najbardziej jednolitym, całościowym i organicznym widzeniem kształtów i kolorów. Ma ona na celu najwyższe wyczulenie naszego oka, osiągnięcie ‘absolutnego słuchu’ wrażliwości kolorystycznej i matematycznej precyzji w wyczuwaniu formy i proporcji". HENRYK STAŻEWSKI Namalowane przez Stażewskiego w 1973 roku dwa obrazy na misach ceramicznych otwierają drugą fazę kolekcjonerstwa Styczyńskiego. Czemu wybór padł właśnie na Stażewskiego? Czy zaważyły tutaj wiek artysty i pozycja nestora polskiej awangardy, którą sprawowałnie tylko w latach 70., kiedy powstawały misy, ale już w latach 50.? Być może Stażewskiego podsunął Styczyńskiemu dyrektor Muzeum Sztuki w Łodzi, Ryszard Stanisławski, z którym projekt był prawdopodobnie konsultowany. Być może zadziałał Jerzy Tchórzewski, przyjaciel Styczyńskiego, ale również sąsiad Stażewskiego w bloku w alei Karola Świerczewskiego (obecnie aleja Solidarności). Namalowanie obrazów na misach mogło być też rodzajem wymiany - w tym samym mniej więcej czasie Styczyński fotografował bowiem Stażewskiego w jego mieszkaniu i pracowni - zdjęcia te znalazły się w albumie "Twórca i dzieło" wydanym w 1977 roku. Atmosfera musiała być w każdym razie konwiwialna. Na jednej z fotografii Stażewski siedzi wygodnie w fotelu, ubrany w pidżamę i kapcie, w dłoni trzyma fajkę. (Henryk Stażewski, Abstrakcja Geometryczna, 1965 [w:] Henryk Stażewski 1894-1988. W setną rocznicę urodzin, katalog wystawy, Muzeum Sztuki, Łódź 1995, s. 86-88)
Podatki i opłaty: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%. - Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
STAŻEWSKI Henryk
Urodził się w 1894 r w Warszawie, zmarł w 1988 tamże. Studia w warszawskiej SSP pod kierunkiem S. Lentza. Debiutował na wystawie grupy formistów. Jeden z inicjatorów nurtu konstruktywistycznego w polskim malarstwie.Założyciel grupy Blok Kubistów, Suprematystów i Konstruktywistów. Ściśle związany z międzynarodowymi grupami artystycznymi działającymi w Paryżu - Cercle et Carre, Abstraction-Creation. Wystawiał zarówno w Polsce jak i zagranicą. Współredagował pismo "L`art. Contemporain - Sztuka Współczesna". Zajmował się publicystyką i teorią sztuki. Był jednym z twórców Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej w Łodzi, otwartej dla publiczności w 1931 r. Po wojnie związany z Galeria Krzywe Koło w Warszawie. Inicjator powołania do życia Galerii Foksal w 1955 r. W twórczości artysty odnależć można wpływy kolejnych nurtów awangardy XX w - od kubizujących prac przez konstruktywizm do abstrakcji geometrycznej. Przez ponad 20 lat tworzył reliefy, zarzucając prace malarskie. Twórca "białych obrazów" - pustych płaszczyzn z ledwie zaznaczonymi liniami. Artysta uznany przez międzynarodową krytykę za jednego z twórców sztuki XX wieku.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl