Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
SIEMIRADZKI Henryk | Złoty wieniec (Rzymianka), 1900 r.

Henryk SIEMIRADZKI (1843 - 1902)

Złoty wieniec (Rzymianka), 1900 r.

olej/płótno, 50 x 38 cm
sygnowany i datowany l.śr.: 'HSiemiradzki | 1900'

POCHODZENIE:
- dom aukcyjny DESA Unicum, wrzesień 2000

Miał niewątpliwie rację Andrzej Ryszkiewicz, gdy pisał, że "makartowskobujne" prace Siemiradzkiego "były malowane jak dywany", a artysta "miał gust do wielopostaciowych scen uroczystości, rozbawienia czy krwawego spektaklu męczeństwa, zręcznie komponował liryczny obraz życia, użycia i śmierci teatralnych Rzymian, rozgrywający się w gorących krajobrazach Południa". Oprócz tego oficjalnego wizerunku akademickiej sztuki malarza istnieje też jej mniej znany rewers - przede wszystkim intymne portrety, malowane w wygaszonych barwach. Prezentowany "Złoty wieniec" jest świetnym przykładem tego nurtu. Praca przedstawia młodą dziewczynę o typie urody dobrze znanym z płócien petersbursko-rzymskiego artysty. Prosty, prawie grecki nos, wyraźnie zarysowany podbródek, lekko kręcące się, kasztanowe włosy możemy odnaleźć w wielu dziełach mistrza. W prezentowanym obiekcie uwagę widza powinny zwrócić jednak nie tylko wdzięki modelki, lecz także podkreślająca je "biżuteria". Naszyjnik i złoty wieniec laurowy przedstawiono z niezwykle sugestywną, niemal archeologiczną pasją. W przypadku Siemiradzkiego, twórcy zafascynowanego antykiem, ta drobiazgowość w opracowaniu detalu nie powinna dziwić. Warto w tym miejscu odnotować, że malarz nie wykorzystuje tego specyficznego rekwizytu tylko w "Złotym wieńcu". Podobny przedmiot pojawia w "Dirce chrześcijańskiej" z 1897 - na głowę Nerona autor nałożył diadem z bujnych gałązek wawrzynu.

Henryk Siemiradzki - wybitny malarz - akademik - kształcił się w petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych. W czasie studiów kilkakrotnie odznaczany był medalami. W 1870 roku wyjechał do Monachium i przez rok kontynuował studia artystyczne w tamtejszej akademii pod kierunkiem Karla Piloty’ego. Od roku 1872 stale mieszkał w Rzymie. Uhonorowany członkostwem wielu europejskich Akademii, wielokrotnie nagradzany medalami na wystawach, odznaczany orderami państwowymi (m.in. francuską Legią Honorową i włoskim orderem Corona d’Italia) cieszył się Siemiradzki wielkim uznaniem i sławą. Z krajem utrzymywał stałe i żywe kontakty - przesyłał obrazy na wystawy, a w roku 1879 podarował Krakowowi swój obraz Świeczniki chrześcijaństwa, dając początek zbiorom Muzeum Narodowego. Namalował kurtyny do teatrów w Krakowie (1896) i we Lwowie (1900; dar artysty dla miasta). Tematów do swych obrazów szukał w starożytności, w historii, życiu i mitach dawnej Grecji i Rzymu.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
SIEMIRADZKI Henryk

Urodził się w Pieczeniegach koło Charkowa w 1843 roku, zmarł w 1902 roku w Strzałkowie pod Częstochową. W 1864 roku skończył studia przyrodnicze na uniwersytecie w Charkowie i wstąpił do Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu. Studiował u B.P. Willewaldego i K.B. Wieniga. W 1870 roku otrzymał wielki złoty medal za obraz "Aleksander Wielki i lekarz jego Filip". Akademię ukończył z tytułem "kłassnyj chudożnik" I stopnia. Uzyskał też sześcioletnie stypendium zagraniczne. W 1877 roku za obraz "Pochodnie Nerona" otrzymał tytuł profesora Akademii w Petersburgu. W 1878 roku na Wystawie Światowej w Paryżu otrzymał złoty medal za obraz "Wazon czy kobieta" i francuską legię honorową. Po wystawie w Akademii św. Łukasza w Rzymie król Włoch mianował go komandorem orderu Św. Maurycego i Łazarza oraz otrzymał order Corona d`Italia. W swoich obrazach przedstawiał świat idealnej natury, architektury i idealnych ludzi. Wcieleniem doskonałości i źródłem tematów był dla niego antyk. Często malował obrazy wielopostaciowe. Wiele uwagi poświęcał światłu, atmosferze przestrzennej i pejzażowi oraz dekoracyjnej stronie dzieł

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl