olej, płótno dublowane; 52 x 120 cm; sygn. l. d.: H. Siemiradzki
"Sąd Parysa" Henryka Siemiradzkiego (olej, płótno; 99 x 227 cm) z 1892 roku, znajdujący się obecnie w Muzeum Narodowym w Warszawie jest jednym z najczęściej reprodukowanych dzieł tego malarza. Ta wspaniała kompozycja wielofiguralna może być uznawana za kwintesencję największych pasji artysty. Temat zaczerpnięty z mitologii greckiej dał pretekst do przedstawienia wizji artystycznej strojów antycznych, które tak ogromnie interesowały Siemiradzkiego. Także nieskończoność możliwości przy próbie oddania gry światłocieni, którą artysta mógł podziwiać każdego dnia żyjąc we Włoszech, była dla niego nieustającym wyzwaniem i inspiracją. Wreszcie skomplikowana kompozycja, interpretacja jednego z najbardziej uwielbianych przez artystów tematów, dodanie południowego pejzażu oraz architektury - to wszystko potraktowane z jakże wspaniała precyzją daje niewątpliwie mistrzowskie dzieło sztuki. W centrum kompozycji znajduje się półnaga, triumfująca Afrodyta trzymająca w dłoni złote jabłko - nagrodę od Parysa, który to ją uznał za najpiękniejszą z bogiń. Dokoła niej tańczą jej radosne towarzyszki oraz skrzydlate putta. Z prawej strony kompozycji, widać rozwścieczone przegrane - Herę i Atenę. Z lewej - roześmiany tłum z zachwytem obserwujący boginię miłości. Sędzia w sporze - Parys siedzi z tyłu, ukryty w cieniu, obok niego stoi Hermes. Oferowany obraz jest szkicem artysty do omawianej kompozycji. Jest to szkic zaawansowany, z dużą dbałością o szczegóły przede wszystkim centralnej sceny i dokładniejszym opracowaniem części tłumu z lewej. Pewne rozwiązania kompozycyjne różnią się względem ostatecznej wersji obrazu, co wskazuje na poszukiwania najlepszych efektów artystycznych. Pomimo szkicowego charakteru dzieła widoczna jest niezwykła dbałość przy oddawaniu efektów światłocieniowych, a także wyróżnienie poszczególnych planów, co daje niezwykłe odczucie głębi. To wspaniałe dzieło klasy muzealnej, dające doskonały przyczynek do zgłębienia wiedzy na temat twórczości jednego z naszych najwybitniejszych artystów, tak wysoko cenionego nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie.
Urodził się w Pieczeniegach koło Charkowa w 1843 roku, zmarł w 1902 roku w Strzałkowie pod Częstochową. W 1864 roku skończył studia przyrodnicze na uniwersytecie w Charkowie i wstąpił do Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu. Studiował u B.P. Willewaldego i K.B. Wieniga. W 1870 roku otrzymał wielki złoty medal za obraz "Aleksander Wielki i lekarz jego Filip". Akademię ukończył z tytułem "kłassnyj chudożnik" I stopnia. Uzyskał też sześcioletnie stypendium zagraniczne. W 1877 roku za obraz "Pochodnie Nerona" otrzymał tytuł profesora Akademii w Petersburgu. W 1878 roku na Wystawie Światowej w Paryżu otrzymał złoty medal za obraz "Wazon czy kobieta" i francuską legię honorową. Po wystawie w Akademii św. Łukasza w Rzymie król Włoch mianował go komandorem orderu Św. Maurycego i Łazarza oraz otrzymał order Corona d`Italia. W swoich obrazach przedstawiał świat idealnej natury, architektury i idealnych ludzi. Wcieleniem doskonałości i źródłem tematów był dla niego antyk. Często malował obrazy wielopostaciowe. Wiele uwagi poświęcał światłu, atmosferze przestrzennej i pejzażowi oraz dekoracyjnej stronie dzieł
Informacje dla kupujących:
Do każdego niesprzedanego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "POAUKCYJNE ZGŁOSZENIE KUPNA". Więcej informacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl