malarskie szkice dekoracyjnych panneaux dla Filharmonii Warszawskiej olej, karton naklejony na tekturę wys. 35 cm; szerokość krawędzi: 28,5 cm (górna); 7 cm (dolna) Na odwr. obu szkiców napisy, nalepki i pieczątki, m.in.: - napisy na odwrocie rysunków widoczne w „okienkach“ pleców: Szkic oryginalny | H. Siemiradzkiego do | „Panneaux“ w | Filharmonii Warszawskiej | Córka: | Wanda Przyjemska; - nalepki wystawy w TZSP w roku 1939; - nalepki inwentarzowe Muzeum Narodowego w Warszawie z numerami: 183438 oraz 183439; - prostokątne pieczątki: WYDANO Z DEPOZYTU | MUZEUM NARODOWEGO | W WARSZAWIE
Pochodzenie: ze zbiorów córki artysty, Wandy z Siemiradzkich Przyjemskiej (1878-1962). Latem 1939 roku wystawione w TZSP w Warszawie, a następnie zdeponowane i zabezpieczone na czas wojny w warszawskim Muzeum Narodowym. Wydane właścicielce 13 XII 1949.
Przedstawione tu dwa szkice Henryka Siemradzkiego są kompozycyjno-kolorystycznymi studiami do dekoracyjnych panneaux przeznaczonych dla - powstałego w latach 1900-1901 - gmachu Filharmonii Warszawskiej. Te wielkie płótna - umieszczone w głównej sali koncertowej w przyłuczach po obu stronach arkady sceny - były darem Siemiradzkiego dla Warszawy, a zarazem ostatnią z jego wielkich dekoracyjnych realizacji, by przypomnieć choćby tylko kurtyny Teatrów w Krakowie (1896) i we Lwowie (1900). Obie kompozycje przepadły w czasie wojny, zniszczone w czasie pożaru Filharmonii w 1939. Dziś znane są przede wszystkim z czarno-białych zdjęć i reprodukcji. Tylko w znikomej liczbie zachowały się autorskie szkice rysunkowe - studium postaci Orfeusza do Musica Profana (MN w Krakowie) oraz bliźniacze, z roboczą kratką, większe szkice obu kompozycji Musica Sacra (aukcja Sopockiego D.A.; VI 2017) i Musica Profana (MN Kraków). Tym cenniejsze są więc obecnie prezentowane studia, przekazujące informacje nie tylko o kompozycji, ale i o kolorystyce obu panneaux.
Literatura w wyborze: - Katalog wystawy obrazów Henryka Siemiradzkiego w Gmachu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem, Królewska No 17., [strona tytułowa i tekst także w języku rosyjskim], Warszawa 1903, s. 7, nr kat. 16 bądź 18, 19 [taki sam zapis]; - S. R. Lewandowski, Henryk Siemiradzki, Nakład Gebethnera i Wolffa, Warszawa-Kraków, 1904 i 1911, s. 120-121 [reprodukcje skończonych kompozycji]; - Henryk Siemiradzki 1843-1902, (wstęp J. Puciata-Pawłowska) Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, lato 1939 roku, [Warszawa 1939], s. 19, nr kat. 43 (wł. Wandy Przyjemskiej); - T. Ł. Karpowa, Gienrich Siemiradzkij / Henryk Siemiradzki, St Petersburg 2008, ss. 212-216, il. na s. 213, 214, 215.
Urodził się w Pieczeniegach koło Charkowa w 1843 roku, zmarł w 1902 roku w Strzałkowie pod Częstochową. W 1864 roku skończył studia przyrodnicze na uniwersytecie w Charkowie i wstąpił do Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu. Studiował u B.P. Willewaldego i K.B. Wieniga. W 1870 roku otrzymał wielki złoty medal za obraz "Aleksander Wielki i lekarz jego Filip". Akademię ukończył z tytułem "kłassnyj chudożnik" I stopnia. Uzyskał też sześcioletnie stypendium zagraniczne. W 1877 roku za obraz "Pochodnie Nerona" otrzymał tytuł profesora Akademii w Petersburgu. W 1878 roku na Wystawie Światowej w Paryżu otrzymał złoty medal za obraz "Wazon czy kobieta" i francuską legię honorową. Po wystawie w Akademii św. Łukasza w Rzymie król Włoch mianował go komandorem orderu Św. Maurycego i Łazarza oraz otrzymał order Corona d`Italia. W swoich obrazach przedstawiał świat idealnej natury, architektury i idealnych ludzi. Wcieleniem doskonałości i źródłem tematów był dla niego antyk. Często malował obrazy wielopostaciowe. Wiele uwagi poświęcał światłu, atmosferze przestrzennej i pejzażowi oraz dekoracyjnej stronie dzieł
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji dolicza 18% opłatę do ceny sprzedaży.
Do wybranych obiektów doliczona będzie opłata droit de suite.
Do wybranych obiektów, do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczony podatek graniczny VAT 8%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl