Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
SIEMIRADZKI Henryk | Dwie głowy, lata 70.-80. XIX w.

Henryk SIEMIRADZKI (1843 - 1902)

Dwie głowy, lata 70.-80. XIX w.

olej/płótno, 28 x 50 cm
sygnowany l.d.: 'H. Siemiradzki' oraz sygnowany faksymilową pieczęcią studia artysty p.d.: 'H. Siemiradzki'
na odwrociu papierowe nalepki Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych z 1903 i 1939 roku, pieczęć wystawowa oraz nalepka Salonu Sztuk Stefana Kulikowskiego w Warszawie.

Dzieło zostanie uwzględnione w pracach nad Korpusem dzieł malarskich Henryka Siemiradzkiego

POCHODZENIE:
- spuścizna po artyście
- własność Wandy Przyjemskiej (1878-1962), córki artysty
- kolekcja prywatna, Polska
WYSTAWIANY:
- Henryk Siemiradzki 1843-1902, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, lato 1939
- Wystawa pośmiertna, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, 1903
LITERATURA:
- Janina Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860-1914, Wrocław [i in.] 1969, s. 334

Malarz, studiując w Akademii petersburskiej (1864-1870) podejmował pierwsze próby z zakresu pejzażu. Tworzył wówczas niewielkie plenerowe obrazy, w których silnie eksponował melancholijny wyraz natury. W latach 80. Powstały liczne, niewielkie studia na desce i płótnie, w których Siemiradzki szkicował pejzaże okolic Rzymu, ale też Kampanii, która stanowiła najczęstsze tło dla jego akademickich kompozycji rodzajowych z życia starożytnych Rzymian. Franciszek Stolot pisze o sposobie notacji natury przez malarza: „jest to swoiście pojmowany sposób malowania krajobrazu w wiecznym pięknie, pełnego naturalistycznych efektów wydobytych dzięki wnikliwym studiom plenerowym malarza. Ten rodzaj tworzenia krajobrazu w pracowni, widzianego i studiowanego wprawdzie czułym wzrokiem artysty w naturze, różnił się od metody i efektów uzyskiwanych przez francuskich impresjonistów. Ci malarze odmiennie niż Siemiradzki, malowali swoje zachwyty naturą pod wrażeniem chwili i ulotnych zmian, które im szykował każdy moment kapryśnej aury. I tę właśnie kapryśność widzianego krajobrazu malowali upajając się jego zmiennością. Siemiradzki inaczej: próbował odwzorować wieczne piękno natury słonecznej Italii” (Franciszek Stolot, Henryk Siemiradzki, Wrocław 2002, s. 32-33). W plenerze też Siemiradzki wykonywał studia rodzajowe i portretowe, które służyły mu za pomoc przy tworzeniu wielkoformatowych kompozycji. Do takich należą prezentowane „Dwie głowy” wystawione na dwóch bodaj najważniejszych „polskich” wystawach artysty, które odbyły się w warszawskiej Zachęcie w 1903 i 1939 roku. Na wystawie 1903 roku, zorganizowaną ze spuścizny malarza przez wdowę Marię prezentowane liczne studia portretowe, „głowy”, dzisiaj w większości niezachowane. „Dwie głowy” to spontaniczne studium ludzkich twarzy oświetlanych naturalnym światłem słonecznym. Wykonane stosunkowo skromną paletą, tworzy jednak wrażenie soczystości barwy. Siemiradzki głowę kobiety potraktował szczególnie syntetycznie, używając szerokich plam zieleni, różu i czerni. Postać mężczyzny wykonał misternie tkanym rysunkiem, lecz alla prima, posługując się fa presto pędzlem. Wierne studium fizjologiczne oddaje zmarszczki, ciemny odcień skóry, lecz także włosy, brawurowo oddane za pomocą pracy trzonka pędzla w świeżej farbie. Dwa plenerowe studia głów, zestawione tutaj antytetycznie, wchodzą w ciekawy symboliczny dialog. Odczytywane symbolicznie mogą egzemplifikować, między innymi, starość i młodość, męskość i kobiecość lub też naturę i kulturę. Mistrzowsko malowane „Dwie głowy” pochodzą z przełomu lat 70. i 80. XIX wieku, bodaj najlepszego okresu twórczości malarza, czasu realizacji „Pochodni Nerona” (1876, Muzeum Narodowe w Krakowie), kiedy to z werwą studiował włoską naturę w plenerze.

Henryk Siemiradzki - wybitny malarz - akademik - kształcił się w petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych. W czasie studiów kilkakrotnie odznaczany był medalami. W 1870 roku wyjechał do Monachium i przez rok kontynuował studia artystyczne w tamtejszej akademii pod kierunkiem Karla Piloty’ego. Od roku 1872 stale mieszkał w Rzymie. Uhonorowany członkostwem wielu europejskich Akademii, wielokrotnie nagradzany medalami na wystawach, odznaczany orderami państwowymi (m.in. francuską Legią Honorową i włoskim orderem Corona d’Italia) cieszył się Siemiradzki wielkim uznaniem i sławą. Z krajem utrzymywał stałe i żywe kontakty - przesyłał obrazy na wystawy, a w roku 1879 podarował Krakowowi swój obraz Świeczniki chrześcijaństwa, dając początek zbiorom Muzeum Narodowego. Namalował kurtyny do teatrów w Krakowie (1896) i we Lwowie (1900; dar artysty dla miasta). Tematów do swych obrazów szukał w starożytności, w historii, życiu i mitach dawnej Grecji i Rzymu.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
SIEMIRADZKI Henryk

Urodził się w Pieczeniegach koło Charkowa w 1843 roku, zmarł w 1902 roku w Strzałkowie pod Częstochową. W 1864 roku skończył studia przyrodnicze na uniwersytecie w Charkowie i wstąpił do Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu. Studiował u B.P. Willewaldego i K.B. Wieniga. W 1870 roku otrzymał wielki złoty medal za obraz "Aleksander Wielki i lekarz jego Filip". Akademię ukończył z tytułem "kłassnyj chudożnik" I stopnia. Uzyskał też sześcioletnie stypendium zagraniczne. W 1877 roku za obraz "Pochodnie Nerona" otrzymał tytuł profesora Akademii w Petersburgu. W 1878 roku na Wystawie Światowej w Paryżu otrzymał złoty medal za obraz "Wazon czy kobieta" i francuską legię honorową. Po wystawie w Akademii św. Łukasza w Rzymie król Włoch mianował go komandorem orderu Św. Maurycego i Łazarza oraz otrzymał order Corona d`Italia. W swoich obrazach przedstawiał świat idealnej natury, architektury i idealnych ludzi. Wcieleniem doskonałości i źródłem tematów był dla niego antyk. Często malował obrazy wielopostaciowe. Wiele uwagi poświęcał światłu, atmosferze przestrzennej i pejzażowi oraz dekoracyjnej stronie dzieł

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl