Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
GOTLIB Henryk | Krowy

Henryk GOTLIB (Kraków 1890 - 1966 South Godstone)

Krowy

olej/płótno, 47,5 x 67,5 cm
sygnowany l.d.: 'GOTLIB'
na blejtramie papierowa nalepka brytyjskiej firmy ramiarskiej 'JAMES BOURLET & SONS' oraz nalepka z numerem '4033 D'

Prezentowana praca pochodzi z późnego okresu twórczości Henryka Gotliba. Farba została położona prosto z tuby, by uzyskać pełniej jej siłę. Artysta nie próbował ukrywać pracy pędzla. Ludzkie postacie to raczej zapisane za pomocą koloru znaki niż fizyczna obecność.
W czerwcu 1939 roku malarz wyprawił się na trzy miesiące do Anglii, z której miał odbić z powrotem do Polski 15 września. Nie wrócił już jednak i resztę życia spędził na Wyspach Brytyjskich, stając się cenionym artystą "born Polish". Miarą sukcesu jest obecność jego prac w Tate Gallery, Courtauld Gallery i wielu innych publicznych i prywatnych kolekcjach. Niezależnie od "narodowości" jego twórczości ów czas, począwszy co najmniej od lat 50., można nazwać "dojrzałością". Tak przynajmniej wynika z niezwykle interesujących zapisków, które malarz prowadził (warto wspomnieć, że przed wojną był cenionym krytykiem, publikującym między innymi w "Wiadomościach Literackich" i organie kolorystów - "Głosie Plastyków"). Sformułowania zawarte w notatkach oraz publikowanych wypowiedziach wskazują, że artysta oceniał wówczas swoją twórczość jako wyzwoloną, czy ściślej mówiąc: ciągle wyzwalającą się od "ładności" i zbytniej "malowniczości". Ulubionymi modelami są w tym czasie ludzie i zwierzęta przy pracy. Ów zwrot od "ładności" kieruje go w stronę tego, czemu brak szyku i wdzięku. Charakterystyczne pod tym względem są uwagi zawarte w liście z 5 czerwca 1966 roku, w którym artysta pisał do swojego przyjaciela Johna Nowella: "(…) te portugalskie dziewczyny [rysowane przez artystę] nie mają ani stylu, ani 'szyku', ani nawet wdzięku. Są one zwykłymi dziewczynami, jakie można widzieć na całym świecie, rzeczywiście pracującymi dziewczynami. I to mnie właśnie pociąga" ([cyt. za:] Henryk Gotlib, 1890-1966, Katalog wystawy malarstwa i rysunku, Warszawa 1980, s. 17). Ów pociąg do zwykłości nie zawiódł jednak malarza ku kojarzonemu z ekspresjonizmem rozmiłowaniu w brzydocie.
Ważnym zagadnieniem późnej twórczości artysty był kolor - prosty i niewpadający w półtony. Gotlib kładł w tym czasie farbę bezpośrednio z tuby, nie mieszając jej uprzednio na palecie. Kolor miał charakter "fantasmagoryjny" - nie opisywał rzeczywistości, a malarz podkreślał pewność w doborze barw, wynikającą ze swoistego wtajemniczenia, którego dopracował się pod koniec życia. Świadectwem owej charakterystycznej pewności może być lakoniczne stwierdzenie pochodzące z jednego z późnych listów: "(…) wiem, jaki ma tu być kolor" (list do Johna Nowella z 6 czerwca 1962 roku, [za:] op. cit., s. 16).

Malarz, grafik, publicysta i krytyk artystyczny, autor książki 'Wędrówki malarza'. Należał do ugrupowań artystycznych - Formiści, Zwornik, Cercle des Artistes Polonais oraz London Group. W latach 1908-10 studiował w krakowskiej ASP w pracowni W. Weissa. Studia kontynuował w Monachium. Przebywał później w Paryżu, gdzie uczestniczył w tamtejszych salonach. Po I wojnie światowej, którą przeżył w kraju, związał się z formistami, z którymi wystawiał w latach 1920 - 22. W 1922 rokuponownie opuścił kraj wyjeżdżając do Włoch i Anglii. W 1939 r. osiadł na stałe w Anglii. W początkach swej twórczości eksperymentował, poszukiwał nowych rozwiązań; z czasem kolor stał się dla niego głównym elementem budującym obraz, który uważał za właściwie skonstruowany wówczas, kiedy kolory zostały połączone i przeciwstawione w ten sposób, aby uzyskać efekt najbliższy pierwotnemu odczuciu artysty wobec natury. Malował martwe natury, pejzaże, akty i portrety.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
GOTLIB Henryk
Urodził się w 1890 r w Krakowie, zmarł w 1966 r w South Godstone w Anglii. Studia w krakowskiej ASP u W. Weissa i J. Unierzyckiego oraz w Wiedniu i w Monachium. Członek grupy Formiści. W latach 20-tych w Paryżu, wystawiał na Salonach - Jesiennym, Niezależnych, Tuileries. W latach 30-tych często odwiedzał Polskę. Związany z awangardową Grupą Krakowską, tworzył scenografię dla teatru Cricot. W 1939 r zamieszkał na stałe w Anglii. Uprawiał malarstwo - martwe natury, pejzaże, akty - w kanonie francuskiego koloryzmu Bonnarda i Matisse`a. Późniejsza twórczośc uległa syntetyzacji , malował ekspresyjne obrazy z zawężoną do ciemnych kolorów barwą, zbliżone do dzieł Kokoschki i Soutine`a. Uprawiał też grafikę, rzeźbę, zajmował się krytyką artstyczną, wydał dwie książki o sztuce.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl