Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
CHROSTOWSKA-PIOTROWICZ Halina | PTAK CZERWONY I, 1976

Halina CHROSTOWSKA-PIOTROWICZ (1929 Warszawa - 1990 Warszawa)

PTAK CZERWONY I, 1976

Akwaforta, papier; 61,5 x 46,8 cm; stan 5/15
Sygnowany oł. pod ryc. l.: Czerwony ptak I, śr.: 5/15, p.: Chrostowska 76

Artystka grafik, córka Stanisława Ostoi-Chrostowskiego. W latach 1945-1952 studiowała na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Jana Cybisa i Tadeusza Kulisiewicza. Po studiach odbyła szereg podróży zagranicznych, m.in. do Holandii, Francji, Wielkiej Brytanii, Bułgarii, Włoch, Rosji, Jugosławii, Finlandii, Szwecji, Afryki, Turcji Japonii i na Kubę. W 1950 roku rozpoczęła pracę pedagogiczną na warszawskiej ASP, gdzie w latach 1962-1989 prowadziła własną pracownię grafiki warsztatowej. Aktywnie działała również w Związku Polskich Artystów Plastyków, pełniąc tam wiele społecznych funkcji. Miała kilkanaście wystaw krajowych i zagranicznych, była laureatką licznych nagród m.in.: Nagrody Państwowej, Nagrody Ministra Kultury i Sztuki za całokształt twórczości, Nagrody Muzeum Ohara na Międzynarodowym Biennale Grafiki w Tokio, ponadto otrzymała: złoty medal na II Międzynarodowym Biennale Grafiki we Florencji, III nagrodę na I Międzynarodowym Biennale Grafiki w Fredrikstad w Norwegii, I nagrodę na II Triennale Rysunku we Wrocławiu, I nagrodę na 9 Ogólnopolskiej Wystawie Grafiki w Warszawie. Po okresie socrealistycznym w roku 1956 artystka rozpoczęła eksperymenty formalne i techniczne prowadzące do zatarcia różnicy między grafiką a malarstwem. Owocem tych działań były powstające w latach 1956-1970 cykle "Astralny", "Komedianci", "Cienie", "Portrety", "Ocean", "Figury", "Spotkania". Krytyce wskazywali na związek jej grafiki z tego okresu z nurtem malarstwa informel. W latach 70-tych dochodzi zaś w sztuce Chrostowskiej do większej żywiołowości i feeryczności barw, co zbliża prace z tego okresu do pop-artu. Kryzys zdrowotny (nadwyrężenie nadgarstków) w 1973 roku zmusił ją do przejściowego zaniechania forsownej pracy przy grafice. Powstał wtedy rysunkowy cykl "Ręce", w którym artystka odbijała swe dłonie pokryte farbami. W 1975 roku wróciła do grafiki, tworząc kompozycje z zarzuconych cyklów. Od 1977 roku artystka wykonywała unikatowe odbitki łączące grafikę z malarstwem i collagem. Natomiast w 1988 roku wprowadziła do swego warsztatu sitodruk i kontynuowała eksperymenty malarskie.
W płótnie tym uwidacznia się fascynacja Haliny Chrostowskiej sztuką Stanisława Ignacego Witkiewicza, szczególnie widoczne jest to w sposobie kształtowania bryły. Tytułowa postać czerwonego ptaka przeistacza się w pracy artystki w psychodeliczną zjawę o ekspresyjnych, rażących kolorach. Możemy mówić tutaj o podjęciu przez artystkę podobnej do Witkacego próby osiągnięcia jednolitości konstrukcji czystych elementów formalnych, co służyć ma wyrażeniu "uczucia metafizycznego". Natomiast dzięki zastosowaniu głęboko trawionej akwaforty artystce udaje się osiągnąć ciekawe efekty fakturowe zacierające granice pomiędzy grafiką a malarstwem.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
CHROSTOWSKA-PIOTROWICZ Halina

Graficzka, rysowniczka, pedagog, działaczka artystyczna. Urodziła się 25 lipca 1929 w Warszawie, zmarła 22 kwietnia 1990 w Warszawie. Mieszkała w Warszawie.

Była córką Stanisława Ostoja-Chrostowskiego, wybitnego grafika okresu międzywojennego. W latach 1946-1950 studiowała malarstwo i grafikę w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie u J. Cybisa T. Kulisiewicza. W 1950 rozpoczęła na Wydziale Grafiki tej uczelni pracę pedagogiczną, którą kontynuowała niemal do śmierci, w latach 1962-1989 prowadząc własną pracownię grafiki warsztatowej. Równolegle działała w Związku Polskich Artystów Plastyków, w którym pełniła wiele funkcji społecznych.

Czas jej debiutu zbiegł się z okresem dominacji doktryny socrealizmu w sztuce polskiej. W pierwszej połowie lat 50. cykle jej akwafort: W WALCE, POWSTANIE KOŚCIUSZKOWSKIE, Z PGR-U zdobyły nagrody na oficjalnych salonach - II, III i IV Ogólnopolskiej Wystawie Plastyki.

Kryzys zdrowotny (nadwerężenie nadgarstków) w 1973 zmusił ją do przejściowego zaniechania forsownej pracy przy grafice. Powstał wtedy rysunkowy cykl RĘCE, w którym artystka odbijała swe dłonie pokryte farbami. Wróciła do pełnej sprawności w 1975, tworząc kolejne kompozycje z zarzuconych cyklów. Od 1977 wykonywała unikatowe odbitki łączące grafikę z malarstwem i collagem. W 1986 zapadła na chorobę nowotworową. Od 1988 wprowadziła do swego warsztatu sitodruk i kontynuowała eksperymenty malarskie.

Uprawiała głównie akwafortę i techniki mieszane. Jej prace często miały wymowę metaforyczną. Odznaczały się mistrzostwem technicznym i malarskim zróżnicowaniem walorów.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl