Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
CHROSTOWSKA-PIOTROWICZ Halina |

Halina CHROSTOWSKA-PIOTROWICZ (1929 Warszawa - 1990 Warszawa)

"Ptak 1", 1981 r.

technika własna/papier, 24,5 x 24,5 cm
sygnowany, opisany i datowany p.d.: 'Ptak I Chrostowska 81'
na odwrociu nalepki z domu aukcyjnego Rempex w Warszawie

Halina Chrostowska to niezwykła eksperymentatorka, pierwsza dama polskiej grafiki, mimo przeciwności losu i choroby wciąż rozwijająca własne środki wyrazu. Była córką wybitnego grafika dwudziestolecia międzywojennego Stanisława Ostoi-Chrostowskiego. Studiowała malarstwo i grafikę na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Początkowo tworzyła zgodnie z doktryną socrealizmu, lecz potem rozpoczęła własne artystyczne poszukiwania. W latach 50. rozpoczęła pracę pedagogiczną na Wydziale Grafiki na macierzystej uczelni i działała tam aż do śmierci.
Już w latach 50. rozpoczęła eksperymenty zarówno formalne, jak i techniczne. Realizowała coraz śmielsze pomysły w zakresie warsztatu, zaczęła łączyć w jednej odbitce różne techniki metalowe - odprysk, suchoryt, akwatintę czy akwafortę. Wbrew tendencjom abstrakcyjnym obowiązującym w tym czasie Chrostowska nie odrzuciła konkretnych nawiązań do świata rzeczywistego. Konsekwentnie poszukiwała odpowiednich form oraz syntez dla przedstawienia ludzkiego ciała lub poszczególnych elementów pejzażu. Stawiała na kształty przede wszystkim obłe, używała najczęściej płaskich plam, a odpowiednie rozwiązania barwne stały się dla niej niezwykle ważne. W kolejnej dekadzie do swojej twórczości wprowadziła kolory. Lata 70. przyniosły kryzys zdrowotny. Pomimo trudności, związanych z chorobą nadgarstków i spowodowanych zatruciem oparami azotowymi, artystka nie zaprzestała aktywności.
W latach 70. choroba sprawiła, że zaczęła coraz bardziej eksperymentować z formą graficzną, a także stopniowo różnicowała fakturę. W tym okresie wykonała m.in. cykl "Ręce", obejmujący rysunki przedstawiające dłonie autorki, a także niezwykle efektowne odciski jej dłoni na metalowych płytach. W latach 80. ingerencje w grafiki sprawiły, że prace z tego czasu stały się unikatowymi dziełami z pogranicza malarstwa, grafiki oraz rysunku, które powstawały pod wpływem nieskrępowanej wyobraźni artystki. Chrostowska nie tylko podmalowywała odbitki kolorowymi tuszami, lecz także farbą olejną. Dodatkowo gotowe kompozycje wzbogacała kawałkami folii, tapet czy nawet rysunków.


Studiowała w ASP w Warszawie. Dyplom otrzymała w 1952 roku. Wybitna mistrzyni grafiki warsztatowej, wieloletnia wykładowczyni grafiki w warszawskiej ASP. Około 1956 roku dała o sobie znać nowa tendencja w twórczości Chrostowskiej, mianowicie pasja do eksperymentów formalnych i technicznych, która z czasem doprowadziła ją do zatarcia granic między grafiką i malarstwem.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
CHROSTOWSKA-PIOTROWICZ Halina

Graficzka, rysowniczka, pedagog, działaczka artystyczna. Urodziła się 25 lipca 1929 w Warszawie, zmarła 22 kwietnia 1990 w Warszawie. Mieszkała w Warszawie.

Była córką Stanisława Ostoja-Chrostowskiego, wybitnego grafika okresu międzywojennego. W latach 1946-1950 studiowała malarstwo i grafikę w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie u J. Cybisa T. Kulisiewicza. W 1950 rozpoczęła na Wydziale Grafiki tej uczelni pracę pedagogiczną, którą kontynuowała niemal do śmierci, w latach 1962-1989 prowadząc własną pracownię grafiki warsztatowej. Równolegle działała w Związku Polskich Artystów Plastyków, w którym pełniła wiele funkcji społecznych.

Czas jej debiutu zbiegł się z okresem dominacji doktryny socrealizmu w sztuce polskiej. W pierwszej połowie lat 50. cykle jej akwafort: W WALCE, POWSTANIE KOŚCIUSZKOWSKIE, Z PGR-U zdobyły nagrody na oficjalnych salonach - II, III i IV Ogólnopolskiej Wystawie Plastyki.

Kryzys zdrowotny (nadwerężenie nadgarstków) w 1973 zmusił ją do przejściowego zaniechania forsownej pracy przy grafice. Powstał wtedy rysunkowy cykl RĘCE, w którym artystka odbijała swe dłonie pokryte farbami. Wróciła do pełnej sprawności w 1975, tworząc kolejne kompozycje z zarzuconych cyklów. Od 1977 wykonywała unikatowe odbitki łączące grafikę z malarstwem i collagem. W 1986 zapadła na chorobę nowotworową. Od 1988 wprowadziła do swego warsztatu sitodruk i kontynuowała eksperymenty malarskie.

Uprawiała głównie akwafortę i techniki mieszane. Jej prace często miały wymowę metaforyczną. Odznaczały się mistrzostwem technicznym i malarskim zróżnicowaniem walorów.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje cen wywoławczych we wszystkich katalogach aukcyjnych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl