Olej, płótno; 87 x 127cm Sygnowany p. d.: szaro-zielonym olejem: F Streit 1871; na poprzeczce blejtramu nalepka z napisem piórem, tuszem: Franz Streit | Historienmaler | München
Absolwent krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych, gdzie w latach 1856-66 był uczniem W. Łuszczkiewicza i J. Matejki, studiował także na Akademii w Wiedniu u E. Engertha (w okresie 1868-71) - od 1871 osiadł na stałe w Monachium. Wyjechał stamtąd tylko raz, na Węgry i do Krakowa. Miał własną pracownię, a jego rodzajowe obrazy cieszyły się znacznym powodzeniem publiczności. Były to przeważnie scenki salonowe, anegdotycznie ukazane obrazki z życia codziennego polskich wieśniaków i niemieckich rzemieślników. Malował też pejzaże i portrety. Wśród obrazów wystawianych przez Streitta w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych Świeykowski wymienia zatytułowany Bachantka, bez bliższych określeń. Jak się wydaje odpowiada on prezentowanemu przedstawieniu (E, Świeykowski, Pamiętnik wystawy TPSP w Krakowie 1854-1904, Kraków 1905, s. 521). Kompozycja obrazu Streitta, akt leżącej młodej kobiety z głową wspartą na ręce - wyraźnie nawiązuje do słynnego obrazu Francisco Goi (Maja naga, z lat 1799-1800, Madryt, Muzeum Prado), który pierwszy zerwał z mitologicznym pretekstem tematu by ukazać nagie ciało współczesnej mu kobiety. Modelka Streitta przypomina Honoratę Leszczyńską. Pisownia nazwiska Streit przez jeno "t", jak w przypadku prezentowanego obrazu, występuje też w Autoportrecie malarza z roku 1866 ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie (H. Blak, B. Małkiewicz, E. Wojtałowa, Malarstwo polskie XIX w. Katalog zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, Kraków 2001, s. 247, poz. 964).
STREITT Franciszek
W latach 1856 - 1866 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u W. Łuszczkiewicza i J. Matejki, naukę kontynuował w Akademii wiedeńskiej u E. Engertha. W 1871 r. zamieszkał na stałe w Monachium, razem z przyjacielem, malarzem A. Kozakiewiczemprowadził pracownię. Jego obrazy cieszyły się powodzeniem, sprzedawane przez Kunsthandlerów do Anglii i Ameryki.Tematem jego prac były głównie sceny rodzajowe, pejzaże i portrety; we wcześniejszym okresie także obrazy historyczne.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl