rysunek kredką na papierze, 68,5 x 48 sygn. monogramem wiązanym l. d.: F. Starowieyski / 1860
Starowieyski ukończył krakowską Akademię Sztuk Pięknych, gdzie studiował w pracowniach W. Weissa i A. Marczyńskiego. Uprawia plakat, malarstwo, rysunek, grafikę książkową, tworzy scenografie teatralne. Głównym źródłem inspiracji jego sztuki pozostaje artystyczna tradycja Europy. Starowieyski zafascynowany jest niezmiennie ludzkim ciałem, które w swych obrazach deformuje, monumentalizuje, umieszcza w zaskakujących kontekstach. Witalność zmysłowych aktów kobiecych kojarzona jest z vanitas, z przeczuciem śmierci i rozkładu. Głównym motywem prezentowanej kompozycji jest akt kobiecy zwieńczony zarysem ptasiej głowy i opatrzony skrzydłami motyla. Ta dziwaczna kombinacja odsyła nas do wyobrażeń surrealistów, ale bardziej jeszcze do malarstwa dawniejszych epok, np. do manierystycznych kompozycji Arcimbolda. Cechuje ją typowy dla malarstwa Starowieyskiego szkicowy sposób modelowania kształtów pastelem na jednolitym, lawowanym tle. Zdecydowany, wyrazisty kontur dopełnia siatka jaśniejszego walorowo modelunku. Temat obrazu kontynuuje wątek mizogynistyczny, po raz pierwszy zdefiniowany w pełni w kulturze europejskiej na przełomie XIX i XX wieku w filozofii Schopenhauera, dramatach Strindberga, prozie Przybyszewsiego i symboliczno-ekspresjonistycznej sztuce Edwarda Muncha. W malarstwie Starowieyskiego kobieta nadal pozostaje uosobieniem bezosobowej, biologicznej siły, która niszczy indywidualność mężczyzny w imię przetrwania gatunku.
Pochodził ze szlacheckiej rodziny, pieczętującej się herbem Biberstein. Podczas wojny, wraz z rodziną, przeprowadził się do Krakowa. Studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni Wojciecha Weissa i Adama Marczyńskiego (1949-1952), a następnie w ASP w Warszawie w pracowni Michała Byliny, gdzie uzyskał dyplom w 1955 roku. Znany jest również pod pseudonimem Jan Byk.
Grafik, malarz i scenograf. Posługiwał się bogatą ornamentacją, posiadał indywidualny system znaków, w którym nierzadko na plan pierwszy wysuwał motyw przemijania. Jeden z "kultowych" polskich artystów współczesnych. Autor licznych plakatów teatralnych i filmowych, np. Idy marcowe J. Kilty`ego (1968), Życie rodzinne (1971) i Iluminacja (1973) Krzysztofa Zanussiego, Białe małżeństwo T. Różewicza, Portret Doriana Graya J. Osborne`a, oraz grafiki książkowej, m.in. ilustracji do Karnawału Stanisława Dygata (1968), projektów scenograficznych dla teatrów i telewizji - od grafiki artystycznej po malarstwo olejne i ścienne.
Stworzył oryginalny surrealistyczno-groteskowy styl wypowiedzi plastycznej. Jego twórczość cechuje ogromna fantazja, rozmach, zmysłowość, fascynacja ciałem człowieka i śmiercią oraz precyzyjny warsztat.
Był pomysłodawcą i realizatorem spektakli Teatru Rysowania w czasie których na oczach publiczności powstawały wielkoformatowe kompozycje. Znawca i kolekcjoner sztuki, głównie XVII wiecznej.
Przez szereg lat tworzył na przemian w pracowniach w Warszawie i w Paryżu. Zrealizował ponad 300 plakatów i uważany jest za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli "polskiej szkoły plakatu".
Artysta jest bohaterem filmu Andrzeja Papuzińskiego Bykowi chwała. Grał również jako aktor w filmach Andrzeja Wajdy (Danton) i Krzysztofa Zanussiego (Struktura kryształu). Uczestniczył w ponad 200 wystawach w kraju i za granicą, m. innymi w: Austrii, Belgii, Francji, Holandii, Kanadzie, Niemczech, Szwajcarii, USA, we Włoszech. Był pierwszym Polakiem, który miał indywidualną wystawę w Museum of Modern Art w Nowym Jorku (1985).
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl