Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WYGRZYWALSKI Feliks Michał | Ciągnący łódź - autoportret, 1914 r.

Feliks Michał WYGRZYWALSKI (1875 - 1944)

Ciągnący łódź - autoportret, 1914 r.

olej/płótno, 53 x 70 cm
sygnowany i datowany p.d.: '1914 | F.M. Wygrzywalski'

W drugiej dekadzie XX wieku w sztuce Wygrzywalskiego pojawił się nowy typ obrazu: scena rodzajowa wyobrażająca życie włoskich rybaków. Na obrazach odnajdziemy więc rybaków ciągnących zarzucone w morze sieci, mężczyzn ciągnących łodzie na piaskowych plażach czy rybaków łowiących na otwartym morzu. Większość z tych obrazów zainspirowały słoneczne pejzaże Capri i Zatoki Neapolitańskiej, dokąd często w tym okresie jeździł Wygrzywalski. Co ważne, wśród "rybackich" płócien artysty nie ma właściwie replik. Kompozycje, nawet jeśli wykorzystują wspólny typ i charakterystyczną dla Wygrzywalskiego pastelową kolorystykę, różnią się od siebie układem postaci, doborem rekwizytów, nastrojem, porą dnia. Uwagę, tak jak na prezentowanym płótnie, przykuwają akademicko potraktowane akty, zapewne echo wykształcenia, jakie artysta odebrał w Monachium. Warto przywołać tutaj to, co pisały o sztuce Wygrzywalskiego kuratorki jego wystawy w Gdańsku, Liliana Giełdon i Monika Jankiewicz: "W serii rybaków ciągnących sieci realistyczny sposób przedstawiania rzeczywistości, który stanowił swoiste credo artysty, szedł w parze z idealizacją postaci i scen. Mimo zachowania wszystkich reguł malarstwa rodzajowego, pełnokrwistych postaci, wiernie odtworzonego ubioru, doskonałej obserwacji ruchu, rybacy wydają się zastygli w określonych pozach i gestach, jakby wykreowanych na wyraźne życzenie artysty, który niczym wytrawny reżyser sam dyktował modelom taki sposób ułożenia, jaki uważał za najbardziej atrakcyjny. Nie jest to realizm poszukujący prawdy o życiu, próbujący wydobyć to, co nieuchwytne na pierwszy rzut oka, ale realizm estetyzujący, mający czysto formalny charakter" (Nad ciepłym morzem, Gdańsk 2013, s. 10).

Studiował w monachijskiej ASP w latach 1893 - 1898 oraz w Academie Julian w Paryżu. W 1908 roku osiadł we Lwowie. Naturalizm i silna ekspresja jego początkowych dzieł, w których przedstawiał pracę ludzką bądź wydarzenia o dużym ładunku dramatycznym, ustąpiły w późniejszym okresie realistycznym pejzażom włoskim i ukraińskim. Wygrzywalski był twórcą dekoracji lwowskiej Izby Przemysłowo - Handlowej. Projektował również witraże, tworzył scenografię i kostiumy teatralne.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WYGRZYWALSKI Feliks Michał
Studiował w monachijskiej ASP w latach 1893 - 1898 oraz w Academie Julian w Paryżu. W 1908 roku osiadł we Lwowie. Naturalizm i silna ekspresja jego początkowych dzieł, w których przedstawiał pracę ludzką bądź wydarzenia o dużym ładunku dramatycznym, ustąpiły w późniejszym okresie realistycznym pejzażom włoskim i ukraińskim. Wygrzywalski był twórcą dekoracji lwowskiej Izby Przemysłowo - Hadlowej. Projektował również witraże, tworzył scenografię i kostiumy teatralne.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl