Tempera, kredka czarna, sangwina, ołówek, technika mieszana, karton; 60 x 47 cm Sygnowany czarną kredką p.g.: Eug Zak (pod nią ślady sygnatury ołówkiem)
[Ekspertyza Barbary Brus-Malinowskiej]
Obraz wystawiany: Paryż, Salon Jesienny, październik 1906 r.
Za ekspertyzą: Eugeniusz Zak to jeden z najwybitniejszych przedstawicieli Ecole de Paris. Do Paryża przyjechał w 1901 roku. Studiował tam w Ecole des Beaux-Arts i prywatnej AcadÝmie Colarossi. W latach 1903-1904 odbył podróż do Włoch i Monachium, by w 1905 r. powrócić do Paryża. Lata 1916-1921 spędził w Polsce. W końcu 1921 r. wyjechał do Berlina, potem do Kolonii i Bonn. Od 1923 r. do śmierci mieszkał w Paryżu. Sztuka Zaka wyrasta z neotradycjonalizmu Maurice`a Denisa, ze sztuki "muzealnej", z inspiracji dziełami Leonarda da Vinci, Dürera, Botticellego, włoskich bizantynistów, a także malarstwa Dalekiego Wschodu. Jej cechy to: stylizacja, dekoracyjność, dążność do syntetyzacji, idealizacja motywów. Po raz pierwszy Zak przyjechał do Bretanii w 1905 r. Zafascynowany (...) krajem i ludźmi odwiedzał ją corocznie do 1911 r. (...) Praca "W kościele" (...) jest jednym z nielicznych zachowanych dzieł z okresu bretońskiego. Jest też jedną z najwcześniejszych zachowanych prac artysty. Powstała w 1906 r., podczas pobytu Zaka w Pont l`Abbé. Wystawiana była na Salonie Jesiennym w Paryżu w październiku 1906 r., w katalogu zatytułowana "W kościele (Bretania)". (...) Motyw modlącej się kobiety, ujętej w półpostaci, bądź ograniczony tylko do studium głowy, Zak wielokrotnie podejmował w swoich późniejszych obrazach, temperach i rysunkach. Obraz "W kościele (Bretania)" jest więc, jak gdyby, punktem wyjścia. (...) Omawiana praca jest też świetnym przykładem warsztatu malarskiego Zaka. Charakterystyczne dla wczesnej twórczości artysty są eksperymenty: sięganie do dawnych technik malarskich, łączenie kredek z farbami wodnymi, używanie farb typu Weimar i stosowanie jako spoiwa soku figowego (dawało to efekt tempery).
ZAK Eugeniusz
W 1902r. studiował w SSP w Akademii Colarossiego w Paryżu. Naukę kontynuował w ASP w Monachium. Był jednym z założycieli ugrupowania "Rytm" i stałym uczestnikiem jego wystaw. W latach dwudziestych Zak maluje szereg wizerunków arlekinów i pierrotów przedstawionych często z muzycznymi instrumentami na tle architektury lub we wnętrzu, charakteryzujących się miękką, linearną stylizacją.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl