Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
ZAK Eugeniusz | Rozstanie (Le Bateau), 1924 r.

Eugeniusz ZAK (1884 Mogilno -1926 Paryż)

Rozstanie (Le Bateau), 1924 r.

olej/płótno, 72,4 x 59,7 cm
sygnowany p.d.:'Eug Zak'

POCHODZENIE:
- kolekcja rodziny Kelloggów, Stany Zjednoczone

WYSTAWIANY:
- Buffalo Fine Arts Gallery, Albright Art Gallery, Buffalo, Nowy Jork, 1928
- Durand-Ruel Galleries, Nowy Jork, 1929
- International Art Center of Roerich Museum, Nowy Jork, 1930

LITERATURA:
- Eugeniusz Zak, 1884-1926, Barbara Brus-Malinowska, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa, 2004, s. 158, nr kat. 214
- M. Osborn, Eugen Zak, "Deutsche Kunst und Dekoration”, vol. 55, 1924/1925, s. 335
- O. Schurer, Heutinge Kunst in Paris, "Die Kunst”, vol. 53, 1926, s. 289
- Kurier Poranny, Niedzielny Dodatek Ilustrowany, 1926, nr. 31, il. 4
- Ch. Arson, Scènes et Visages de Montparnasse, Paris, 1963, s. 291

Pojawienie się na rynku wielokrotnie wystawianego "Rozstania" Eugeniusza Zaka jest w świecie sztuki dużym wydarzeniem. Kompozycja przez ponad 80 lat pozostawała bowiem w prywatnej kolekcji rodzinny Kelloggów w Stanach Zjednoczonych. Nie udało się do niej dotrzeć w trakcie prac nad monograficzną wystawą Zaka w warszawskim Muzeum Narodowym w 2004 roku, a w obiegu funkcjonowały jedynie jej czarno-białe reprodukcje. Ponowne pojawienie się na rynku "Rozstania" zainteresuje więc nie tylko kolekcjonerów, ale także pasjonatów i historyków sztuki.

Eugeniusz Zak, jeden z najwybitniejszych polskich malarzy 1 połowy XX wieku, działał głównie we Francji, ale także w Polsce i Niemczech. Uznawany jest za przedstawiciela neoklasycyzmu w malarstwie. Związanym był z artystami warszawskiej grupy RYTM (założonej w 1922 roku) oraz z kręgiem École de Paris. Na studia do Paryża wyjechał w 1901 roku, potem do Monachium i Włoch. W 1904 roku zamieszkał na stałe w stolicy Francji, gdzie wystawiał na paryskich Salonach: Jesiennym, Niezależnych czy Towarzystwa Narodowego Sztuk Pięknych. Wystawiał też wiele w galeriach Paryża, Nowego Jorku, Kolonii czy Londynu. Jego twórczość początkowo pozostawała pod wpływem symbolistów i nabistów z kręgu Maurice'a Denis. Później jego obrazy wykazywały cechy malarstwa neoklasyctycznego, Art Déco i ekspresjonizmu École de Paris. Był przeciwnikiem awangardy, ale w jego malarstwie odnaleźć można wpływy, przetworzone przez własną osobowość twórczą Cezanne’a czy Matisse’a. Najważniejszą cehą jego sztuki było tworzenie z wyobraźni, sięganie do motywów dawnej sztuki i ich dekoracyjne przekształcanie. Za najdoskonalszą uważał sztukę wczesnego włoskiego renesansu. "Bohaterami kompozycji Zaka są "ludzie wolni": rybacy, pasterze, kobiety z dziećmi, także komedianci, tancerze, kuglarze, włóczędzy, pokazani czasem w pustym wnętrzu, czasem jako mieszkańcy Arkadii. Idylliczne pejzaże, malowane przez ciężko chorego artystę, ujawniały charakterystyczny dysonans między pięknem południowego, przyjaznego człowiekowi pejzażu, a poczuciem przemjania."

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
ZAK Eugeniusz
W 1902r. studiował w SSP w Akademii Colarossiego w Paryżu. Naukę kontynuował w ASP w Monachium. Był jednym z założycieli ugrupowania "Rytm" i stałym uczestnikiem jego wystaw. W latach dwudziestych Zak maluje szereg wizerunków arlekinów i pierrotów przedstawionych często z muzycznymi instrumentami na tle architektury lub we wnętrzu, charakteryzujących się miękką, linearną stylizacją.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl