Wystawiany: Salon d `Automne , Paryż 1925; Eugeniusz Zak 1884-1926, Muzeum Narodowe w Warszawie 18.12.2003 -29.02.2004 Reprodukowany: Montparnasse atelier du monde, ses artistes Wenus d `ailleurs, Marsylia 1992, kat. 248 Fels F., Le Salon d `Automne de 1925, ?L `Art Vivant? 1925 nr 19 (1 X), il. s. 6 George W., Le Salon d `Automne, ?LAmour de l `art. 1925, il. s.357 Leon-Martin L., Le Salon d `Automne, ?Le Crapouillot? 1925 (1 X), il. s.18; Fels F., Barchan i In., Egen Zak, ?Deutsche Kunst Und Dekoration?, t.57: 1925/1926, il. s. 383; Polish Paintings and Drawings, The Lipert Studio, East Brunswick, N.J. 1988, kat, poz. 56, il. Ecole de Paris, Paryż 1988, reprodukowany na okładce; Ecole de Paris, Chateau Trevarez 1993, kat. Poz. 79, il s. 23 Malarstwo polskie. Ceny na aukcjach zagranicznych 1985-1990, Galeria Lipert , Kraków [1991], reprodukowany na okładce; Tanikowski Artur, Eugeniusz Zak w świecie modernistycznej idylli, ?Rocznik Aukcyjny 1997? dodatek do Art.& Bisiness? 1998 nr 1-2, il. s. 47 Malinowska Brus Barbara, Eugeniusz Zak 1884-1926, Muzeum Narodowe w Warszawie 2004 ; il. 225, str.162
Eugeniusz Zak to nazwisko, które wywarło istotny wpływ na obraz polskiej sztuki dwudziestolecia międzywojennego. Jego twórczość kształtowała się i dojrzewała w orbicie tradycji i współczesności sztuki francuskiej. Został nazwany ?najbardziej paryskim z Polaków? i obok Kislinga i Makowskiego stał się ulubieńcem kolekcjonerów i historyków sztuki. Na ukształtowanie się postawy artystycznej Zaka wpłynęła sztuka Szkoły Pont-Aven i paryskich nabistów operujących syntetyczną formą i giętkim konturem. Artysta poddał się też rozbudzonemu na początku stulecia zainteresowaniu sztuką wczesnego renesansu. Fascynacja stylistyką quattrocenta nasiliła się w rozwijanym przez artystę w latach 1910-1923 wątku kochanków, rybaków i pasterzy harmonijnie wtopionych w pejzażowe tło. W drugiej połowie lat 1920. częstym motywem malarstwa Zaka stały się wizerunki arlekinów i pierrotów, reprezentantów "sztucznej" rzeczywistości cyrku, jarmarku i teatru. Zastygłe w teatralnych pozach postacie o wydłużonych proporcjach artysta wpisywał w płytkie przestrzenie pustych wnętrz. Obecnie, dzieła Eugeniusza Zaka są rzadkością na rynku aukcyjnym zarówno w Polsce jak i na świecie, co podnosi ich wartość kolekcjonerską. Od wielu lat jego obrazy są jednymi z najdrożej sprzedawanych prac polskich artystów w Polsce i na świecie.
ZAK Eugeniusz
W 1902r. studiował w SSP w Akademii Colarossiego w Paryżu. Naukę kontynuował w ASP w Monachium. Był jednym z założycieli ugrupowania "Rytm" i stałym uczestnikiem jego wystaw. W latach dwudziestych Zak maluje szereg wizerunków arlekinów i pierrotów przedstawionych często z muzycznymi instrumentami na tle architektury lub we wnętrzu, charakteryzujących się miękką, linearną stylizacją.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji.
Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 022 818 94 68 tel. kom.: 0 601 808 148 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl