Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MARKOWSKI Eugeniusz | Diablo

Eugeniusz MARKOWSKI (1912 Warszawa - 2007 Warszawa)

Diablo

olej/płótno, 60 x 50 cm
sygnowany p.d.: 'E. Markowski'
sygnowany na odwrociu: 'E. Markowski' i opisany na blejtramie: '125 x 113. “DIABLO" 3 - 1'
na odwrociu, na blejtramie papierowa naklejka z numerem '519'

"Z postaci, zaludniających te niezwykłe obrazy, zdejmuje szaty; wraz z ubiorem giną wszelkie konwenanse i pozory. Podejmując próbę 'ujarzmienia bestii', dąży do pokazania jej niczym nie osłoniętych kształtów. Podobnie przedstawia istoty będące przedmiotem napaści. Owa nagość, nieodłączny atrybut obrazów Eugeniusza Markowskiego zawiera więc w sobie znacznie głębsze treści niż czysto malarskie pojęcie indywidualnego stylu. Obrazy te, jak średniowieczne egzorcyzmy, służą do zaklinania demonów. Ale sabaty czarownic nie odbywają się dziś na odludnych uroczyskach; występek nie jest odizolowany od świata bramą piekieł. Złych mocy szukać należy wszędzie. Tak też postępuje Markowski w swej sztuce demaskatorskiej, przybierającej formę współczesnego moralitetu. Literacki komentarz dotyczący zewnętrznej, przedmiotowej warstwy obrazu, mówi tylko część prawdy o artyście. Poza zasięgiem rozważań pozostaje wówczas ta głębiej ukryta, emocjonalna strona dzieła sztuki. W wypadku Markowskiego formy konkretne posiadają swą wymowę aluzyjną i metaforyczną; treści znaczeniowe odwołują się do uczucia; zatarta zostaje granica między światem rzeczywistym a krainą wyobraźni. (...) Tworzy prace surowe. Zapełnia je nagimi postaciami ludzi i zwierząt. Poszczególne elementy - wyraźnie modelowane, a niekiedy nawet zamknięte konturem - są z sobą w ciągłym konflikcie. Cała powierzchnia płótna wykorzystana zostaje do maksimum. Brak miejsc spokojnych, traktowanych neutralnie, brak pustej przestrzeni. Każdy fragment obrazu nieustannie atakuje widza. Artysta często posługuje się kompozycją spiętrzonych form. Ustawia je w cyrkowe piramidy. Akcentuje wysiłek larwowatych istot, walczących o dogodne miejsce w tym kłębowisku ciał. Pokazuje groteskowe postacie w nieustannym ruchu, w napięciu wynikającym z fizycznego wysiłku. (...) Markowski porusza się w świadomie ograniczonym kręgu motywów. Aktorzy jego spektaklu posiadają podobne rysy, czasem nawet zbliżone gesty. Zmieniają się tylko sytuacje, wzmaga się lub słabnie napięcie. Dramat przeradza się w groteskę, by w kolejnym obrazie znów ukazać szokujące kontrasty form, postaci, kolorów. Czasem odnieść można wrażenie iż artysta eksploatuje te same biblijne przypowieści, ludowe porzekadła, dosadne i rubaszne sentencje - odnajdując w nich stale nowe treści, które z kolei stają się powodem nowych malarskich poszukiwań. Na tym polega ciągłość całej drogi twórczej Markowskiego oraz różnorodność jej poszczególnych etapów".
Aleksander Wojciechowski, Eugeniusz Markowski. Malarstwo, katalog wystawy, Galeria Zachęta w Warszawie, styczeń 1972, Warszawa 1972, s. nlb.


Malarz, grafik, scenograf. W 1938 uzyskał dyplom warszawskiej ASP w pracowni prof. Tadeusza Pruszkowskiego. Przez wiele lat pracował jako dziennikarz i dyplomata, m.in. w Kanadzie i we Włoszech. Właśnie w Italii miał możliwość zapoznania się zarówno z twórczością klasyków renesansu jak i włoskich futurystów. Tam też związał się z grupą Libera Associazione Arti Figurative, z którą wielokrotnie wystawiał. Do kraju powrócił w 1955 roku. Od 1969 był pedagogiem w macierzystej uczelni. Należał do nurtu nowej figuracji. Bohaterem jego obrazów jest człowiek poddany ciśnieniu negatywnych emocji, zdeformowany człowiek - potworek, na poły śmieszny, na poły tragiczny. Bogata faktura obrazów a także ich groteskowy wyraz zbliżają jego sztukę do poetyki art brut i twórczości Jeana Dubuffeta. Pomimo tego obecne jest u Markowskiego dążenie do podskórnej harmonii, widoczne są odwołania do antyku i renesansu. W 1963 artysta brał udział w Biennale w Sao Paulo. Jest laureatem Nagrody Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida z 1984 oraz ustanowionej w Poznaniu Nagrody Kolekcjonerów im. dr. Lecha Siudy z 1998 roku.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
MARKOWSKI Eugeniusz
Urodził się w 1912 w Warszawie. W 1938 otrzymał dyplom ASP w Warszawie, gdzie studiował w pracowni T. Pruszkowskiego.w latach 1940 - 1950 przebywał we Włoszech, gdzie związał się z grupą Libera Associazione Arti Figurative i z Art. Club w Rzymie. Pracował jako dziennikarz i dyplomata we Włoszech i Kanadzie / 1945 -55/. Do Polski wrócił w 1955. Wykładowca i profesor ASP w Warszawie / 1969-1984/. W 1963 brał udział w Biennale Sao Paulo. Zajmuje się malarstwem, scenografia i grafika użytkową. Jest przedstawicielem tzw. nowej figuracji. Jego zdeformowanym postaciom ludzi - potworków, upodobnionych często do zwierząt, towarzyszy dysonansowa kolorystyka. Deformacja postaci oraz bogata faktura obrazów sprawiają, że twórczość E. Markowskiego porównywana jest do tzw. art brut i obrazów J. Dubuffeta. W 1984 był laureatem Nagrody Krytyki Artystycznej im. C.K. Norwida, a w 1988 Nagrody Kolekcjonerów im. Dr L. Siudy. Ekspresyjny styl malowania, bezpośredniość i toporność figur, spowodowały, że w latach 80-tych uznano go za prekursora "nowodzikich".
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl