Olej, tektura; 27,5 x 34,4 cm Sygnowany l. d.: E. Lindeman
Emil Lindeman w latach 1884-1887 studiował w Klasie Rysunkowej Wojciecha Gersona, którą ukończył z wynikiem celującym. W 1887 wyjechał do Wiednia, gdzie do jesieni współpracował przy dekoracji głównej sali ratuszowej. W 1888 roku zapisał się do Zgromadzenia Malarzy Pokojowych w Warszawie gdzie kształcił się w zakresie malarstwa freskowego. W latach 1888-1890 kontynuował studia w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Jana Matejki, który w trakcie wykonywania polichromii Kościoła Mariackiego powierzył zdolnemu uczniowi wykonanie postaci aniołów i cherubinów w partii prezbiterium. Lindeman w trakcie swej nauki był wielokrotnie wyróżniany i nagradzany. Edukacji dopełnił wyjazd do Paryża w 1897 roku i wykształcenie zdobyte w trzech francuskich szkołach artystycznych: Ecole des Beaux Arts, Academie Julian i w Academie Colarossi. Od 1897 roku podróżuje po Francji, Włoszech i Rosji. W Rzymie uczęszczał jeszcze do Królewskiego Instytutu Sztuk Pięknych. Prawdopodobnie w rok później powrócił do Warszawy gdzie mieszkał i tworzył do 1944 roku. Artysta wystawiał w Warszawie w: TZSP, Salonie Krywulta, Salonie Artystycznym, Salonie Garlińskiego, w krakowskim TPSP, w Wilnie, Lwowie, Katowicach, Lublinie, Częstochowie, Poznaniu, Gdyni jak również za granicą w Berlinie, Darmstad, Londynie i Chicago. Jego obrazy znajdują się w muzeach: Centralnym Muzeum Morskim w Gdańsku, Muzeum Narodowym w Krakowie, Muzeum Narodowym w Warszawie, Muzeum Niepodległości w Warszawie jak również w zbiorach prywatnych. Emil Lindeman był artystą utalentowanym i niezwykle wszechstronnym. Zajmował się wieloma dziedzinami sztuki. Obok malarstwa sztalugowego, malarstwem freskowym i restauracją malowideł. Współpracując z czasopismami wykonywał rysunki satyryczne i karykatury oraz ilustracje o tematyce rodzajowej. Projektował okładki książek i plakaty (w tej dziedzinie był wielokrotnie wyróżniany nagrodami). Artysta malował głównie niewielkich rozmiarów pejzaże Wileńszczyzny, Wołynia, Nałęczowa, Krynicy i okolic Warszawy. Prezentowany obraz jest natomiast wspomnieniem z włoskiej podróży. Kameralna, ciepła kompozycja budowana jest ze swobodą i świetnym wyczuciem koloru i światła. Morze oddane za pomocą zróżnicowanych odcieni błękitu, a niebo zasnute białymi chmurami. Leniwa atmosfera nadmorskiego kurortu ujęta jest z perspektywy tarasu, którego otoczone kwitnącymi kwiatami schody prowadzą na niewidoczny brzeg. Antyczne kolumny podtrzymują pnący bluszcz, który rzuca na taras cień oddany bogactwem fioletowych tonów.
LINDEMAN Emil (LINDEMANN)
Studia w warszawskiej Klasie Rysunkowej u W. Gersona, oraz w latach 1888-1890 w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u J. Matejki i pod jego kierunkiem pracował przy polichromii kościoła Mariackiego. Podczas nauki otrzymał w ramach konkursu państwowego szkół rysunkowych list pochwalny od Akademii petersburskiej. Od jesieni 1890 przebywał w Paryżu, kontynuował naukę w Ecole des Beaux Arts, w Academie Julian u W. A. Bouguereau i w Academie Colarossi u R. Collina. Za nadesłany stamtąd w roku 1893 obraz Plac Zamkowy otrzymał I nagrodę w konkursie Tygodnika Ilustrowanego. W 1897 udał się w podróż do Neapolu, Rzymu i Petersburga; w Rzymie uczęszczał do Królewskiego Instytutu Sztuk Pięknych.
Główną domeną jego działalności było malarstwo ścienne i jego konserwacja. Malował także niedużych rozmiarów obrazy olejne i akwarele, głównie o tematyce pejzażowej z Wileńszczyzny, Wołynia, okolic Warszawy, Nałęczowa, Krynicy, a także weduty z miast polskich i europejskich. U schyłku życia malował najczęściej kwiaty. Wystawiał w Warszawie: TZSP, Salonie Krywulta, Salonie Artystycznym, Salonie Garlińskiego, w Krakowskim TPSP, Wilnie, Lwowie, Lublinie, Katowicach, Częstochowie, Poznaniu, Gdyni, jak również za granicą: w Berlinie, Darmstadt, Londynie i Chicago. Tematem jego prac były krajobrazy, sceny rodzajowe, pejzaże nadmorskie, kwiaty i martwe natury. Projektował plakaty, ilustrował książki i czasopisma. Zajmował się także malarstwem ściennym, polichromią i restauracją starych fresków.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl