Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
DWURNIK Edward | Wilno (zima), 1997 r.

Edward DWURNIK (1943 Radzymin - 2018 Warszawa)

Wilno (zima), 1997 r.

olej/płótno, 61 x 73 cm
sygnowany i datowany p.d.: `WILNO - DWURNIK 97`
opisany na odwrociu: `1997 | E. DWURNIK WILNO | IX 886 | 2365`
POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Nowy Jork
LITERATURA:
- Dwurnik. Spis prac malarskich, [red.] Pola Dwurnik, Warszawa, Zachęta 2001, (wydane jako dodatek do katalogu wystawy "Edward Dwurnik. Malarstwo. Próba retrospektywy`, (08.09.-07.10.2001), Cykl IX, poz. 886, nr 2365

"Wilno" jest nietypowym przykładem pracy z cyklu "Niebieskie miasta", będącego kontynuacją "Podróży autostopem". Regularną pracę nad serią błękitnych obrazów rozpoczął artysta w 1993 roku, jednak pierwsze błękitne płótno powstało w jego pracowni już w 1970 roku ("Błękitny powiat"). "Niebieskie miasta" interpretowano jako próbę odrealnienia sztuki, wprowadzenia do niej zimnego, "niebiańskiego" porządku. W jednym z wywiadów z 1994 roku Dwurnik w następujący sposób tłumaczył swój nowy program malarski: "Byłem trochę zmęczony tematami obrazów politycznych, takich jak "Droga na wschód" czy "Niech żyje wojna", w których musiałem zajmować określone stanowisko, a późnej gęsto się tłumaczyć. (...) To mnie zmęczyło, więc po próbie z "błękitnymi" obrazami, których malowanie było takim dotykaniem metafizyki, postanowiłem namalować utopijne miasta". Cykl "Niebieskich miast" miał być więc początkowo ucieczką od polityczności i aktualności sztuki. Najistotniejsze stawały się afektywne wartości sztuki i oddziaływanie na widza kolorem. Drastycznie ograniczona kolorystyka sprawiała ponadto, że każde najmniejsze niuansowanie barw nabierało szczególnego znaczenia. Bogusław Deptuła dopatrywał się w ograniczeniu kolorystyki prac Dwurnika do jednej barwy wpływu klasycznego eseju Goethego - "Farbenlehre", w którym niemiecki pisarz przedstawiał wizję emocjonalnego podporządkowania się jednej barwie.

W "Wilnie" znajdziemy wszystkie cechy zawarte w obrazach z cyklu "Niebieskich miast": zastosowanie ultramaryny i błękitu pruskiego, zakomponowanie widoku z perspektywy lotu ptaka, odrealnienie i zdekomponowanie rzeczywistej architektury na rzecz artystycznej wizji. Równocześnie "Wilno" nie ma w sobie, typowej dla innych prac z cyklu, zdehumanizowanej utopijności. Litewska stolica nie jest miastem bezludnym i opustoszałym. Jego mieszkańcy, których z pietyzmem Dwurnik maluje w dolnej partii swojej kompozycji, nie są anonimowym sztafażem albo kłębiącym się bez celu tłumem. Zgromadzone na obrazie postaci nadają całości mocny wymiar polityczny przez co obraz wiąże się ze "społecznym pazurem" prac Dwurnika z lat 80. W ukazanym przed katedrą tłumie odnajdziemy zwalony z postumentu pomnik Lenina, protestantów, mężczyznę ze skrzyżowanymi flagami Polski i Litwy i wreszcie rodzaj sań z klatką, będących zapewne trawestacją kibitki wiozącej polskich romantyków na Sybir. Obraz Dwurnika nie jest więc pocztówkową wizją miasta, ale próbą ujęcia jego politycznej specyfiki.
Ukazane przez artystę budynki, choć pozornie nie biorą udziału w politycznym zamieszaniu, w istocie również są uwikłane w społeczny aspekt obrazu. Katedra Wileńska budowana była od 1777 przez wybitnego wileńskiego klasycystę - Wawrzyńca Gucewicza. Architekt (znany na Wileńszczyźnie jako Laurynas Gucevičius) pochodził z mieszanej, polsko-litewskiej rodziny. Do dziś jego twórczość - choć zanurzona w duchu międzynarodowego klasycyzmu typowego dla drugiej połowy XVIII wieku - jest przedmiotem sporów dotyczących narodowego charakteru architektury. Dwurnik, malując katedrę Gucewicza, poddał ją znaczącej korekcie. Z tympanonu świątyni zniknęły figury świętych patronów miasta, tak jakby w wizji Dwurnika Wilno nie znajdowało się już pod boską opieką.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
DWURNIK Edward

Urodził się w Radzyminie, studiował w warszawskiej ASP w latach 1963-70. W czasie studiów, począwszy od 1965 roku rozpoczął cykl Podróże autostopem (kontynuowany do dziś), w którym portretował miasta i miasteczka z perspektywy "ptasiego lotu", w polu zainteresowania artysty, poza architekturą, znalazło się życie i obyczaje mieszkańców. W latach 1972 - 78 powstaje cykl Sportowcy, w którym przedstawia ludzi marginesu, cwaniaków, palaczy najtańszych wówczas papierosów marki "Sport". Około roku 1980 nastąpiło połączenie cyklów Sportowcy i Robotnicy /realizowanego od ok. 1975 r/. Szyderstwo i krytyka z prowadzących "sportowe" życie współziomków / była to też reakcja na nachalne, instrumentalne gloryfikowanie hegemona - tj klasy robotniczej, przez ówczesną propagandę/ zostało zarzucone na rzecz poczucia solidarności z portretowanymi ludźmi. Obrazy z cyklu Warszawa (1981 r), proroczo antycypowały wprowadzenie stanu wojennego w Polsce. W cyklu Droga na Wschód (1989 - 1991) upamiętnił ofiary stalinowskiego komunizmu, w cyklu Od Grudnia do Czerwca (1990 - 1994) oddał pamięć ofiarom stanu wojennego w Polsce. W cyklu Niech żyje wojna! powstałym pod wrażeniem wojen na Kaukazie i Bałkanach artysta śle przesłanie - ostrzeżenie.

Ostanie cykle artysty to: Wyliczanka, Diagonale, Kwiaty, powrót do Podróży autostopem i cyklu Błekitne. Autor ponad 3 tysięcy obrazów towarzyszących naszemu życiu od kilkudziesięciu lat, stanowiących swoistą, niepowtarzalną , artystycznie ujętą kronikę życia, obyczaju, materialnego i duchowego zapisu naszej kultury.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl