Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
DWURNIK Edward | Przysięga na wierność, 1973 r.

Edward DWURNIK (1943 Radzymin - 2018 Warszawa)

Przysięga na wierność, 1973 r.

olej/płótno, 146 x 114 cm
opisany l.g.: 'PRZYSIĘGA NA WIERNOŚĆ'

WYSTAWIANY:
- Alvar-Aalto-Museo, Jyväskylä, Finlandia, 27.01-20.02.1983
- Wystawa Malarstwa Edwarda Dwurnika, BWA Płock, 1982
- Galeria Sztuki Współczesnej, BWA Olsztyn, grudzień 1980
- Ośrodek Propagandy Sztuki, BWA Łódź, 1978
- Arsenał, BWA Białystok, 1979
- Pawilon Wystawowy BWA Toruń, 15.09-10.10.1976
- BWA Wałbrzych, 1975
- STUDIO teatrgaleria, Warszawa, 16.12.1974-15.01.1975
- Wystawa Sztuki współczesnej, Galeria 72, Muzeum Chełm, 1974
- BWA, Zamość, 1974

LITERATURA:
- Dwurnik. Spis cykli malarskich, oprac. Pola Dwurnik, Cykl XV Sportowcy 1972-1992, poz. kat. 101
- Edward Dwurnik. Sportowcy 1972-1992, Warszawa 2011, s. 187, poz. kat. 101 (il.)
- (plakat) Galeria Teatru Studio oraz Janusz i Maria Boguccy zapraszają do obejrzenia układu przestrzennego Dwurnik-Kalina, Teatr Studio, Warszawa, Pałac Kultury i Nauki, grudzień-styczeń 1975. Na plakacie fragment obrazu z tytułem "Przysięga na wierność"

"Przysięga na wierność" to obraz ze słynnego cyklu "Sportowcy", należącego do jednego z najważniejszych w dorobku Edwarda Dwurnika. Pierwszy obraz tej serii, zatytułowany "Po treningu", powstał w 1972. Postaci, które uwiecznił artysta, to nie prawdziwi sportowcy, a robotnicy, którzy biorą prysznic w zakładzie pracy. Zgodnie z artystyczną wizją Dwurnika tytułowi "Sportowcy" nie uprawiali sportu, tylko palili "Sporty", a poza tym pili wódkę, bili się, przeklinali i nie lubili pracować. Zdaniem malarza to właśnie sportowe życie Polaka w PRL. Inspiracją dla tematyki była rzeczywistość tego czasu, zaś tym, co pozwoliło nadać jej ostateczny kształt, był amerykański film "To sportowe życie". Główny bohater filmu, grany przez Richarda Harrisa, to ambitny górnik, który został gwiazdą lokalnej drużyny rugby. Jak mówił Dwurnik: "Ciągle wracał do domu obity, miał połamane żebra albo rozbitą twarz i miał same problemy; kochał kobietę, która go nie chciała, był wiecznie nieszczęśliwy, ciągle się z kimś bił, a wokół wszystko było takie brzydkie; i ludzie, i on sam, i miasto i szara pogoda. To było właśnie prawdziwe, sportowe życie. I ja sobie pomyślałem: kurwa, przecież to jest świetny temat: sportowe życie Polaka! Czyli o czwartej rano jedzie pociągiem ze swojej wioski pod Pilawą do warszawskiej FSO, tam pracuje, wraca o czwartej po południu, idzie na rolę, wieczorem spotyka się z kolegami, pije, bije się, w nocy trochę pośpi, w weekend pracuje na swoim gospodarstwie i tak dalej". Pochodząca z wczesnego okresu "Przysięga na wierność" to obraz, który przedstawia tłum ludzi obserwujący umieszczone na pierwszym planie klęczące, pełne patosu postaci męskie. Ze złożonymi do modlitwy dłońmi, składają przysięgę przed posągiem gigantycznej pięści. Niepozbawiona patosu scena odbywa się na błoniach miasta. Liczący kilkaset płócien cykl "Sportowcy", do którego należy obraz, powstawał do 1992 roku. Pierwsze 144 obrazy, które powstały do 1978, miały charakterystyczną, nieco komiksową konwencję. To właśnie do nich należy "Przysięga na wierność" prezentowana w niniejszym katalogu. Prace te w większości przedstawiały codzienne życie prostych ludzi, przeplatane nieco donioślejszymi momentami. "Sportowcy" po 1978 - a dokładniej od 1981 roku - malowani byli już w zupełnie innej konwencji. Bohaterzy pozostali ci sami, ale znajdują się w innej sytuacji politycznej - już po wprowadzeniu Stanu Wojennego. Obrazy te nie tylko sondują społeczeństwo, ale są już politycznie zaangażowane. Dwurnika interpretowanie rzeczywistości to swoista ilustracja życia w PRL. Zaliczany do przedstawicieli nowej figuracji, artysta wypracował swój odrębny styl. Choć nieobce mu poczucie humoru i ironia, daleki jest od cynizmu lub dydaktyki. Jak pisze Pola Dwurnik, rzeczywistość Polski Ludowej go uwierała, "(…) nienawidził władzy komunistycznej, wszechobecnej nędzy, zakłamania i chamstwa". Mimo to nie poddaje ocenie postaci, które uwiecznia, lecz w przedziwny sposób utożsamia się z nimi. Zdawałoby się, że wulgarność żywota nie uwiera go, lecz raczej fascynuje". Edward Dwurnik, malarz robotników, obecnie należy do najlepiej rozpoznawalnych twórców współczesnych. Jego obrazy - zwłaszcza niebieskie miasta - stały się powszechnym elementem dzisiejszej kultury wizualnej. Komentując swój sukces finansowy (który zmitologizował), powiedział: "Jest taki mit, że artysta musi mieć gruźlicę albo syfilis. To zabobon, który mnie śmieszy. Znam wielu artystów z mojego pokolenia, których celem było ubóstwo. Celebrowali je niesamowicie. Ile razy spotykałem się z kolegami, którzy celowo byli ubrani w łachy; ze sznurkiem zamiast paska. I pożyczałem im na papierosy. Kochali być biednymi wisielcami".

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
DWURNIK Edward

Urodził się w Radzyminie, studiował w warszawskiej ASP w latach 1963-70. W czasie studiów, począwszy od 1965 roku rozpoczął cykl Podróże autostopem (kontynuowany do dziś), w którym portretował miasta i miasteczka z perspektywy "ptasiego lotu", w polu zainteresowania artysty, poza architekturą, znalazło się życie i obyczaje mieszkańców. W latach 1972 - 78 powstaje cykl Sportowcy, w którym przedstawia ludzi marginesu, cwaniaków, palaczy najtańszych wówczas papierosów marki "Sport". Około roku 1980 nastąpiło połączenie cyklów Sportowcy i Robotnicy /realizowanego od ok. 1975 r/. Szyderstwo i krytyka z prowadzących "sportowe" życie współziomków / była to też reakcja na nachalne, instrumentalne gloryfikowanie hegemona - tj klasy robotniczej, przez ówczesną propagandę/ zostało zarzucone na rzecz poczucia solidarności z portretowanymi ludźmi. Obrazy z cyklu Warszawa (1981 r), proroczo antycypowały wprowadzenie stanu wojennego w Polsce. W cyklu Droga na Wschód (1989 - 1991) upamiętnił ofiary stalinowskiego komunizmu, w cyklu Od Grudnia do Czerwca (1990 - 1994) oddał pamięć ofiarom stanu wojennego w Polsce. W cyklu Niech żyje wojna! powstałym pod wrażeniem wojen na Kaukazie i Bałkanach artysta śle przesłanie - ostrzeżenie.

Ostanie cykle artysty to: Wyliczanka, Diagonale, Kwiaty, powrót do Podróży autostopem i cyklu Błekitne. Autor ponad 3 tysięcy obrazów towarzyszących naszemu życiu od kilkudziesięciu lat, stanowiących swoistą, niepowtarzalną , artystycznie ujętą kronikę życia, obyczaju, materialnego i duchowego zapisu naszej kultury.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl