akryl, olej/płótno, 114 x 146 cm opisany p.g.: `PROSZĘ BARDZO` na odwrociu sygnowany i datowany: `E. DWURNIK | 1972` oraz opisany ` Nr. Końcowy 191` na blejtramie opisany: `V - 17 - 191` na odwrociu nalepki galeryjne: Związek Artystów Plastyków w Zamościu, Biuro Wystaw Artystycznych w Opolu, Galeria 72 w Chełmie, Galeria Sztuki BWA Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, BWA w Łodzi, Galeria Studio, Biuro Wystaw Artystycznych w Legnicy POCHODZENIE: - kolekcja prywatna, Poznań WYSTAWIANY: - Związek Artystów Plastyków w Zamościu, 2-30 maja 1974 - BWA w Legnicy, 8 września 1974 - Galeria Studio, Biuro Wystaw Artystycznych w Legnicy, 16 grudnia 1974 - 15 stycznia 1975 - BWA w Łodzi, 1978 - Galeria Sztuki BWA Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, 1982 - Galeria 72 w Chełmie, 20 stycznia 1984 - 20 lutego 1984 - Biuro Wystaw Artystycznych w Opolu, grudzień 1984 - styczeń 1986 LITERATURA: - Dwurnik. Spis prac malarskich, [red.] Pola Dwurnik, Warszawa, Zachęta 2001, (wydane jako dodatek do katalogu wystawy "Edward Dwurnik. Malarstwo. Próba retrospektywy`, (08.09.-07.10.2001), Cykl V, poz. 17, nr 191
Anna Maria Potocka w swoim eseju poświęconym sztuce Dwurnika "Niespodziewane uwolnienie malarstwa" pisała, że jest ona podzielona na dwa etapy refleksji. Pierwszy z nich to obserwacja bezludnego miasta i próba oddania go przy użyciu prostych geometrycznych chwytów. Drugi, bardziej złożony etap, to obrazy posiadające odniesienie do konkretnej sytuacji cywilizacyjnej i ukazujące ludzi. Obrazy z drugiej fazy twórczości są - jak pisze Potocka - zaangażowane w politykę, społeczeństwo oraz życie artystyczne. Kompozycja "Proszę bardzo" pochodząca z cyklu "Chwila" z 1972 roku należy właśnie do tej drugiej, "zaangażowanej" grupy obrazów. W latach 70. Dwurnik miał już za sobą rozpoczęcie dwóch ważnych cyklów podejmujących podobne problemy: "Podróży autostopem" i "Sportowców". W jego obrazach wykształcił się w tym czasie również charakterystyczny sposób komponowania. Umożliwiał on widzowi "wejście" w miasto i przeżycie jego przestrzeni. Zmonumentalizowane figury z "Proszę bardzo" wydają się wychodzić ku widzowi i przez to wciągają go jakby w przestrzeń płótna. Wprowadzone przez artystę zaburzenie w kompozycji wydaje się charakterystyczne dla całej twórczości Dwurnika. Wykorzystywanie szerokich kątów, dekomponowanie realnych widoków, operowanie mocnymi i śmiało zestawianymi kolorami to kolejne, reprezentatywne dla Dwurnika cechy, które odnajdziemy w oferowanym obrazie. Nie tylko jednak styl pozwala widzieć w "Proszę bardzo" charakterystyczny przykład jego sztuki. Obraz wiąże się również z artystycznym programem malarza, przede wszystkim przez zapisany na płótnie ładunek intelektualny. Dwurnik, inwentaryzujący od lat realia przeciętnej polskiej egzystencji, wydaje się bowiem kierować specyficznym programem. Artysta wciela się w rolę kronikarza i reportera.
Urodził się w Radzyminie, studiował w warszawskiej ASP w latach 1963-70. W czasie studiów, począwszy od 1965 roku rozpoczął cykl Podróże autostopem (kontynuowany do dziś), w którym portretował miasta i miasteczka z perspektywy "ptasiego lotu", w polu zainteresowania artysty, poza architekturą, znalazło się życie i obyczaje mieszkańców. W latach 1972 - 78 powstaje cykl Sportowcy, w którym przedstawia ludzi marginesu, cwaniaków, palaczy najtańszych wówczas papierosów marki "Sport". Około roku 1980 nastąpiło połączenie cyklów Sportowcy i Robotnicy /realizowanego od ok. 1975 r/. Szyderstwo i krytyka z prowadzących "sportowe" życie współziomków / była to też reakcja na nachalne, instrumentalne gloryfikowanie hegemona - tj klasy robotniczej, przez ówczesną propagandę/ zostało zarzucone na rzecz poczucia solidarności z portretowanymi ludźmi. Obrazy z cyklu Warszawa (1981 r), proroczo antycypowały wprowadzenie stanu wojennego w Polsce. W cyklu Droga na Wschód (1989 - 1991) upamiętnił ofiary stalinowskiego komunizmu, w cyklu Od Grudnia do Czerwca (1990 - 1994) oddał pamięć ofiarom stanu wojennego w Polsce. W cyklu Niech żyje wojna! powstałym pod wrażeniem wojen na Kaukazie i Bałkanach artysta śle przesłanie - ostrzeżenie.
Ostanie cykle artysty to: Wyliczanka, Diagonale, Kwiaty, powrót do Podróży autostopem i cyklu Błekitne. Autor ponad 3 tysięcy obrazów towarzyszących naszemu życiu od kilkudziesięciu lat, stanowiących swoistą, niepowtarzalną , artystycznie ujętą kronikę życia, obyczaju, materialnego i duchowego zapisu naszej kultury.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl