Znakomita, kontrastowa odbitka; praca po konserwacji. Lit.: H. Hillemacher, "Catalogue des Estampes de J.P. Norblin", Paris 1899, poz. 7. Inspiracją do Wskrzeszenia Łazarza, tzw. większego nie było konkretne dzieło Rembrandta. Norblin wykorzystał stosowaną przez Holendra metodę komponowania światłocieniem, przejął wschodni kostium, wreszcie wykorzystał lekcję techniki mistrza. Temat ten podejmował dwukrotnie. "Większa" wersja Wskrzeszenia Łazarza nie jest datowana. Dzięki analogiom z datowanymi rycinami Norblina, typowymi dziełami rembrandtysty, charakteryzującymi się podobnym traktowaniem światła, można przyjąć, iż Wskrzeszenie mogło powstać ok. 1775-1780. Wzorem Rembrandta Norblin łączył techniki trawione z suchorytem, używał też metody siarkowej, która pozwala uzyskać w odbitce delikatną gradację szarych plam i znakomicie nadaje się do budowania światłocienia. Technikę tę zastosował Norblin, opracowując matrycę do Wskrzeszenia Łazarza - na naniesionym rysunku wytrawił plamy akwatintą (nakładając pędzlem akwatintę lawowaną, albo prósząc sproszkowaną siarką), uzyskując miękkie tony o różnym natężeniu, od szarości do czerni.
NORBLIN de la GOURDAINE Jan Piotr
Kształcił się w Paryżu u F.Casanovy oraz w Akademii Malarstwa i Rzeźby i École Royale des Eléves Protegés. Od 1772 pracował dla przebywającego wówczas za granicą księcia Adama Kazimierza Czartoryskiego, w 1774 wraz z nim przyjechał do Polski i pozostał tu aż do 1804. Przebywał w rezydencjach Czartoryskich w Warszawie i Powązkach oraz w Wołczynie. Doradzał księżnej Izabeli Czartoryskiej, a później także Helenie Radziwiłłowej przy projektowaniu parków w Powązkach, Arkadii i Nieborowie. Przed 1790 przeniósł się do Warszawy, gdzie nauczał w swej pracowni; do grona jego uczniów należeli, m.in A.Orłowski i M.Płoński. Pracował też na zlecenia króla Stanisława Augusta. W czasie insurekcji kościuszkowskiej przebywał w obozie powstańczym, malował bitwy i potyczki. Później ponownie pracował dla księcia Czartoryskiego w Puławach. W 1804 wrócił do Francji, w 1807 osiadł w Paryżu.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 022 818 94 68 tel. kom.: 506 122 445 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl