Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
URBANOWICZ Danuta | Pożegnanie kawalerzysty, 1964 r.

Danuta URBANOWICZ (ur. 1932)

Pożegnanie kawalerzysty, 1964 r.

asamblaż, technika mieszana/płótno, 54 x 33 cm
sygnowany, datwany i opisany na odwrociu, na nalepce autorskiej: `DANUTA URBANOWICZ | "Pożegnanie kawalerzysty" | 1964 | technika mieszana`

"(...) Okolice Radomia. Spędziłam tam prawie całe dzieciństwo. Wspomnienia stamtąd są najżywsze w mojej pamięci. Podradomskie okolice - teren zupełnie płaski, małe, biedne poletka, piachy, torfowiska, łąki, moczary. Horyzont daleki, bardzo rozległy, zamykający się siną linią lasów. Wsie - chałupy drewniane, zazwyczaj kryte strzechą zzieleniałą od mchów i porostów. Niskie, małe, zapadnięte. Stodoły, wrota, klepiska, płoty, psie budy, niecki, koryta, dzieże, kołyski, wozy, żurawie studzienne. Na Mazowszu drewno wyprawia się po pewnym czasie na taki specyficzny, szarosrebrzysty kolor (...). Także glina. Pamiętam chałupkę całą zrobioną z gliny: ściany, podłoga, wielki piec, ławy, małe okienka jak strzelnice. Dwoje starych ludzi, przed domem na glinianej przyzbie, grzeją się na słońcu - wyglądają jakby z tej samej materii. Torfowiska, łąki torfowe, bose stopy ludzi urabiające brunatną papkę. Wycinanie łopatami torfowych cegieł. Ażurowe stosy gomółek lub cegiełek torfowych suszyły się na słońcu nad brzegami urobisk torfowych. Zapach dymu spalanego zimą w piecach torfu. Len. (...) Miałam właśnie iść do szkoły w Radomiu, gdy wybuchła wojna" (Danuta Urbanowicz, Wspomnienia z dzieciństwa, [w:] Danuta i Witold Urbanowiczowie. Obrazy z lat 1957 - 2007, Radom 2008, s. 16).

Prezentowana praca powstała cztery lata po przyjęciu Danuty Urbanowicz do reaktywowanej po wojnie Grupy Krakowskiej. Pochodząca z Radomia artystka ukończyła krakowskie Liceum Plastyczne i Akademię Sztuk Pięknych, gdzie studiowała na Wydziale Rzeźby w pracowni prof. Jacka Pugeta, a później na Wydziale Malarstwa u prof. Adama Marczyńskiego. Dyplom obroniła w 1957 roku u prof. Czesława Rzepińskiego. Na studiach poznała swojego przyszłego męża - Andrzeja Urbanowicza. Dzielili pracownię przy ul. Kościuszki 48, gdzie wspólnie wypracowywali swój szczególny język formalny. "Nazywano ich `Grupą Nowohucką`. Nie było to nigdy ścisłe i nie wiadomo, skąd się wzięło. Może nazywano ich tak dlatego, że po ukończeniu Akademii (...) dwoje z nich zamieszkało w Nowej Hucie, a może dlatego, że rok czy dwa wcześniej prowadzili w Nowej Hucie teatr lalek. (...) Gdy w tych samych latach przyjęto ich do Grupy Krakowskiej (1961), nadal zachowali pewną odrębność i nadał właściwie do dziś nazywa się ich Grupą Nowohucką" (Maciej Gutowski, Grupa Nowohucka, "Kultura" nr 46, 13.11.1977).
Danuta Urbanowicz w swoich pracach z lat 50., 60. i 70. łączyła doświadczenia rzeźby i malarstwa. Realizowała monochromatyczne, stonowane, utrzymane w różnych odcieniach brązu, ugrów i czerni kolaże i asamblaże składające się z przedmiotów codziennego użytku, wkomponowywanych w różnorodne podłoża, złożone m.in. ze zmiętych tkanin, haftów, koronek, fragmentów skóry, metalu, pocztówek czy ulotnych druków. Maciej Gutowski pisał: "(...) Danuta Urbanowicz zawsze była w jakiś sposób zafascynowana przedmiotem i jego trwaniem. W obrazach wczesnych zszywała płótno, skóry i płaszczyzny starej blachy. Znów tworząc całości niezwykle monumentalne. Owe konkretne materiały wtapiały się w architekturę obrazu, stawały się jej elementem, ale nie straciły swoich znaczeń naturalnych ostatecznie. Potem przyszedł okres `przedmiotów odrzutowanych`. Rzeczywiste elementy przedmiotowe, wklejone w obraz jakieś stare skrzynki pocztowe, metalowe tabliczki z napisami, fragmenty sprzętów, były odrzutowywane na płaszczyznę obrazu. Powstawała szczególna gra pomiędzy przedmiotem pozbawionym swej funkcji a iluzją przedmiotu. Rozwiązanie nigdy nie było tu jednoznaczne i nigdy powierzchowne, i (...) w obrazach tych poważną rolę odgrywał czas. Przemijanie rzeczy, odchodzenie, ślady rzeczywistości, ślady przedmiotów tracących swój sens i odzyskujących go z powrotem w obrazie (...)" (tamże).


Ukończyła Krakowskie Liceum Sztuk Plastycznych, a w 1957 roku studia na ASP w Krakowie w pracowniach: Jacka Pugeta, Adama Marczyńskiego, Jonasza Sterna. Zrobiła dyplom w pracowni malarstwa u prof. Czesława Rzepińskiego. W latach 1959-62 pracowała przy tworzeniu teatru lalkowego "Widzimisie" w Nowej Hucie. Od 1961 r. należy do Grupy Krakowskiej. Zajmuje się także projektowaniem i realizacją polichromii (kościoły w Lublinie i Czerwonej Górze). W latach 1964-2000 prowadziła pracownie malarstwa i rysunku na Wydziale Form Przemysłowych w Katedrze Sztuk Wizualnych w Krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Rok 1968 roku uznawany jest za przełom w twórczości Danuty Urbanowicz. Ówczesne wydarzenia polityczne zainspirowały artystkę do stworzenia nowych cykli obrazów, w których odeszła od estetyki malarstwa materii. W ciągu kilku lat powstały obrazy konceptualne - para-dokumenty, naśladujące mowę biurokracji. Prace krytyczne, protestujące przeciwko wszechobecnej kontroli życia społecznego. Brała udział w pracach, m.in.: projektowania zagospodarowania osiedli w Krakowie i Sanoku, projektowania kolorystyki i komunikacji wizualnej w zakładach przemysłowych. Artystka zajmuje się także projektowaniem polichromii w obiektach sakralnych i świeckich. Jej polichromie znajdują się m.in.: Pysznicy, Pawlikowicach, Krakowie i w Byszycach.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl