brąz, 49 x 38 x 20 cm sygnowana na podstawie: 'CYP Godebski'
STAN ZACHOWANIA: brak plakiety tytułowej, widoczne pęknięcia w strukturze odlewu
LITERATURA: - Georges Peigné, Dictionnaire des sculpteurs néo-baroques français 1870-1914, Paris 2012, s. 265-267 - Słownik Artystów Polskich, t. II, Warszawa 1975, s. 381, 383 - Armand Silvestre, Les nus au Salon de 1894 (Champs-Elysees), Paryż 1894, s. 104-108
"Marzenie o sławie" pochodzi z dojrzałego, najważniejszego okresu twórczości Cypriana Godebskiego. Od ikonicznych realizacji tego wybitnego rzeźbiarza, "Pomnika Adama Mickiewicza" w Warszawie, czy "Pomnika Mikołaja Kopernika w Krakowie", "Marzenie" dzieli zaledwie kilka lat. Równocześnie stylistyka prezentowanej pracy, podobnie jak alegoryczny temat, każe widzieć w niej pracę osobną i funkcjonującą na innych niż wspomniane, emblematyczne prace, prawach. Godebski pracował nad "Marzeniem o sławie" prawdopodobnie na przełomie 1893 i 1894 roku. Monumentalna, marmurowa wersja rzeźby została zaprezentowana na Salonie, wywołując duże zainteresowanie krytyki. Obszerny esej poświęcił jej m.in. Armand Silvestre. W broszurze "Les nus au Salon de 1894" zamieścił on nie tylko rozbudowaną ekfrazę dzieła, ale potraktował je również jako punkt wyjścia do kilku refleksji dotyczących współczesnej sztuki. Zdaniem Silvestre'a w "Marzeniu o sławie" obecna jest cała "dusza rzeźbiarza, poety i malarza". Praca pokazuje, że artysta "nie dał się uwięzić w kaprysach gustu mu współczesnych, w regułach oficjalnych zamówień". Zdaniem Francuza, autor "Marzenia o sławie" to "poeta, który nie szuka niczego poza pięknem i miłością, wiecznych tematów dla liry". Nie powinna dziwić dlatego ostateczna konstatacja Silvestre'a, który w rzeźbie Godebskiego widzi próbę odnowienia Antyku. "Ciało kobiece, w całej swojej harmonijnej czystości, zawsze pociągało jego [Godebskiego] dłuto. Należy on dlatego do wielkiego rodu wnuków Fidiasza".
Wnuk legionisty i poety Cypriana, syn działacza emigracyjnego Franciszka Ksawerego.Uczył się w Szkole Polskiej Narodowej w Batignolles. Podstawy warsztatu rzeźbiarza opanował w pracowni F. Jouffroy'a. Od 1858 mieszkał i tworzył we Lwowie. W 1861 przeniósł się do Wiednia, gdzie realizował zamówienia dworu cesarskiego. W 1863 był w Paryżu, a następnie mieszkał na przemian we Francji i w Belgii. W 1870 przebywał w Petersburgu i wykładał na tamtejszej Akademii. Po powrocie do Paryża prowadził tam salon artystyczno-literacki. W 1877 został mianowany członkiem francuskiej Akademii Narodowej, a w 1889 oficerem Legii Honorowej. Od 1897 pełnił funkcję prezesa Koła Artystyczno-Literackiego w Paryżu.Jego najważniejsze dzieła to Pomnik Wyzwolenia w stolicy Peru, Limie (1866-1859) oraz Pomnik Adama Mickiewicza w Warszawie (1898).
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl