Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
NIEOKREŚLONY CARAVAGGIONISTA, XVII wiek | DAWID Z GŁOWĄ GOLIATA

CARAVAGGIONISTA, XVII wiek NIEOKREŚLONY

DAWID Z GŁOWĄ GOLIATA

Olej, płótno;
98,9 x 72,6 cm

Przedstawienie Dawida, który demonstruje budzącą grozę, odciętą głowę Goliata było tematem często podejmowanym w międzynarodowym kręgu siedemnastowiecznych malarzy naśladujących Caravaggia.
Sam Caravaggio był autorem co najmniej dwóch tego typu kompozycji. Najsłynniejsza znajduje się w Rzymie w Galleria Borghese, inna w Wiedniu w Kunsthistorishes Museum. Niewątpliwie najsłynniejsza jest kompozycja rzymska, to w niej bowiem sportretował się najprawdopodobniej sam Caravaggio i to nie jako zwycięski Dawid lecz jako pokonany Goliat, co miało być wyrazem jego skruchy za dokonane w Rzymie morderstwo. To pełne ekspresji przedstawienie stało się mniej lub bardziej dosłownym prototypem wielu kompozycji ukazujących Dawida z głową Goliata. Temat ten wśród caravagionistów był niezmiernie popularny. Bohatera ukazywano na ciemnym, prawie płaskim tle, jedynymi elementami służącymi jego identyfikacji były miecz i odcięta głowa Goliata. Często też Dawid, podobnie jak na naszym obrazie, ukazany był w półpostaci. Omawiana kompozycja bliska jest malarskim rozwiązaniom stosowanym przez Nicolasa Tourniera (1590-1639), francuskiego caravaggionisty działającego także w Rzymie, który sam również podejmował temat Dawida z głową Goliata. Jednakże pomimo kompozycyjnych podobieństw do obrazów Tourniera i do stosowanych przez niego typów fizjonomicznych nie można przypisać omawianej kompozycji temu malarzowi lecz co najwyżej jego naśladowcy. Mógł to być jednak zarówno artysta włoski, jak i francuski, jeden z wielu z międzynarodowej grupy artystów naśladujących malarską manierę Caravaggia. Autor omawianego obrazu postać bohatera wydobył z ciemnego tła, część jego twarzy ukrywając w cieniu, również głowa Goliata jest bardzo ocieniona, jakby dla osłabienia dramaturgii sceny. Dawid ukazany jest jako triumfujący zwycięzca jeszcze z uniesioną, trzymającą miecz ręką. Jednakże pełen melancholii wyraz twarzy bohatera przywołuje rozwiązania Caravaggia i jego najbliższych naśladowców. Triumf bohatera jest tu połączony z jego smutkiem.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl