ołówek na papierze, 13 x 8 cm, na odwrocie oprawy naklejony odręczny opis rysunku na osobistym papierze, z sygnaturą Jerzego Ficowskiego. Na odwrocie - inny rysunek ołówkiem.
Projekt niezrealizowanego ekslibrisu bratanicy i bratanka artysty, dzieci Izydora Schulza ze Lwowa: Elli (poźniejszej Podstolskiej), ur. w 1914 r. i Jakuba, ur. w 1915. Na odwrocie - autoportret z profilu i scena zapowiadająca tematykę Xięgi bałwochwalczej.
Z kolekcji Jerzego Ficowskiego.
Reprodukowany i opisany: - The Drawings of Bruno Schulz, edited by Jerzy Ficowski, Nowy Jork 1990 nr 180. - Bruno Schulz, Księga obrazów. Zebrał, opracował, komentarzami opatrzył Jerzy Ficowski, Gdańsk 2012 Wydawnictwo słowo /obraz /terytoria.
W latach 1924-1941 Bruno Schulz pracował jako nauczyciel rysunków i kierownik wydziału robót ręcznych w państwowym gimnazjum im. Króla Władysława Jagiełły w Drochobyczu. Po śmierci brata Izydora spadł na niego obowiązek utrzymania rodziny (matki, siostrzeńców, siostry). Nie przepadał za pracą nauczyciela i często skarżył się na nią w listach do przyjaciół (a korespondował m.in. z Witoldem Gombrowiczem i Witkacym). W 1933 r. zadebiutował w "Wiadomościach Literackich" opowiadaniem Ptaki. W tym samym roku dzięki pomocy Zofii Nałkowskiej wydał w wydawnictwie Rój Sklepy cynamonowe. Nikomu nie znany nauczyciel z dnia na dzień stał się postacią publiczną. Bruno Schulz zaczął częściej bywać w Warszawie, wszedł w świat literacki. W latach 1941-1942 znalazł się w żydowskim getcie w Drohobyczu. Dostał się wtedy "pod opiekę" gestapowca Feliksa Landaua, dla którego malował obrazy i porządkował skonfiskowane przez Niemców księgozbiory. Przyjaciele z Warszawy (prawdopodobnie Nałkowska i Truchanowski) przygotowywali mu fałszywe papiery. Dzień przed planowanym wyjazdem Bruno Schulz został zastrzelony na ulicy przez gestapowca Karla Günthera w trakcie pogromu Żydów, w "czarny czwartek" 19 listopada 1942 roku.
Twórczość Brunona Schulza znajdowała się w trójkącie oddziaływań trzech kultur: żydowskiej, polskiej i niemieckiej. Jego dorobek - zarówno plastyczny, jak pisarski - to opowieść o słabościach, zawiłościach psychiki, obsesjach, pasjach i kompleksach. Artysta cierpiał na agorafobię, był odludkiem, człowiekiem bardzo małomównym, uchodził za dziwaka. Popadał w stany depresyjne, często chorował. Ucieczką i ocaleniem była dla niego twórczość.
Jerzy FICOWSKI (1924-2006) poeta, znawca kultury cygańskiej i żydowskiej, odkrywca talentu Papuszy, tłumacz, kolekcjoner. Postacią, którą Ficowski zajął się w sposób szczególny, był Bruno Schulz. W 1967 roku Ficowski wydał szkice o życiu tego artysty pt. Regiony wielkiej herezji. Ficowski - jak sam pisał - zachwycił się Sklepami cynamonowymi Schulza jeszcze w czasie wojny. Kiedy dowiedział się o tragicznej śmierci ich autora, postanowił jego twórczość - nie tylko literacką, ale także plastyczną - badać i opatrywać komentarzami. Miał to być rodzaj literackiego hołdu złożonego Schulzowi. Okolice sklepów cynamonowych - kolejny tom szkiców o Schulzu - ukazał się w 1986 roku. Dziś zalicza się je do najważniejszych źródeł wiedzy o pisarzu z Drohobycza.
SCHULZ Bruno
Urodził się w 1892 r w Drohobyczu, zamordowany przez gestapowca w 1942 r w rodzinnym mieście. Pisarz, autor arcydzieł polskiej literatury, grafik, rysownik i malarz. Nie miał formalnego wykształcenia plastycznego. W rodzinnym Drohobyczu pracował jako nauczyciel rysunków. Według relacji zaprzyjaźnionych z nim osób malował także oleje. Do dziś znany jest tylko jeden jego obraz Spotkanie. Żydowski młodzieniec i dwie kobiety w zaułku . Autor cyklu rycin o tematyce sado-masochostycznej Xięga Bałwochwalcza. Pozostawił kilkaset prac rysunkowych , duża ich część to szkice i studia do rycin. Tematyka prac artysty przedstawiała antagonistyczny świat władczych kobiet dominujących nad mężczyznami, oraz świat małomiasteczkowych, żydowskich sztetl. Twórczość plastyczna mistrza słowa polskiego jest mniej rozpoznana niż jego twórczość literacka.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji. Organizator aukcji dolicza 15% opłatę do ceny sprzedaży.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl