akryl, kolaż/płyta pilśniowa, papier, 98,5 x 61 cm sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Bronisław | KIERZKOWSKI | 1978 | "FAKTURA NR 9/78" | 100 X 60 cm"
"Doszedłem do wniosku, że nie jestem typem spekulatywnego matematyka z tendencją do nauk ścisłych. Jestem żywiołowcem, intuicja i wyobraźnia, aczkolwiek uzależniona od rygorów i porządku w realizacji, były tym, co dominowało w mojej pracy". Bronisław Kierzkowski
Prezentowane dzieło jest wynikiem wieloletnich poszukiwań artystycznych. Jego autor w trakcie studiów w Warszawie rozpoczął eksperymenty z fakturą i podkreślał jej fundamentalną rolę w malarstwie. Jako drugi istotny komponent wskazywał kompozycję; uważał za konieczne badanie jej struktury. Zwrócenie uwagi na teoretyczną stronę konstruowania dzieła należy uznać za pokłosie unizmu Strzemińskiego. Kierzkowski zadebiutował syntetycznymi, szkicowymi pejzażami, których formy budował za pomocą zwartych, płaskich plam barwnych. Kolejnym etapem jego twórczości były kolaże, stanowiące zapowiedź poszukiwań wyjścia poza tradycyjne pojęcie obrazu, które osiągnęły moment kulminacyjny w słynnych kompozycjach reliefowych. Prace z tego okresu lokuje się pomiędzy surowością malarstwa materii i strukturalizmu a lirycznym nurtem abstrakcji o dużych walorach kolorystycznych. "Kompozycje fakturowe" to konstrukcje o formach tradycyjnych obrazów, wykonane jednak z niekonwencjonalnych, "zdegradowanych" materiałów, takich jak znalezione fragmenty blachy czy siatek. Artysta wykorzystywał chropowatość tynku i plastyczność gipsu, które dawały mu możliwość budowy tekstury przypominającej organiczną tkankę. W plastycznej materii zatapiał metalowe pręty, kawałki blachy. Eksperymentował nie tylko z właściwościami materiałów, ich konkretnością i surowością, lecz także pozwolił im wręcz narzucić formę dziełu i procesowi jego powstawania. Do około 1970 przejściowo wykonywał monumentalne konstrukcje w plenerze i prace typu environment. Po ponad dwudziestu latach przeprowadzania doświadczeń z najrozmaitszymi mediami i skalą powrócił do wykonywania kolaży. W tym czasie dominującym zagadnieniem stały się poszukiwania optyczne i tworzenie iluzji trójwymiarowych nierówności faktury za pomocą płasko nakładanej farby i aplikacji elementów dwuwymiarowych. Kierzkowski zaczął używać przedmiotów gotowych, wyjętych z codziennego życia, w sposób bardziej dosłowny niż we wcześniejszych dziełach. Studiował w latach 1946 - 47 w PWSSP w Łodzi pod kierunkiem Władysława Strzemińskiego. Kontynuował studia w Gdańsku, a następnie w ASP w Warszawie pod kierunkiem Eugeniusza Eibischa (1951 - 55). Dyplom uzyskał w 1956 roku. Uczył w niej w latach 1962 - 63, a następnie na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz na UMCS w Lublinie (1963 - 78). Od 1978 roku ponownie na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie. W 1987 roku otrzymał tytuł profesora. Po okresie informel i eksperymentach z malarstwem materii, od ok. 1957 roku tworzył najbardziej dla niego charakterystyczne reliefy gipsowe. Prace artysty znajdują się w kolekcjach państwowych i prywatnych, polskich i światowych.
PODATKI i OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%. - Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
KIERZKOWSKI Bronisław
Urodził się w Łodzi, zmarł w Warszawie. Był uczniem W. Strzemińskiego w łódzkiej PWSSP (1946-1947), następnie kształcił się w gdańskiej PWSSP (1948-1950) oraz warszawskiej ASP pod kierunkiem E. Eibischa. Był wykładowcą uczelni artystycznych w Warszawie, Toruniu i Lublinie. Uczestniczył w istotnych dla polskiej plastyki wydarzeniach: I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu (1965), Sympozjum Artystów i Naukowców w Puławach (1966), Sympozjum Złotego Grona w Zielonej Górze (1967). Typowe dla stylu artysty są kompozycje strukturalne, asamblaże, gdzie do obrazów włączał gotowe, metalowe przedmioty.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl