brąz patynowany, 33 x 27 x 8 cm POCHODZENIE: - kolekcja prywatna, Polska
Barbara Skałbania w jednym z poświęconych Chromemu tekstów zwracała uwagę, że w pracach artysty często pojawiają się formy uskrzydlone: głównie anioły i ptaki. Skrzydła u Chromego ma też jednak Chopin, ze skrzydłami przedstawiony jest Ikar, niekiedy kostium ludzkich pozornie postaci przekształca się u artysty w monumentalną membranę, innym razem, jak w prezentowanej "Wiewiórce", ciało lądowego zwierzęcia poddane jest fantastycznym modyfikacjom. Ogon "Wiewiórki" jest odrealnioną, abstrakcyjną niemal formą. Przywodzić może na myśl liczne "powietrzne" i skrzydlate formy sztuki Chromego. Z podobnym rozwiązaniem spotkamy się w kilku innych zwierzęcych rzeźbach artysty: w "Koniku morskim", czy "Rybie". Za każdym razem, w typowy dla siebie sposób wprowadza on do swoich prac wrażenie ruchu, lotu, zmiany, przecząc tym samym podstawowym prawom rządzącym statyczną przecież forma rzeźby. W tych poszukiwaniach Chromy bliski jest kilku rzeźbiarzom związanym, tak jak on, z warszawskim środowiskiem artystycznym: Gustawowi Zemle, czy Alinie Szapocznikow (w jej wczesnym okresie). Ciekawym kontekstem dla prac Chromego są jego rysunki, stanowiące niekiedy studia przygotowawcze i komentarze do rzeźb, albo niezależne prace malarskie podejmujące te same motywy. W przypadku wiewiórki znane jest płótno Chromego "ukazujące" omawianą rzeźbę (kilka lat temu można malowana olejem "Wiewiórkę" było oglądać na monograficznej wystawie artysty w Salonie wystawowym Marszand). Ukazana w zimnych błękitach "Wiewiórka" jest odrealniona w ten sam sposób jak odrealniona jest rzeźba: w zielonkawym, patynowanym brązie. Obie prace operują tym samym kontrastem między gigantycznym, surrealistycznie wijącym się ogonem, a małym zwierzęciem, jakby nieświadomym dziejącego się za jego plecami spektaklu.
Rzeźbiarz, medalier, rysownik, malarz, profesor ASP w Krakowie. Od 1994 roku członek Polskiej Akademii Umiejętności, uczeń Xawerego Dunikowskiego. Po ukończeniu Liceum Sztuk Pięknych rozpoczął studia na krakowskiej ASP. Dyplom uzyskał w 1956 roku. Tworzy urzekające, kameralne rzeźby łącząc w jedną, fantastyczną formę brąz i kamień. Jego inspiracją jest zawsze natura ze swoją niezwykłą pomysłowością kształtów i kolorów. Jest również autorem licznych realizacji monumentalnych, pomników: Pieta Oświęcimska (1963), rzeźba Smoka Wawelskiego (1969), Pomnik Piwnicy pod Baranami (2000).
PODATKI I OPŁATY - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%. - Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W dorobku artysty są dziesiątki dużych realizacji rzeźbiarskich, które pojawiały się niemal każdego roku w miastach całej Polski od początku lat 70. do lat 90. XX wieku. Chromy wykonał też setek medali i kilkuset statuetek.
Jego prace znajdują się w wielu polskich placówkach muzealnych oraz w zagranicznych muzeach, m.in. w Rawennie, Oslo, Skopje, Bochum, Arezzo, Helsinkach, Paryżu, Nowym Jorku, Madrycie, Moskwie i Barcelonie. Rzeźby Chromego znajdują się także w zbiorach prywatnych kolekcjonerów na wszystkich kontynentach.
Do najbardziej znanych pomników, które stworzył dla Krakowa należą: Smok Wawelski u stóp Wawelu, Fontanna grajków na placu Wolnica, Owieczki na skwerze przed Akademią Rolniczą oraz stojący na Bulwarze Czerwieńskim pomnik psa Dżoka, który stał się symbolem psiej wierności.
W 1956 roku był współzałożycielem kabaretu Piwnica pod Baranami.
Laureat kilkudziesięciu nagród za osiągnięcia twórcze oraz szeregu oznaczeń państwowych, m.in. Złotego Medalu Zasłużony Kulturze Gloria Artis, który otrzymał w 2009 roku. Za zasługi dla Krakowa został uhonorowany Brązowym Medalem Cracoviae Merenti.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl