technika własna/deska, 50 x 34,5 cm (w świetle passe - partout)
Odwrocie: papierowa naklejka z opisem obrazu
Estymacja 15 000 - 20 000 zł
Projekty dekoracji ściennych stanowią istotny epizod w artystycznej biografii Bolesława Cybisa. Nad tego rodzaju zleceniami pracował zarówno indywidualnie jak i wraz z innymi artystami tworzącymi pod szyldem "Bractwa św. Łukasza", które to bractwo działające pod kierunkiem Tadeusza Pruszkowskiego zrealizowało między innymi monumentalne dekoracje w Gimnazjum Macierzy Polskiej w Wolnym Mieście Gdańsku (1938) oraz wystrój malarski Pawilonu Polskiego na Wystawie Światowej w Nowym Jorku (1939). Pod nadzorem Pruszkowskiego powstał także w latach trzydziestych wystrój trzech polskich transatlantyków: M/S "Piłsudski", M/S "Batory" oraz M/S "Chrobry", w których to pracach miał Cybis znaczny udział. Należy wymienić także wykonany wspólnie z Janem Zamoyskim fresk w hallu Wojskowego Instytutu Geograficznego w Warszawie (1937). Prezentowana praca o tematyce alegorycznej stanowi prawdopodobnie jeden z projektów, które artysta mógł wykonać dla jednej z amerykańskich jednostek pływających w późniejszym okresie działalności o czym świadczy typ przedstawienia - wydłużone postaci, liryczny, bliski surrealizmowi nastrój i mocny, wyrazisty kontur. Pochodzenie: aukcja Lipert Gallery, New York; kolekcja prywatna New York Bolesław Cybis był jednym za najbardziej oryginalnych i rozpoznawalnych polskich artystów, tworzących w pierwszej połowie XX wieku. Urodzony na Krymie artysta swoją edukację rozpoczynał w Charkowie, gdzie przystąpił do stowarzyszenia młodych plastyków "Związek Siedmiu". W owym czasie zrodziło się zainteresowanie Cybisa rzeźbą. Po przyjeździe do Polski w 1923 roku wstąpił do warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, gdzie na gruncie zawiązanych w warszawskiej szkole znajomości zrodziło się "Bractwo św. Łukasza", którego założenia formalne opierały się na powrocie do artystycznych wzorców z XVI i XVII w. Wpływ "Bractwa.." widoczny był w sztuce Cybisa, jednocześnie cały czas pracował nad wykształceniem indywidualnego stylu, który cechował rodzaj mistycznego liryzmu, obecny także w rzeźbach artysty. Na przełomie lat 20 i 30 współpracował z zakładem ceramicznym Wojnacki - Czechowski, gdzie wyrabiano wazony, misy i figurki porcelanowe. Prawdziwy rozkwit działalności rzeźbiarskiej Bolesława Cybisa nastąpił po wyjeździe do Ameryki Północnej w 1939 roku. W 1940 rozpoczął wyrób dekoracyjnych, seryjnych rzeźb ceramicznych w swoim domu w Astorii. Wspólnie z żoną Marią Cybisową projektował figurki zwierząt, aniołów i syren. Dwa lata później w Trenton w stanie New Jersey powstało artystyczne studio ceramiczne, gdzie poza wyrobem niewielkich figurek artysta zajął się po raz pierwszy tworzeniem porcelanowych rzeźb, które od razu zyskały sobie przychylność odbiorców. Do swojej śmierci w 1957 roku Bolesław Cybis zajmował się wyłącznie tworzeniem rzeźb, w których, mimo licznych komercyjnych sukcesów i wielu zleceń, udało się artyście zachować szczególny charakter i rozpoznawalny styl.
CYBIS Bolesław
Urodził się w 1895 r na Krymie. Prywatną, realną szkołę ukończył w Charkowie. W Petersburgu rozpoczął studia rysunku i rzeźby. Podczas wojny domowej w Rosji uciekł do Turcji, gdzie przebywał do 1922 r. W Stambule utrzymywał się rysowania portretów i produkcji ceramicznych fajek, które projektował. W 1923 r znalazł się w Warszawie, gdzie studiował przez trzy lata pod kierunkiem Tadeusza Pruszkowskiego. Współzałożyciel Bractwa św. Łukasza ( w 1925 r). Celem tego swoistego cechu było dążenie do perfekcji warsztatowej na gruncie ideowym sztuki polskiej. Wraz z innymi artystami namalował 7 dużych kompozycji historycznych wystawionych w Pawilonie Polskim Wystawy Światowej w Nowym Jorku w 1939 r. Wojna zastała go w USA, tam też pozostał, zmarł tragicznie w 1957 r. Okres międzywojenny spędzony w Polsce należy do najbardziej aktywnego artystycznie w jego życiu. Wypracował swój własny, oryginalny styl, interesował się, nawiązywał i przetwarzał dzieła dawnych mistrzów - Primavera, Toaleta. Eksperymentował w zakresie technik i technologii marskich, wprowadzał do obrazów polerowane elementy złoceń, piasek, tkaninę. W USA założył atelier wytwarzające małe formy ceramiczne/ m.in. porcelanowe, zdobione głowy kobiece/ Prace te cieszyły się dużym uznaniem. Osiągnął wielki sukces finansowy, założył wytwórnię porcelany. Zainwestował majątek w produkcję filmową, zbankrutował i popełnił samobójstwo. Bez wątpienia jedna z największych indywidualności w polskiej sztuce./ Z Janem Cybisem łączy go tylko zbieżność nazwisk/
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 22 818 94 68 tel. kom.: 506 122 445 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl