Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
BIEGAS Bolesław | Sfinks

Bolesław BIEGAS (Koziczyn 1877 - Paryż 1954)

Sfinks

przed 1923
sygn p. d.:

Jeden z najwybitniejszych modernistycznych rzeźbiarzy polskich osiadłych w Paryżu. Studia w zakresie rzeźby odbył w latach 1896-1901 w krakowskiej ASP pod kierunkiem A. Dauna i K. Laszczki. W 1901 r. został wydalony z uczelni za rzeźby "Księga życia", które otaczała atmosfera skandalu. Dzięki stypendium warszawskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych wyjechał do Paryża, gdzie – z przerwami na wyjazdy do kraju – pozostał do końca życia. Uczestniczył w życiu artystycznym w kraju eksponując swe prace w Warszawie i Krakowie. Pod wpływem filozofii Stanisława Przybyszewskiego tworzył alegoryczno-symboliczne rzeźby i obrazy o tematyce oddającej dramat ludzkiej egzystencji. Dla stylistyki tych prac znamienne są dynamiczne formy o falistym zarysie i ekspresyjnie zdeformowane twarze-maski. Równoległy nurt w twórczości Biegasa reprezentowały rzeźby o syntetycznej, zgeometryzowanej formie odzwierciedlające idee Prasłowiańszczyzny. Od 1902 r. artysta prezentował swą twórczość w kręgu paryskiego czasopisma "La Plume", a także w Wiedniu. Pisał ponadto utrzymane w symbolistycznej konwencji utwory literackie. Malarstwo zaczął uprawiać ok. 1900 r. za namową Stanisława Wyspiańskiego. Inspiracje czerpał z symbolistycznej sztuki G. Moreau i A. Boecklina. We wczesnych latach 20. stworzył cykl olejnych obrazów o onirycznym charakterze i erotycznych podtekstach zatytułowany "Mistyka nieskończoności", który zaprezentował w 1925 r. w Galerie Seligmann w Paryżu. Oryginalną formułę obrazowania wniosły jego "portrety sferyczne" będące próbą harmonijnego połączenia przestylizowanego wizerunku ludzkiego z ornamentyką, wpisania ludzkiej postaci w gęstą siatkę biegnących po łukach linii i przecinających się pryzmatycznie płaszczyzn. Do tej serii portretów należy oferowany wizerunek, w którym kobieca postać wyłania się z wirowych rytmów abstrakcyjnej kompozycji; jej rysy stanowią integralną część wyspekulowanej, mozaikowej układanki. Dekoracyjne walory obrazu oparte są na zestawieniach barw stłumionych, kładzionych płaską plamą ograniczoną konturem. Dzieło ewokuje skojarzenia z magią i ezoterycznymi znakami. Analogię formalną stanowią repr. w katalogu wystawy "Bolesław Biegas 1877-1954. Rzeźba. Malarstwa" (Muzeum Mazowieckie w Płocku 1997) prace datowane na ok. 1925 r. "Portret sferyczny" (il. 27, s. 114) i "Turecka tancerka" (il. 28, s. 115). Omawiane dzieło prezentowane było na 34 Salonie Niezależnych w Paryżu w 1923 r. (poz. kat. 454) oraz na wystawie indywidualnej artysty w lipcu 1949 r. w Société d`Histoire et d`Etudes.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
BIEGAS Bolesław
Na początku był samoukiem. W 1896r. zaczął studia w ASP w Krakowie u A. Dauna i K. Laszczki. Tworzył naturalistyczne i symboliczne kompozycje, rzeźby portretowe o tematyce religijnej i rodzajowej. W jego malarstwie można wyczuć wpływ symbolizmu oraz G. Moreau i A. Böcklina. Oprócz malarstwa i rzeźby zajmował się także twórczością literacką. Jego prace można oglądać m.in. w Muzeum Narodowym w Warszawie, Krakowie i Poznaniu.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl