brąz, 86 x 48 x 20 cm sygnowany, datowany i opisany z tyłu, na dole: 'Bolesław Biegas | Mickiewicz | zrobiono |1905' inskrypcje odlewni przy dolnej krawędzi: 'LANDOWSKI ODLEWNIK 1990 1/8' odlew z 1990 r. LITERATURA: - Boleslas Biegas. Sculpteur et Peintre. Album, Paris 1906, s. 37 (gips) - X. Deryng, Bolesław Biegas, Paryż 2011, s. 267 (il.) - Bolesław Biegas. Rzeźba, red. A. Czarnocka, Warszawa 2012, s. 16, s. 19, s. 72, poz. 33 (il.)
Na przełomie XIX i XX wieku romantyczna koncepcja artystycznego geniusza święciła w Europie tryumfy. Na jej fali Biegas opracował kilka fantastycznych portretów artystów, których uważał za "wielkich". Znaleźli się wśród nich przede wszystkim kompozytorzy, m.in. Wagner, Chopin i Bach, oraz poeci: Mickiewicz, Słowacki, Krasiński, Baudelaire. Rzeźby te, choć tworzyły jeden cykl, artysta wystawiał zazwyczaj osobno. Razem pokazano je dopiero w 1930 roku w Londynie. Obecność Mickiewicza w gronie "geniuszy" wydaje się naturalna - poetę uznawano wtedy zgodnie za wieszcza i najwybitniejszego polskiego pisarza. Podczas gdy wybór wydaje się naturalny, więcej kontrowersji może budzić (i budziła na początku XX wieku) forma rzeźby. W sztuce polskiej dominował nadal akademicki model "czczenia" wieszczy. W ikonosferze tego czasu dominowały realistyczne wizerunki Mickiewicza - fotografie, albo reprodukcje rzeźby wg modelu Cypriana Godebskiego, znajdującej się na Krakowskim Przedmieściu. Już za życia Biegasa skandal w Warszawie wywołała rzeźba Antoniego Kurzawy, "Mickiewicz budzący geniusza poezji", która zrywała z tymi realistycznymi modelami. Rozwichrzona, fantastyczna fala, w której Biegas zatopił wieszcza, bliższa była krakowskiemu modernizmowi, niż pocztówkowym portretom Mickiewicza. Ciekawym kontekstem dla prezentowanej rzeźby mogą być wczesne prace Wojciecha Weissa, który w podobnym, falującym obłoku widział "Chopina". Jeden z najwybitniejszych modernistycznych rzeźbiarzy polskich. Studiował rzeźbę w latach 1896-1901 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem A. Dauna i K. Laszczki. W 1901 r. został wydalony z uczelni za rzeźby "Księga życia", które otaczała atmosfera skandalu. Dzięki stypendium warszawskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych wyjechał do Paryża, gdzie - z przerwami na wyjazdy do kraju - pozostał do końca życia. Wystawiał w Wiedniu - był członkiem tamtejszej Secesji - Petersburgu (1903 r.), Kijowie, a także Rzymie i Amsterdamie. Pod wpływem filozofii Stanisława Przybyszewskiego tworzył alegoryczno - symboliczne rzeźby i obrazy - zaczął malować pod wpływem Stanisława Wyspiańskiego ok. 1900 r. - o tematyce oddającej dramat ludzkiej egzystencji. Tworzył sceny fantastyczne, popiersia i akty.
PODATKI I OPŁATY - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%. - Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
BIEGAS Bolesław
Na początku był samoukiem. W 1896r. zaczął studia w ASP w Krakowie u A. Dauna i K. Laszczki. Tworzył naturalistyczne i symboliczne kompozycje, rzeźby portretowe o tematyce religijnej i rodzajowej. W jego malarstwie można wyczuć wpływ symbolizmu oraz G. Moreau i A. Böcklina. Oprócz malarstwa i rzeźby zajmował się także twórczością literacką. Jego prace można oglądać m.in. w Muzeum Narodowym w Warszawie, Krakowie i Poznaniu.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl