Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
BIEGAS Bolesław | Król Słońce, 1910-11/2013 r.

Bolesław BIEGAS (Koziczyn 1877 - Paryż 1954)

Król Słońce, 1910-11/2013 r.

brąz patynowany, 50 x 27 x 21 cm
sygnowany i opisany z boku: 'B Biegas | 2/8 | 2013'

LITERATURA:
- Bolesław Biegas - rzeźba, Polskie Towarzystwo Historyczno-Literackie,Warszawa 2012, s. 62 (gips) oraz s. 98 (il.)
- Wędrówka Ducha Myśli, Bolesław Biegas, Xawery Dunikowski (z polskich kolekcji prywatnych), Powiatowe Centrum Kultury i Sztuki im. Marii Konopnickiej w Ciechanowie, Ciechanów 2014 (il.)

Od końca 1910 roku Bolesław Biegas zaczyna tworzyć rzeźby kosmogoniczne. Powstają personifikacje planet: Jutrzenki, Słońca, Marsa, Urana, Jupitera, Saturna. Powtarza w nich znany wcześniej typ twarzy, nieco zgeometryzowany, o zaciśniętych ustach. Twarze tych rzeźb kontrastujące z fantazyjnymi ozdobami i nakryciami głowy złożonymi z motywów skrzydeł, węży, drugiej twarzy, oczu opatrzności wskazują na zainteresowania Biegasa starożytną sztuką egipską. Oferowana praca to odlew w brązie "Słońca" z 1911 roku wykonany współcześnie. Planetę ukazał artysta w sposób hieratyczny, sztywny, zgeometryzowany, jako prawdziwego Króla Słońce o poważnym, zatroskanym wyrazie twarzy.
Mity i legendy w szczególny sposób pobrzmiewają w twórczości Bolesława Biegasa. Nadał on symbolicznym tematom zupełnie jak na tamte czasy nowoczesną formę. Jak pisał Xavier Deryng: "Na długo przed fowistami, kubistami i futurystami Biegas był przedstawiany jako artysta awangardy. Biegas, nazywany 'bolidem' przez Virgile'a Josza w 1902 roku jest zapowiedzią słynnego 'ryczącego samochodu' z pierwszego manifestu Marinettiego z 1909 roku, który odniesie się do niego z 'futurystyczną sympatią'". Jest powszechnie wiadome, że to statuetka Alberta Marque'a wystawiona podczas Salonu Jesiennego w 1905 roku przyczyniła się do powstania żartobliwego komentarza: "Donatello wśród dzikich bestii!". Przedstawiając, trzy lata wcześniej, rzeźby Biegasa jako "wspaniałe ryki dzikich bestii" Adolphe Basler wskazał drogę Louisowi Vauxcellesowi, który uważał Biegasa za "poetę w ciele rzeźbiarza". I to właśnie poeci zwrócili szczególną uwagę na sztukę Biegasa. W 1906 roku Émile Verhaeren określił jego dzieła plastyczne jako poematy, a Guillaume Apollinaire stwierdził, że jego prace nadesłane na Salon Niezależnych stanowiły to, "co było najbardziej głębokie na całej wystawie". Wśród entuzjastów twórczości Biegasa można wymienić Philippe'a Soupaulta, dla którego był on "odkryciem" porównywalnym z odkryciem świata Gustava Moreau, dokonanym wspólnie z André Bretonem, jak również Michela Georges-Michela, twórcy "Montparnos", oraz Gustava Kahna, teoretyka, jednego z twórców teorii "wolnego wiersza", który nie wahał się określić Biegasa jednym z największych polskich artystów: "To Polak, najważniejszy i najbardziej znany spośród polskich artystów. Istnieją pewne podobieństwa między nim a jego słynnym rodakiem Fryderykiem Chopinem, tj. nadmierna pobudliwość, wyjątkowa wrażliwość oraz osobowość artystyczna, którą stworzył".

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
BIEGAS Bolesław
Na początku był samoukiem. W 1896r. zaczął studia w ASP w Krakowie u A. Dauna i K. Laszczki. Tworzył naturalistyczne i symboliczne kompozycje, rzeźby portretowe o tematyce religijnej i rodzajowej. W jego malarstwie można wyczuć wpływ symbolizmu oraz G. Moreau i A. Böcklina. Oprócz malarstwa i rzeźby zajmował się także twórczością literacką. Jego prace można oglądać m.in. w Muzeum Narodowym w Warszawie, Krakowie i Poznaniu.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl