olej/sklejka, 57,5 x 45 cm sygnowany śr.d.: 'B. Biegas' na odwrociu papierowa nalepka z opisem pracy, nalepka formy transportowej oraz liczba: '34'
POCHODZENIE: - kolekcja prywatna, Polska
Historia życia Bolesława Biegasa to opowieść o pragnieniu sławy i potrzebie oryginalności. Artysta pochodził z rodziny o chłopskich korzeniach mieszkającej koło Ciechanowa. Wcześnie osierocony chłopiec zyskał protektora w osobie Aleksandra Rzewnickiego, proboszcza w Koziczynie, gdzie artysta przyszedł na świat. Wykonywane przez nastolatka drewniane figurki pozwoliły dostrzec jego nieprzeciętny talent. W 1895 roku Biegas krótko uczył się w warszawskiej pracowni sztuki sakralnej Antoniego Panasiuka. W tym czasie mecenasami artysty stali się Franciszek Rajkowski oraz Aleksander Świętochowski, pisarz i filozof. Dzięki temu ostatniemu Biegasowi urządzono wystawę w księgarni Wendego w Warszawie oraz zebrano fundusze potrzebne na edukację w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Uczył się tam w klasie Alfreda Dauna i Konstantego Laszczki. W 1901 został wydalony z Akademii, co miało przyczynę w skandalu, który otaczał jego młodzieńczą rzeźbę "Księga życia". Artysta, rozwijając warsztat, ulegał wpływom filozofii Stanisława Przybyszewskiego oraz symbolizmu. Zaczął wtedy formułować program swojej sztuki, która w onirycznej konwencji i modernistycznej formie opiewa niedające się opisać tajemnice duszy. Otrzymawszy w 1901 stypendium warszawskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, Biegas wyjechał do Paryża. W tym samym czasie do stolicy Francji przybyli Mela Muter i Eugeniusz Zak. Obydwoje są uważani za klasycznych przedstawicieli École de Paris. Biegas tymczasem nie jest zaliczany do kręgu Szkoły Paryskiej - nie był związany z międzynarodowym kręgiem Montmartre'u i Montparnasse'u i awangardy artystycznej. Jego twórczość przynależy nurtowi symbolizmu i wydaje się osobnym zjawiskiem artystycznym. Malarstwo Biegasa trzeba jednak traktować jako istotny fenomen kolonii artystów obcych tworzących nad Sekwaną. Artysta bowiem w 1901 osiadł we Francji na stałe. W Paryżu nie podjął edukacji akademickiej, lecz zwrócił się ku samodzielnemu rozwijaniu własnej ekspresji. Zyskał nowych mecenasów w baronostwie Henryka i Jadwigi Trütschel, którzy opiekowali się artystą i pomagali mu finansowo. Ekscentryczna twórczość rzeźbiarska Biegasa zyskała w Paryżu niemały poklask. O jego twórczości pisali literat i przyjaciel artystów Guillaume Apollinaire, znakomity belgijski poeta Émile Verhaeren czy ceniony krytyk Louis Vauxcelles. Artysta wielokrotnie wystawiał swoje prace na licznych paryskich salonach czy prywatnych galeriach, m.in. prestiżowej Galerie Bernheim-Jeune (1929).
Jeden z najwybitniejszych modernistycznych rzeźbiarzy polskich. Studiował rzeźbę w latach 1896-1901 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem A. Dauna i K. Laszczki. W 1901 r. został wydalony z uczelni za rzeźby "Księga życia", które otaczała atmosfera skandalu. Dzięki stypendium warszawskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych wyjechał do Paryża, gdzie - z przerwami na wyjazdy do kraju - pozostał do końca życia. Wystawiał w Wiedniu - był członkiem tamtejszej Secesji - Petersburgu (1903 r.), Kijowie, a także Rzymie i Amsterdamie. Pod wpływem filozofii Stanisława Przybyszewskiego tworzył alegoryczno - symboliczne rzeźby i obrazy - zaczął malować pod wpływem Stanisława Wyspiańskiego ok. 1900 r. - o tematyce oddającej dramat ludzkiej egzystencji. Tworzył sceny fantastyczne, popiersia i akty.
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%. - Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
BIEGAS Bolesław
Na początku był samoukiem. W 1896r. zaczął studia w ASP w Krakowie u A. Dauna i K. Laszczki. Tworzył naturalistyczne i symboliczne kompozycje, rzeźby portretowe o tematyce religijnej i rodzajowej. W jego malarstwie można wyczuć wpływ symbolizmu oraz G. Moreau i A. Böcklina. Oprócz malarstwa i rzeźby zajmował się także twórczością literacką. Jego prace można oglądać m.in. w Muzeum Narodowym w Warszawie, Krakowie i Poznaniu.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl