brąz, 88 x 20 x 15 cm sygnowana, datowana i opisana z boku: `B.Biegas | Paris 1903 | Burza` odlew współczesny
Bolesław Biegas przyjechał do Paryża późną jesienią 1901 roku. Zamieszkał początkowo w małym hotelu przy rue des Pyramides, ale szybko przeniósł się na Montparnasse. Tam pozostawał w bliskich relacjach z polską kolonią artystyczną (przyjaźnił się m.in. z Olgą Boznańską). Szybko dostał się pod skrzydła barona Henryka Trutschela i jego żony Jadwigi. To oni finansowali większość odlewów jego rzeźb. W pierwszych latach XX wieku wystawiał dużo i z powodzeniem. Błyskawiczny sukces rzeźbiarza był dla niego samego sporym zaskoczeniem. W 1902 roku trafił na okładkę prestiżowego paryskiego magazynu poświęconego sztuce, "La plume", monograficzny artykuł poświęcił mu angielski "The Artist", pisało o nim obszernie również włoskie "Emporium". Systematycznie o działaniach Biegasa informowała też prasa polska (wypowiadał się o nim pochlebnie m.in. Eligiusz Niewiadomski). Artystycznym mecenasem rzeźbiarza stał się Adolf Basler. W jednym z listów, z 1902 roku, pisał on o zbieraniu opinii francuskich krytyków ceniących Biegasa. Wymienił wśród nich Huysmansa, Maeterlincka, Varhaerena... Najlepsze pióra epoki.
Biegas swoje prace wystawiał w tym okresie także poza Paryżem. Jego kompozycje można było oglądać w Wiedniu na wystawach Secesji oraz w Petersburgu w jednej z galerii przy Prospekcie Newskim. Szczególnie w Rosji prace Biegasa budziły duże zainteresowanie i były szeroko komentowane przez krytyków. Wszędzie, gdzie rzeźbiarz wystawia jest uznawany za artystę awangardowego. Krytycy odnotowują z podziwem- obecną także w prezentowanej "Burzy" - tendencję ekspresjonistyczną. Biegasem inspiruje się w tym okresie inny polski rzeźbiarz - Xawery Dunikowski.
"Burza" powstała zapewne wiosną lub jesienią 1903 roku. Miesiące letnie spędził artysta w ukraińskim majątku w Masłówce niewiele pracując. W podobnej co "Burza" ekspresjonistycznej, falistej poetyce utrzymane jest jeszcze kilka prac z tego okresu: m.in. "Zmierzch" z 1902 roku oraz kompozycje poświęcone kompozytorom: Beethovenowi i Wagnerowi. "Burza" wydaje się rozwijać zarysowane w nich tendencje. Równocześnie wykazuje związek z "secesyjnymi" kompozycjami kilku krakowskich artystów, m.in. Wojciecha Weissa. Wizyjny charakter rzeźb Biegasa, mieszanie się w nich figur ludzkich i żywiołów, ujętych w formie fal czy płomieni można rozpatrywać również w kontekście literackich tekstów stanowiących fundament sztuki Młodej Polski. Za ideologicznego patrona Biegasa można uznać niewątpliwie Stanisława Przybyszewskiego, który często odwoływał się w swoich utworach do metafory bezbronnego człowieka poddanego działaniu żywiołów.
BIEGAS Bolesław
Na początku był samoukiem. W 1896r. zaczął studia w ASP w Krakowie u A. Dauna i K. Laszczki. Tworzył naturalistyczne i symboliczne kompozycje, rzeźby portretowe o tematyce religijnej i rodzajowej. W jego malarstwie można wyczuć wpływ symbolizmu oraz G. Moreau i A. Böcklina. Oprócz malarstwa i rzeźby zajmował się także twórczością literacką. Jego prace można oglądać m.in. w Muzeum Narodowym w Warszawie, Krakowie i Poznaniu.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 10 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl