Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
SZWACZ Bogusław | Horme klasyczne No. 6', 1975 r.

Bogusław SZWACZ (1912 - 2009)

Horme klasyczne No. 6', 1975 r.

technika mieszana, olej, tempera/płótno naklejone na płytę, 36 x 96 cm
opisany na odwrociu: '1975 | GODŁO HORME 75 B | HORME KLASYCZNE No.6 | TECHNIKA MIESZANA TEMP. OLEJ | WYMIARY: 40 cm x 99 cm cena 25 000 zł | W WARSZAWA'
powtórzone na blejtramie, powyżej: 'KONKURS IM. Z. SPYCHALSKIEGO POZNAŃ 1975'

WYSTAWIANY:
- Wystawa II Ogólnopolskiego Konkursu Malarskiego na Obraz im. Jana Spychalskiego, Biuro Wystaw Artystycznych "Arsenał", Poznań 1975

Prezentowane "Horme Klasyczne" to typowy przykład dzieła Ars- Horme, czyli autorskiego programu artystycznego Bogusława Szwacza. Praca powstała na Konkurs im Jana Spychalskiego, organizowany niegdyś w Poznaniu przez tamtejszy oddział ZPAP. Ars-Horme, które stworzył i praktykował twórca, miało być Sztuką Poruszania Wyobraźni. Jej manifest autor zaprezentował na plenerze w Osiekach w 1977. Prace typu Horme charakteryzuje mnogość drobnych, niefiguratywnych form i delikatnych, często wygiętych kresek, których połączenie wprawia kompozycję w ruch. Malutkie elementy rozsypane po pokaźnym płótnie zdają się wibrować i tańczyć, zazwyczaj tworząc skupiska się w centrum kompozycji. Najbardziej znane dzieła Ars-Horme pochodzą z lat 70., ale artysta tworzył abstrakcyjne obrazy według tej teorii już od połowy lat 50. Wcześniej natomiast malował figuratywnie, inspirowany przede wszystkim kubizmem.
Bogusław Szwacz był związany z krakowskim środowiskiem artystycznym. Po wojnie wraz z Tadeuszem Kantorem założył Grupę Młodych Plastyków i wystawiał z nią w latach 40. Artysta wykładał w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, którą ukończył w 1939 roku. W 1947 wyjechał do Paryża, gdzie wstąpił do grupy Le Surréalisme Révolutionnaire. Nawiązał wtedy kontakty z wieloma cenionymi twórcami, m.in.. z Fernandem Légerem i Hansem Hartungiem. Po powrocie do Polski współpracował z Klubem Młodych Artystów i Naukowców. Wystawiał na I, II i III Wystawie Sztuki Nowoczesnej oraz w Galerii Krzywe Koło w Warszawie (1962 i 1963), brał też udział w I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu w 1965. W tym ostatnim mieście, przy ul. Giermków, do dziś można podziwiać jego monumentalną rzeźbę, zbudowaną z elementów maszyn przemysłowych.

W latach 1924-30 uczył się w Liceum Krzemienieckim. W 1939 ukończył krakowską ASP, której został wykładowcą po wojnie. Od 1946 wykładał w krakowskiej ASP, a od 1948 w warszawskiej ASP. W drugiej połowie lat 40. wystawiał z Grupą Młodych Plastyków. W 1947 wyjechał do Paryża. W Paryżu przystąpił do grupy "Le Surréalisme Révolutionnaire". W 1948 wrócił do Warszawy. Związał się z Klubem Młodych Artystów i Naukowców. Jego prace prezentowane były na I Wystawie Sztuki Nowoczesnej (1948-49). Uczestniczył w niemal wszystkich oficjalnych wystawach okresu socrealizmu. Przystał do koncepcji tzw. Ars-Horme (Sztuki Poruszania Wyobraźni), oryginalnej i jednej z nielicznych ogólnych teorii sztuki zaistniałych współcześnie w Polsce. Od 1956 tworzył teorię Ars-Horme. Jej założenia ogłosił w manifeście artystycznym na plenerze w Osiekach w 1977 roku. Działał aktywnie w środowiskach awangardowych; wystawiał m.in.: na II i III Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (1957 i 1959), w Galerii Krzywe Kolo w Warszawie (1962 i 1963), na I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu (1965) oraz podczas Sympozjów "Złotego Grona" w Zielonej Górze (1973 i 1976).

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
SZWACZ Bogusław

Urodził się 27 marca 1912 r. w Leżajsku. W latach 1924-1930 uczył się w Liceum Krzemienieckim. Pobierał też naukę malarstwa u Władysława Galimskiego. W 1939 ukończył (z wyróżnieniem) krakowską ASP, której został wykładowcą po wojnie. Od 1946 r. wykładał w krakowskiej ASP, a od 1948 r. w warszawskiej ASP. W 1983 r. otrzymał tytuł profesora sztuk plastycznych. W drugiej połowie lat 40-tych wystawiał z Grupą Młodych Plastyków. W 1947 wyjechał do Paryża, był stypendystą Ministerstwa Kultury i Sztuki. W Paryżu przystąpił do grupy "Le Surréalisme Révolutionnaire". W 1948 wrócił do Warszawy, związał się z Klubem Młodych Artystów i Naukowców, jego prace prezentowane były na I Wystawie Sztuki Nowoczesnej (1948/49). Uczestniczył w niemal wszystkich oficjalnych wystawach okresu socrealizmu. Przystał do koncepcji tzw. Ars-Horme (Sztuki Poruszania Wyobraźni), oryginalnej i jednej z nielicznych ogólnych teorii sztuki zaistniałych współcześnie w Polsce. Od 1956 r. tworzył teorię Ars-Horme.Jej założenia ogłosił w manifeście artystycznym na plenerze w Osiekach w 1977 r. Odzwierciedleniem tej teorii są jego prace plastyczne, które odwołując się do natury, tradycji, kultury i wiedzy mają przemówić do wyobraźni widza i pogodzić go ze światem zewnętrznym. W 1955 r. porzucił malarstwo figuratywne dla abstrakcji. Działał aktywnie w środowiskach awangardowych; wystawiał, miedzy innymi: Na II i III Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (1957 i 1959), Galerii Krzywe Kolo w Warszawie (1962 i 1963), W I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu (1965), Sympozjach "Złotego Grona" w Zielonej Górze (1973 i 1976). Miał wystawy indywidualne m.in. w warszawskich galeriach: Zachęcie (1954, 1978); Kordegardzie (1987), Studio (1992, 1993); krakowskiej Galerii Krzysztofory (2003); Galerii Marii Ochalskiej w Wilii Struvego (2004) poznańskiej Galerii Piekary (2004). Otrzymał nagrody w konkursie malarskim im. J. Spychalskiego (I nagroda w 1974 i wyróżnienie w 1975).

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl