LITERATURA: - por. J. Bołoz Antoniewicz, Grottger, Lwów 1910, s. 104, 269, 298
Prezentowana praca zdradza silne pokrewieństwo z ilustracyjną działalnością Artura Grottgera. Wiadomo o dwóch rysunkach, w których malarz wariantowo ustawiał postać uczonego, próbując wyzyskać największą ekspresję. Z obu wariantów przebija siła oskarżanego, wyrażona przez jego zaciśnięcie pięści i dramatyczny gest. W redakcji olejnej, prezentowanej w naszym katalogu, Galileusz operuje podobnym, dramatycznym gestem. Uczony został umieszczony przed trybunałem inkwizycji. Widzimy go, kiedy odwraca się, straciwszy nadzieję na porozumienie z oskarżycielem, czy wytłumaczenie wyników swojej życiowej pracy. Prawdopodobnie artysta przedstawił go wypowiadającego legendarne "E pur si muove" ("A jednak się kręci"). Niezależnie od wierności tego przekazu (te słowa włożono w usta Galileusza dopiero w XVIII wieku), przemawiał on do XIX-wiecznej wyobraźni, która w uczonym zaczęła upatrywać bohatera, niezłomnie broniącego prawdy. Wiek XIX, wiek węgla i pary, był czasem gwałtownych przewartościowań w dziedzinie powszechnego światopoglądu. Szybko rozwijająca się nauka zaczęła napierać na fundamenty wiary i doktryny katolickiej. W wieku XIX, epoce żarliwej, naiwnej nieraz wiary w naukę i jej moc, Galileusz stał się bohaterem powszechnej wyobraźni i symbolicznym protoplastą pozytywizmu. Patrząc na "Galileusza" nie sposób nie pomyśleć o innym polskim obrazie przedstawiającym astronoma - "Koperniku" Jana Matejki (właściwie "Astronom Kopernik, czyli rozmowa z Bogiem", 1873). Oba obrazy łączy iście barokowy rozmach kompozycji, dynamizm i wrażenie teatralnej dramaturgii. W zestawieniu obu prac wyraźna staje się stylistyczna różnica między artystami: na jaw wychodzi rodowód sztuki Grottgera - jej związki z akademizmem i sztuką francuską połowy XIX wieku. Sugestywnym kontekstem dla obrazu Grottgera mogą być np. historyczne płótna Paula Delaroche’a. Artur Grottger rozpoczął naukę malarstwa u swego ojca, potem - od 1849 roku - uczył się u Juliusza Kossaka i Juliana Maszkowskiego we Lwowie. Studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (1852-54 u W. K. Stattlera i W. Łuszczkiewicza) oraz w Akademii w Wiedniu (1855-63 u K. Wurzingera, P. J. N. Geigera, K. Mayera, K. Blaasa i C. Rubena). W Wiedniu mieszkał do 1865 r., skąd wyjeżdżał do Polski, na Węgry, do Monachium i Wenecji. Do kraju powrócił na rok (był wówczas w Krakowie, Lwowie i okolicach) i wyjechał do Paryża. Ciężko chory na gruźlicę przeniósł się na południe Francji. Jest jednym z najważniejszych malarzy polskich doby romantyzmu. Stworzył kilka cykli rysunkowych: Warszawa I (1861 r.), Warszawa II (1862 r.), Polonia (1863 r.), Lituania (1864-66), Wojna (1866-67), które wydawane w formie litografii w Wiedniu przyniosły mu ogromną popularność. Malował przede wszystkim sceny związane z Powstaniem Styczniowym, portrety, sceny rodzajowe, kompozycje historyczne i alegoryczne.
Podatki i opłaty: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
GROTTGER Artur
Rysownik i malarz; wybitny przedstawiciel romantyzmu w polskim malarstwie, powszechnie znany przede wszystkim z cykli czarno-białych rysunków poświęconych powstaniu styczniowemu 1863 r., w których, jak nikt inny, „dał wyraz poetycznym i pięknym uczuciom, krzywdom i zapałom tej chwili” (S.Tarnowski). Cykle te, zatytułowane Warszawa, Polonia, Lituania, Wojna, nie przedstawiały konkretnych wydarzeń historycznych, lecz symbolicznie ujmowały narodową tragedię. Ich patriotyczna wymowa sprawiła, że ten nurt sztuki Grottgera zyskał ogromną popularność, a reprodukcje jego kartonów znajdowały się niemal w każdym polskim domu. Mniej znana była pozostała twórczość artysty - obrazy rodzajowe, historyczne i batalistyczne oraz malowane i rysowane portrety. Całe zachowane oeuvre Grottgera przypomniała niedawno wielka wystawa zorganizowana w 1987 r. wspólnie przez Muzea Narodowe we Wrocławiu i w Krakowie.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl