Olej, płótno; 32 x 27 cm Na lewej listwie krosna papierowa nalepka: "36541 Autor Grottger Artur | Tytuł Na mogile Rodzaj dzieła olejny | Cena.... Własność J. Kotarbińskiego Data nadesłania 12/XII 1917"; Na górnej listwie krosna napis odręczny: "M....... 55 i po. Kotarbińska"
Bibliografia: - "Świat" 1908, R. III, nr 10, il. na s. 1 - J. Bołoz Antoniewicz, Grottger, Lwów 1910, s. 321-324, il. na s. 322
Artur Grottger naukę malarstwa rozpoczął u swojego ojca, a od roku 1848 uczył się prywatnie w pracowni Jana Maszkowskiego we Lwowie i krótko u Juliusza Kossaka. Uzupełniał edukację studiując w latach 1852-54 w krakowskiej Akademii u Wojciecha Kornelego Stattlera i Władysława Łuszczkiewicza, a po uzyskaniu stypendium cesarskiego w Akademii w Wiedniu (1855-63) u K. Wurzingera, P. J. N. Geigera, K. Mayera, K. Blaasa i C. Rubena. W Wiedniu mieszkał do 1865 skąd odbywał podróże na Węgry, do Monachium, Wenecji i kilkakrotnie do kraju. Po rocznym pobycie w Polsce (1865-66) - przebywał wówczas w Krakowie, Lwowie i jego okolicach - wyjechał do Paryża. Ciężko chory na suchoty na krótko przed śmiercią wyjechał na południe Francji. Wychowany w rodzinie szlacheckiej, w atmosferze gorącego patriotyzmu, po upadku powstania styczniowego stworzył cykle rysunkowe Warszawa I, Warszawa II, Polonia, Lithuania i Wojna znane kilku pokoleniom Polaków i uznane za symbol idei wolności, walki o nią i duchowego zwycięstwa pokonanych. Ponadto malował portrety, kompozycje rodzajowe i historyczne oraz zajmował się też ilustratorstwem. Przedstawione studium Na mogile znane było także pod tytułami: Na grobie (pod tym tytułem w roku 1908 publikował ilustrację obrazu warszawski "Świat") oraz Na grobie powstańca (J. Bołoz Antoniewicz Grottger,.. s. 321-324) i przez co najmniej dziewięć lat znajdowało się w posiadaniu J. Kotarbińskiego, o czym świadczy informacja w "Świecie" i na nalepce TZSP. Właściciel to zapewne Józef Kotarbiński (1849-1928), aktor, literat, reżyser teatralny, brat malarza Miłosza, w którego zbiorach znajdowała się kolekcja obrazów malarzy polskich (por.: E. Chwalewik, Zbiory polskie. Archiwa, biblioteki, gabinety, galerie, muzea i inne zbiory pamiątek przeszłości w ojczyźnie i na obczyźnie, Warszawa, Kraków 1927, t. 2 s. 397). Tragedię i ból po upadku powstania styczniowego, które dotknęły niemal każdą polską rodzinę, Grottger przedstawiał malując wdowy w czerni, kobiety klęczące u grobów, wspartych na kulach żołnierzy i osierocone dzieci. Obraz Na mogile, obok takich dzieł jak Dzień zaduszny, Wdowy, W Saskim Ogrodzie, Osieroceni, jest dobrym przykładem "pieśni bez słów", która ukazywała żal po klęsce powstania i utraconych wraz z nią nadziejach. O prezentowanym płótnie monografista artysty Jan Bołoz Antoniewicz napisał tak: "Poza tym szkicem olejnym ( ) nie znam ich u Grottgera nawet, w których typ niewiasty Polki, jak go wytworzyło ostatnie powstanie, wyszedł z równą idealną czystością, z równym mistrzostwem linii i ekspresji, zjawisko fizyczne i psychiczne, strój i nastrój, zlewają się w jedną całość. Żadne inne wrażenie już nam widoku tych niewiast z pamięci nie wytrąci, fantazja nasza nie ujrzy ich już nigdy inaczej, jak tylko w tych szatach żałobnych, na cmentarzu, w dzień zaduszny, pochylone nad grobem bohatera - jak tylko w tych konturach, spływających z przeciągłą nutą pieśni żałobnej w jeden strumień bezbrzeżnego smutku" (J. Bołoz Antoniewicz, Grottger s. 324).
GROTTGER Artur
Rysownik i malarz; wybitny przedstawiciel romantyzmu w polskim malarstwie, powszechnie znany przede wszystkim z cykli czarno-białych rysunków poświęconych powstaniu styczniowemu 1863 r., w których, jak nikt inny, „dał wyraz poetycznym i pięknym uczuciom, krzywdom i zapałom tej chwili” (S.Tarnowski). Cykle te, zatytułowane Warszawa, Polonia, Lituania, Wojna, nie przedstawiały konkretnych wydarzeń historycznych, lecz symbolicznie ujmowały narodową tragedię. Ich patriotyczna wymowa sprawiła, że ten nurt sztuki Grottgera zyskał ogromną popularność, a reprodukcje jego kartonów znajdowały się niemal w każdym polskim domu. Mniej znana była pozostała twórczość artysty - obrazy rodzajowe, historyczne i batalistyczne oraz malowane i rysowane portrety. Całe zachowane oeuvre Grottgera przypomniała niedawno wielka wystawa zorganizowana w 1987 r. wspólnie przez Muzea Narodowe we Wrocławiu i w Krakowie.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl