olej/płótno, 85 x 111 cm sygnowany p.g.: 'MADEYSKA' na blejtramie napis: 'MADEYSKA ARIKA W-WAR. NARBUTTA 45-14'
WYSTAWIANY: - Arika Madeyska. Malarstwo i rysunek, wystawa indywidualna, Galeria Art Reduta, 20.11.-9.12.2005
"Każdy dobry obraz jest abstrakcyjny. Temat jest tylko pretekstem. Tak jak Ucello czy Velasquez - to dla mnie prawdziwi, wspaniali abstrakcjoniści". Arika Madeyska
Artystka studiowała w latach 1948-53 w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Pięknych w Sopocie pod kierunkiem Artura Nacht-Samborskiego. Po studiach przeniosła się do Warszawy, wzięła udział w Ogólnopolskiej Wystawie Młodej Plastyki w warszawskim Arsenale w 1955, gdzie uzyskała swoją pierwszą nagrodę za osiągnięcia artystyczne. Mimo rozwijającej się w kraju kariery, Madeyska podjęła decyzję o wyjeździe do Paryża, gdzie osiadła na stałe. Środowisko paryskie tamtych lat stanowiło konglomerat niezwykłych artystycznych osobowości. Mieszkali tam wówczas Roman Cieślewicz, Alina Szapocznikow, Jan Lenica, Jan Lebenstein, Mieczysław Janikowski, Eustachy Kossakowski czy Józef Czapski. Madeyska, mimo, że początkowo borykała się z materialnymi niedostatkami, szybko stała się częścią artystycznej elity i rozpoczęła malarskie eksperymenty, odnajdując wkrótce własny język malarskiej wypowiedzi. Podstawowy repertuar jej form stanowiła abstrakcja o indywidualnym wyrazie, bazująca na układach łuków i kół. Z czasem pojawiły się także kierunki wertykalne i horyzontalne. Punktem wyjścia był dla artystki pejzaż, początkowo sygnalizowany sugestywnie, z czasem całkowicie przekształcony w abstrakcję. Madeyska najchętniej stosowała stonowaną kolorystykę oscylującą w odcieniach beżu, brązu i czerni. Dostrzegalna w jej obrazach wrażliwość na kolor i skłonność do poetyzowania pozwalają sytuować jej dzieła blisko poszukiwań Piotra Potworowskiego, Mieczysława Janikowskiego czy Kajetana Sosnowskiego. Artystka pozostała wierna wypracowanej przez siebie formule twórczej aż do śmierci w 2004 roku. Mimo że nigdy nie zdecydowała się na opuszczenie Paryża, symbolicznym powrotem do ojczyzny był jej udział w wystawie "Jesteśmy" w Warszawskiej Zachęcie w 1991 roku, prezentującej prace polskich artystów przebywających na emigracji.
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%. - Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
MADEYSKA Arika
Urodziła się w 1928 w Warszawie. W 1955 ukończyła gdańską PWSSP, gdzie malarstwa sztalugowego uczyła się u A. Nacht-Samborskiego, malarstwa ściennego - u J. Żuławskiego i tkanin - u J. Wnękowa. Po ukończeniu studiów wyjechała do Francji. Po raz pierwszy od wyjazdu w latach 60-tych, jej twórczość przypomniała wystawa "Jesteśmy" prezentująca prace polskich artystów mieszkających zagranica. Swoje najnowsze obrazy i kolaże, powstałe w paryskiej pracowni, prezentuje w Galerii Studio. Obrazy Madeyskiej z lat 90. Wypełniają kuliste formy poprzecinane kreskami biegnącymi w rożnych kierunkach. Podobnie jak we wczesnych obrazach, kolorystyka jest zgaszona. Autorka używa subtelnych odcieni beżów, różow, błękitów i brązów, które nadają jej pracom niezwykle rozmarzony i kobiecy nastrój. Zupełnie inaczej wyglądają kolaże. Wykonywane są wyłącznie na białych kartkach wyrwanych z notatnika. Przypominają tym pamiętnik, w którym artystka zapisuje swoje zmienne nastroje i codzienne przeżycia. W przeciwieństwie do obrazów maja nieduże rozmiary, wręcz trzeba je oglądać z lupa, by zauważyć dziwne połączenia materiałów, a ich kolorystyka jest ostrzejsza - nasycone brązy i czernie.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl