Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
ASIS Antonio | Interferencje w czerni i bieli (Interférences en noir et blanc), 1972 r.

Antonio ASIS (ur. 1932, Argentyna)

Interferencje w czerni i bieli (Interférences en noir et blanc), 1972 r.

olej/deska, 41 x 52 cm
sygnowany i datowany p.d.: 'Asis | 1972'
sygnowany i datowany na odwrociu: 'Asis | 1972' oraz naklejka z domu aukcyjnego Christie’s

POCHODZENIE:
- zakup bezpośrednio od artysty
- kolekcja prywatna, Stany Zjednoczone
- dom aukcyjny Christies, 2012
- kolekcja prywatna, Polska

Antonio Asis był argentyńskim artystą działającym przez wiele lat w Paryżu. Studia artystyczne odbył w drugiej połowie lat 40. XX wieku w Buenos Aires, gdzie następnie związał się z grupą artystów uprawiających sztukę abstrakcyjną. W 1956 Asis
przeniósł się do Paryża. Tam poznał krąg twórców, do którego należeli między innymi: Nicolas Schoffer, Jesus-Rafael Soto czy Jean Tinguely, którzy byli skupieni w kręgu galerii Denise Rene. Galeria ta promowała sztukę abstrakcyjną oraz lansowała nowe kierunki, takie jak op-art i sztuka kinetyczna. Frank Popper, historyk sztuki zajmujący się historią sztuki kinetycznej i nastawionej na efekty optyczne, tak opisał środowisko owych artystów, wystawiających w galerii Denise Rene, z którymi sympatyzował Antonio Asis: „Trzeba zrozumieć, że pośród opcji Denise Rene w ramach ruchu abstrakcji, przymiotnik geometryczna nie oddaje dostatecznie jej wyborów. Nie wchodzi tu w grę jedynie przeciwstawienie tego, co geometryczne, temu, co organiczne, stanowiące nurt informel, albo taszyzm, ale w grę wchodzi ukierunkowanie na to, co zaplanowane, zaprogramowane, i co jest opozycyjne do spontaniczności i improwizacji. W grę wchodzi zajęcie stanowiska po takiej stronie, która łączy to, co cerebralne i to, co wrażeniowe” ([cyt. za:] Urszula Czartoryska, Abstrakcja, wczoraj i jutro, [w:] Galeria Denise Rene. Sztuka konkretna, [red.] Urszula Czartoryska, Elżbieta Fuchs, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łodź 1997, s. 26).

Choć Asis sam nie wystawiał we wspomnianej galerii, powyższy cytat dobrze charakteryzuje również jego twórczość. Tworzył on bowiem abstrakcyjne obrazy, które odznaczały się zaplanowaną, przemyślaną kompozycją. Prezentowana
w niniejszym katalogu praca z 1972 jest policentrycznym obrazem składającym się z okręgów wypełnionych przez mniejsze okręgi jakby falowym ruchem rozchodzące się ze środka. Całość sprawia wrażenie nałożonych na siebie dwóch warstw
kół, w dwóch płaszczyznach – te na spodzie widoczne są przez wierzchnią warstwę kół działających niczym soczewki, przez które widoczna jest warstwa znajdująca się poniżej. Okręgi „widziane przez soczewkę” zmieniają również kolor na przeciwstawny w dwukolorowej skali: elementy czarne „widziane przez wierzchnią warstwę” zmieniają kolor na biały i odwrotnie. Kompozycja Asisa opiera się zatem na wykorzystaniu motywów geometrycznych, których wygląd ulega zmianie w sposób przywodzący na myśl działanie narzędzi optycznych. Wizerunek koncentrycznie nałożonych na siebie kół artysta podejmował od lat sześćdziesiątych i następnie wielokrotnie eksplorował w cyklach takich jak „Interferences concentrique” czy „Cercles”. Początkiem lat 70., gdy powstał prezentowany obraz, Asis razem z grupą argentyńskich artystów działających w Paryżu założył grupę „Position”. Zrzeszeni w niej artyści zajmowali się sztuką o charakterze analogicznym do wskazanego powyżej – interesowały ich efekty optyczne w kompozycji.

Zestawienie czerni i bieli, którym posłużył się Asis w prezentowanym obrazie na desce, niejednokrotnie wykorzystywane było przez twórców zajmujących się op-artem. Motyw szachownicy oraz inne zbliżone wizualnie efekty poprzez wykorzystanie podstawowego kontrastu powodującego trudność w uchwyceniu granic figur, wytwarzały obraz, który specyficznym działaniem na aparat optyczny odbiorcy sygnalizował główną treść dzieła. Taki właśnie moment zakłócenia percepcji, wywołany poprzez odpowiednie zestawienie barw eksponuje działanie na wzrok jako jeden z głównych sensów artystycznego działania. W samym odbiorze obrazu dokonuje się zatem wytwarzanie znaczenia, które – dosłownie – trudno przeoczyć.

W latach 1946-50 studiował w Escuela National de Belles Artes w Bueno Aries. W 1956 roku wyjechał do Paryża, gdzie współpracował z galerią Denis Rene oraz artystami takimi jak: Jesus Rafael Soto, Paul Bury i Yaacov Agam. Jego prace były wystawiane na Paryskiem Biennale w 1967 i na Casa de Cultura de Grenoble w 1968. W 1971 Antonio Asis był współzałożyciel grupy Position wraz z Carlosem Agüero, Armando Durante, Hugo Demarco i Horaciem García Rossi.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
ASIS Antonio
W latach 1946-1950 studiował w Escuela National de Belles Artes w Bueno Aries. W 1956 roku wyjechał do Paryża, gdzie współpracował z galerią Denis Rene oraz artystami takimi jak: Jesus Rafael Soto, Paul Bury i Yaacov Agam. Jego prace były wystawiane na Paryskiem Biennale w 1967 r. i na Casa de Cultura de Grenoble w 1968 r. W 1971 Antonio Asis był współzałożyciel grupy Position wraz z Carlosem Agüero, Armando Durante, Hugo Demarco i Horaciem García Rossi.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl