Pejzaż z rybakami łączy w sobie najlepsze cechy sztuki Antoniego Langego: nastrojową, pogodną atmosferę, subtelne zestawienia kolorów i pieczołowicie opracowany detal. Historia sztuki w takiej swojskiej formule pejzażu dopatrywała się zazwyczaj odniesień do niemieckiego biedermeieru oraz romantycznej wizji natury. W ostatnich latach prace pejzażystów takich jak Antoni Lange coraz częściej rozpatruje się jednak w kontekście powszechnego w 1. połowie XIX wieku zainteresowania sztuką Holandii. Lange dobrze znał twórczość XVII-wiecznych małych mistrzów. Umożliwiła mu to wiedeńska Akademia, na której kształcił się w ostatniej dekadzie XVIII wieku, oraz przechowywane w cesarskim mieście bogate zbiory sztuki północnej. Młody artysta mógł w Wiedniu oglądać kompozycje Breughla, Jana van Goyena, Jacoba van Ruisdaela. Postrzępione korony drzew, zza których prześwituje intensywne błękitno-różowe niebo, groźnie piętrzące się głazy, piaszczysta skarpa, mała drewniana chatka, dzieci zagubione w pejzażu i wodospad - a więc motywy "Pejzażu z rybakami" - pojawiają się na wielu holenderskich obrazach stworzonych w złotym wieku republiki. Szczególnie wyraźna wydaje się nić pokrewieństwa łącząca sztukę Langego z klasykiem niderlandzkiego pejzażu - Jacobem van Ruisdaelem. Ruisdael, uznawany za jednego z najwybitniejszych pejzażystów swoich czasów, malował zazwyczaj półdzikie, gęsto zadrzewione lasy, wodospady i strumienie. W swoich pracach tworzył efekty dramatyczne i według zaleceń ówczesnych traktatów o malarstwie pejzaż traktował jako środek do wyrażania emocji i stanów duszy. Lange, który z Rusidaelem musiał zetknąć się w czasie studiów malarskich, posługuje się podobnym repertuarem motywów i podobnymi zasadami kompozycji. Jego sztuka jest jednak lżejsza i bardziej radosna. Krytycy piszący o pejzażach Langego często zwracali jednak uwagę na ich walor kolorystyczny - nieobecny u Holendrów. Maciej Grabowski pisał o sztuce Langego: "[W kolorycie] leżała potęga jego pędzla, nim umiał on ożywiać i podnieść wdzięki górskiej chłodnej natury, a potęga świateł i cieni, którą pędzel jego wydobył, nie zniknie nawet w litografii". Z entuzjazmem wtórował mu Władysław Zawadzki, pisząc: "Widoki jego opływała szaro przejrzysta atmosfera, w której wszystkie barwy spływały w harmonię odpowiednią naturze krajobrazu i bardzo dobre czyniły wrażenie".
Antoni Lange urodził się około 1774 w Wiedniu w rodzinie aktora teatru dworskiego - Maxa Lange. Studiował w rodzinnym mieście u słynnego, niewiele od Langego starszego pejzażysty Lorenza Adolfa Schönbergera (1768-1846). W roku 1810, mimo niesprzyjającego wojennego czasu artysta zamieszkał we Lwowie, być może sprowadzony tam przez hrabiego Skarbka. Pracował początkowo jako dekorator w teatrze Jana Napomucena Kamińskiego. Artysta współpracował też z miejskim ratuszem, tworząc dekoracje okolicznościowe i oprawy oficjalnych wizyt. Głownym przedmiotem jego artystycznego zainteresowania był jednak pejzaż. Jest uznawany za jednego z najciekawszych polskich pejzazystów I połowy XIX wieku.
LANGE Antoni
Dekorator teatralny, malarz. Przybył do Lwowa z Wiednia w 1810. Prawie 20 lat pracował jako scenograf dla scen lwowskich. Malował także krajobrazy w oleju, gwaszu i akwareli. Związany był z Litografią Piotra Pillera, dla której wykonał wiele rysunków do wydawnictw "Zbiór najpiękniejszych i najinteresowniejszych okolic w Galicji", 1823 i "Zbiór widoków celniejszych ogrodów w Polsce", 1825-27.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl