kredka, węgiel(?), gwasz, papier na tekturze 66 x 35 cm sygn. p.d.: AKamieński | Paryż 1917
Antoni Kamieński – to artysta rasowy, ideowy, głęboki, obdarzony bardzo wybitnym talentem. W rysunku doszedł do mistrzostwa, w którym mało kto mógł się z nim równać i u nas, i w innych krajach Europy. Dążąc do wydobycia maksimum wyrazu, pozostawał w granicach ścisłego realizmu, który przepajał życiem duszy. /.../ Uprawiał głównie rysunek węglem czy ołówkiem, akwafortę i rzeźbę – przemawiać chciał linią, światłocieniem walorami i bryłą. /.../ Tu byłoby miejsce na studium o oryginalności rysunku Kamieńskiego, o jego linii subtelnej a silnej i o tym jakie miękkości umiał on wydobywać, ile szczegółów niezbędnych dawać, nigdy nie wpadając w drobiazgowość, nigdy nie przepieszczając swego tworu, głęboko żywego, z błyskami genialności. J. Kleczyński, Ś. P. Antoni Kamieński w: „Kurier Warszawski“ 1933, nr 256 z dn. 16 IX (wydanie wieczorne), s. 9.
Jego [Kamieńskiego] rysowane portrety, jak Boznańskiej, Wyspiańskiego i innych świadczą o głębszym odczuciu psychologicznym, /.../ niektóre są doskonałe nie tylko dla wykwintności rysunku i kompozycji, ale zarazem dla oryginalnego nerwu dramatycznego. E. Niewiadomski, Malarstwo polskie XIX i XX wieku, Warszawa 1926, s. 198
Prezentowany portret malarki Olgi Boznańskiej, dzieło Antoniego Kamieńskiego powstałe w Paryżu w r. 1917, przedstawia artystkę na tle pracowni. Ubrana w staroświecką suknię stoi wsparta o stolik, za nią na ścianach widać kilka obrazów. Postać, wyraz i nastrój modelki oddał artysta z wielkim wyczuciem i delikatnością. Z portretu spogląda drobna pani o delikatnej, wrażliwej twarzy, jakby lekko nieobecna i zamyślona. Tak właśnie opisywali Boznańską jej znajomi i przyjaciele, taką ją zapamiętali (porównaj: M. Rostworowska, Portret za mgłą, Warszawa 2003, s. 319-332). Portret rysowany jest kredką, węglem i gwaszem, a dodatkowy, ciepły walor barwny tworzą odsłonięte, nie pokryte rysunkiem partie podłoża.
Znajomość obojga artystów trwała co najmniej od 1899. Wówczas to Kamieński rysował portrety Boznańskiej, znane nam dzisiaj z czarno-białych reprodukcji w „Tygodniku Ilustrowanym“ (1902, nr 9, s. 175; 1904, nr 29, okładka – fot. 1). Jeden z nich zdaje się być rysowany ołówkiem, technikę drugiego trudno określić. Wzajemnie Boznańska, która odniosła już pewien sukces na swoich pierwszych paryskich wystawach, sportretowała Kamieńskiego, tworząc jeden ze swoich najlepszych i najciekawszych portretów męskich, ze świetnie uchwyconą osobowością modela, samotnika, artysty dumnego a pełnego skromności (fot. 2).
Urodził się w 1860 roku w Wilnie, zmarł w 1933 roku w Warszawie. W 1881 roku rozpoczął studia malarskie w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu w klasie B.P. Willewaldego. W 1891 roku udał się do Paryża gdzie przez dwa lata studiował w Akadémie Julian w klasie A. Mercié oraz uczył sdię malarstwa pod kierunkiem W. Bouguereau, B. Constanta , J.-P. Laurensa i G. Ferriera. Dla czasopism wykonywał na zamówienie rysunki o tematyce rosyjskiej (m.in. "Illustration", "Monde Illustré", "The Grafic". Od 1894 roku współpracował z "Tygodnikiem Ilustrowanym", w którym reprodukował większość swoich prac. W latach 1894-1905 do aslbumu polskich znakomitości wykonywał liczne podobizny. Zajmował siłównie rysunkiem. Wykonywa też kompozycje większego formatu. (m.in. "Artyści (Na wyżynach) 1893;"Niedokończone dzieło" 1894, "Trozpacz" 1900. Był również grafikiem posługującym się akwafortą. , suchą igłą i litografią. Tworzył kompozycje na kanwie utworów literackich, zajmował się także krytyką artystyczną.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji dolicza 18% opłatę do ceny sprzedaży.
Do wybranych obiektów doliczona będzie opłata droit de suite.
Do wybranych obiektów, do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczony podatek graniczny VAT 8%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl