olej/płótno, 100 x 112 cm sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Anna Cyronek | 1970', 'ELIPSA FIOLETOWA' oraz nalepka galeryjna.
Tytułowa elipsa ukazana na fioletowym tle została wypełniona dziewięcioma nieco różniącymi się rozmiarem prostokątami, ułożonymi po trzy w rzędzie. Wszystkie mają barwę żółtą, jedynie środkowy prostokąt jest pomarańczowy. Ich powierzchnia została gęsto poprzecinana wąskimi paskami stanowiącymi kontynuację tła. Artystka zdecydowała się na namalowanie ich odręcznie, dlatego nie są one perfekcyjnie proste. Ich subtelne krzywizny wraz z uzyskaną alternacją wywołują wrażenie ruchu powierzchni obrazu. Centralnie usytuowany prostokąt jest nieco mniejszy od pozostałych, co buduje iluzję nieznacznej głębi kompozycji.
Barwy wykorzystane w "Elipsie fioletowej" mają niebagatelne znaczenie dla zrozumienia pracy. Fioletowy i żółty to barwy dopełniające się, co oznacza, że wykorzystując odpowiednią metodę ich łączenia, można doprowadzić do ich achromatyczności (sprowadzić je do barwy białej, szarej lub czarnej). Z kolei pomarańczowy i fioletowy to barwy pochodne, powstałe na skutek zmieszania barw podstawowych, czyli żółtego, czerwonego i niebieskiego.
Prostota formy pracy Cyronek służy wydobyciu jej intelektualnego przesłania. Artystka podjęła się przeprowadzenia polemiki z teorią barw, stanowiącą fundament sztuki. W subtelny sposób poddała badaniu najprostsze zestawienia barwne, pozwalając by odbiorca mógł docenić ich znaczenie. Jak powiedziała: "U mnie nie ma przypadku. Staram się być precyzyjna w malowaniu obrazu. Uważam, że obraz musi mieć założenia ogólne" (Anna Cyronek-Kalinowska. Malarstwo, red. Wojciech Makowiecki, Poznań 1999).
Studia odbyła w poznańskiej PWSSP otrzymując dyplom w 1955 roku. Od początku artystycznej działalności związała się z awangardą malarską zajmując się przede wszystkim abstrakcją. Wychodząc z informelu konsekwentnie dążyła do stworzenia własnej koncepcji obrazu. W latach 60. obracała się w kręgu abstrakcji geometrycznej, następnie zbliżając się do op-artu, by w latach 70-tych przejść do swobodnych konstrukcji, które w latach 80. uzyskały liryczną formę. Do 1992 roku zrealizowała 9 wystaw indywidualnych oraz brała udział w ważnych wystawach sztuki polskiej, m.in. Salony Marcowe w Zakopanem, Złote Grono w Zielonej Górze, Festiwale Malarstwa Współczesnego w Szczecinie.
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Absolwentka Państwowej Szkoły Sztuk Plastycznych w Poznaniu, studentka w pracowniach Eustachego Wasilkowskiego oraz Mariana Szmańdy, gdzie uzyskała dyplom z wyróżnieniem w 1955 roku. Od początku artystycznej działalności związała się z awangardą malarską, zajmując się przede wszystkim abstrakcją. Brała udział w ważnych wystawach sztuki polskiej, m.in. Salony Marcowe w Zakopanem, Złote Grono w Zielonej Górze, Festiwale Malarstwa Współczesnego w Szczecinie. Laureatka jednego z najbardziej prestiżowych stypendiów artystycznych na świecie przyznawanych przez The Pollock-Krasner Foundation (2001).
Prace artystki znajdują się w kolekcjach: Muzeum Narodowego w Poznaniu, Muzeum Śląskiego w Katowicach, Muzeum Okręgowego w Bydgoszczy oraz w kolekcjach prywatnych w Polsce, Austrii, USA i Francji.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl