Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
BILIŃSKA-BOHDANOWICZ Anna | Portret starszej pani

Anna BILIŃSKA-BOHDANOWICZ (1857-1893)

Portret starszej pani

olej/płótno, 42,5 x 31,5 cm
sygnowany i datowany l.d.: 'A. Bilińska | 18 (?)'

WYSTAWIANY:
- "Damy polskiej sztuki", Galeria Marszand, Warszawa 8.03. – 8.04 2010 r.
- "Anna Bilińska. Kobieta", Muzeum techniki i Sztuki Manggha, Krakow 17.09 – 13.10. 2013 r.
- "Anna Bilińska. Kobieta", Muzeum Regionalne, Stalowa Wola 25.10 – 8.12. 2013 r.
OPINIE:
- opinia Adama Konopackiego z 20.11.2014 r.

"To co ujmuje w dorobku artystki, to prostota, uczciwość i pewna skromność, czy szczerość wprost bijąca w oczy z jej obrazów, wyraźnie sygnowanych pensjonarskim niemal podpisem. Żadnej pozy, żadnego silenia się na oryginalność, absolutny brak zarozumiałości, poszukiwania poklasku, przez schlebianie komukolwiek. Jej nastrojowe portrety, dobrze oddające samowiedze modela, studia postaci nacechowane swobodą i przepojone uczuciem - życzliwości, melancholii, spokoju, wzbudzają szacunek dla postawy i umiejętności, ale nie narzucają się, wywołują łagodne doznania estetyczne."

Andrzej Ryszkiewicz, "Malarstwo Polskie. Romantyzm Historyzm Realizm", Warszawa 1989 ,s. 356.


Bilińska-Bogdanowicz, choć nie doczekała się do dziś monografii, jest - obok Olgi Boznańskiej - najważniejszą polską artystką końca XIX stulecia. Biografia Bilińskiej - jak pisała Maria Poprzecka - to nie tylko klasyczny "tor przeszkód" na drodze kobiety-artystki, ale przede wszystkim życiorys godny romantycznej powieści. Głośną w Warszawie, Paryżu i Londynie karierę artystki pokrzyżowała przedwczesna śmierć. Choroba uniemożliwiła artystce założenie w Warszawie szkoły dla kobiet wzorowanej na uczelniach paryskich…
Bilińska od wczesnej młodości pobierała lekcje rysunku u Michała Elwiro Andriolliego. W Warszawie kształciła się pod okiem Wojciecha Gersona. Dużo podróżowała, odwiedziła m.in. Monachium, Wiedeń, Salzburg, zwiedzała miasta włoskie. Studiowała nie tylko ówczesne malarstwo, ale także sztukę dawnych mistrzów. W listopadzie 1882 rozpoczęła studia w Academie Julian w klasie dla kobiet. W 1884 zmarł ojciec artystki, pozostawiając ją bez środków do życia. Rok później zmarł narzeczony Bilińskiej - Wojciech Grabowski. Osiem lat później artystka poślubiła w Paryżu polskiego lekarza, Antoniego Bohdanowicza. W 1892 roku oboje wrócili do Warszawy. Malarka zmarła rok później, w wieku 36 lat, na skutek poważnej choroby serca.
Rekonstrukcja dorobku Bilińskiej jest kłopotliwa, ponieważ znaczna liczba jej dzieł pozostaje za granią. Część prac Bilińskiej, opisywana entuzjastycznie przez ówczesną francuską krytykę pozostaje dzisiaj praktycznie nieznana. Trudno dlatego o jednoznaczne powiązanie zidentyfikowanych już obiektów z okolicznościami ich powstania.
Z dziennika prowadzonego przez artystkę wiadomo, że w czasie swojego pobytu na Ukrainie między lipcem, a listopadem 1883 roku, malowała typy chłopskie i portrety. W 1888 roku wystawiła w Londynie, z dużym sukcesem, serię podobnych portretów - wszystkie te obrazy pozostają niezidentyfikowane.
Do tematyki portretu chłopskiego Bilińska powróciła w 1892 roku. Z tego okresu pochodzi według Adama Konopackiego "Portret staruszki w chuście. Sygnatura zawierająca tylko panieńskie nazwisko artystki ‘Bilińska’ sugeruje, że kompozycja mogła powstać w pierwszej połowie 1892 roku, jeszcze w Paryżu. Obraz utrzymany jest w duchu akademickiego realizmu. Odznacza się, tak jak pozostałe prace artystki z tego okresu, jasnością form, zdyscyplinowaniem kompozycji, poprawnością rysunku i delikatnym wykończeniem. Efekt subtelnego, rozproszonego po licu modelki światła udało się osiągnąć dzięki kładzeniu farby krótkim, kładzionymi szeroko i miękko pociągnięciom pędzla.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
BILIŃSKA-BOHDANOWICZ Anna
Była artystką cieszącą się międzynarodową sławą i uznaniem. Pierwszych lekcji rysunku udzielał jej Michał Elwiro Andriolli. Następnie uczyła się u Wojciecha Gersona w Warszawie. W 1882 podróżowała za granicę zatrzymując się w Monachium, Saltzburgu i Wiedniu, odwiedziła Wenecją i północne Włochy. W tym samym roku wy-jechała do Paryża i rozpoczęła studia w Académie Julian pod kierunkiem samego Rodolphe’a Juliana, Tony’ego Robert-Fleury i Oliviera Mersona. W 1883 wyjechała na Ukrainę. Wróciwszy do Paryża utrzymywała się z lekcji rysunków, z rzadka sprzedając swoje prace. Kierowała wówczas jedną z pracowni w Académie Julian. W 1885 była w Normandii, w 1886 w Warszawie, by w końcu wrócić do Paryża. Następne lata przyniosły jej prawdziwy sukces między-narodowy - uznanie, znakomite recenzje i srebrny medal przyniósł jej Autoportret wystawiony na Salonie w roku 1887. W roku 1890 otrzymała złoty medal na wystawie w The Royal Academy w Londynie.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 10 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl