na odwrocie (odwrotnie w stosunku do kompozycji na awersie): Studium postaci mężczyzny kredka czarna i biała, papier żeberkowy z monogramem [kartusz z literami ED&Cie, obok: PL BAS] 62 x 47,3 cm sygn. p.d.: Anna Bilińska. | Paryż | d. 25. Listop. 82. | Gło: 3.
Nieznany dotychczas Portret modelki – Cyganka jest – jak świadczy umieszczona na nim data dzienna – jedną z najwcześniejszych prac Anny Bilińskiej powstałych tuż po jej przyjeździe do Paryża, 11 listopada 1882 r. Młoda artystka miała już wówczas za sobą studia malarskie u Michała Elwiro Andriollego w Wiatce, Wojciecha Gersona w Warszawie oraz dłuższą podróż po Europie (Monachium, Salzburg, Wiedeń, Wenecja i północne Włochy). Pełna entuzjazmu, natychmiast po przyjeździe zapisała się na zajęcia w Académie Julien, kontynuując naukę w pracowni dla kobiet. Zapiski w prowadzonym przez nią wówczas Dzienniku, świadczą o niezwykłym zapale, ambicjach i całkowitym zapamiętaniu się artystki w pracy, pracy nawet ponad siły.
I tak na przykład, w dniach między 11 a 19 listopada 1882 r. Bilińska notowała: – słyszę tylko Paryż i Paryż, a mimo to nie wierzę, że się to dzieje na jawie. – Dziś pierwsza lekcja w Akademii Julian’a. Pędzę. Modela jeszcze nie ma. Przypatruję się tymczasem koleżankom moim i ich pracom. Co dwa miesiące są tu konkursy na medal srebrny. Model. Zaczynam rysować głowę, lecz nie idzie. Zupełnie tu inny sposób rysowania. – Przychodzi pan Julian – wskazał mi błędy, ale dodał: „c’est fait avec beacoup d’intelligeance“. Dobre i to na pierwszy raz. – Rano szkoła. – Są tu podobno kursa wieczorne, modelowania. Muszę się na nie zapisać – wieczorami nie robię dotąd nic – czas się traci. ... – Co dzień to samo: od 8 rano do 5 po południu szkoła. ... – Ośm godzin rysowania w szkole i trzy w domu. Spieszyłam się zrobić kompozycje na zadane temata ... – Był dziś w szkole Tony Robert-Fleury. Całą uwagę zwracać kazał na oddanie charakteru, aby roboty nie były banalne. Znalazł, że mam już pewną technikę i że postępy robić mogę... W parę dni później, 25. XI, tj. właśnie w dniu kiedy rysowała Cygankę, pisała: Oczekiwanie w pracowni na przybycie Robert-Fleury. Przychodzi. Bardzo sumienne uwagi. Mówi mi, że staram się robić modele ładniejszymi, niż są, a należy ściśle naśladować naturę – charakter i wyraz. I na to każe zwracać najwięcej uwagi.*
Portret modelki – Cyganka jest jednym z nielicznych zachowanych studiów akademickich Bilińskiej, z tego wczesnego paryskiego okresu. Rysunek, dotąd nieznany, analogię i dopełnienie znajduje w innej pracy artystki – w wykonanym tego samego dnia studium Aktu kobiety siedzącej z tą samą modelką, ujętą tym razem w całej postaci. Akt rysowany jest również węglem i kredką, na takim samym żeberkowym papierze o identycznych wymiarach (zbiory Muzeum Narodowego w Warszawie, nr inw. 123938).
Na odwrocie Portretu modelki – Cyganki, znajduje się ponadto – ledwie zarysowany – szkic postaci stojącego mężczyzny. Rysunek ten jest ciekawym dodatkiem do kilku znanych olejnych studiów takich modeli, obrazów które malowała Bilińska w pracowni Académie Julien (m.in. w zbiorach warszawskiego Muzeum Narodowego).
* A. Bohdanowicz, Anna Bilińska, kobieta, Polka i artystka w świetle jej dziennika i recenzyj wszechświatowej prasy, Warszawa 1928, s. 37-39.
BILIŃSKA-BOHDANOWICZ Anna
Była artystką cieszącą się międzynarodową sławą i uznaniem. Pierwszych lekcji rysunku udzielał jej Michał Elwiro Andriolli. Następnie uczyła się u Wojciecha Gersona w Warszawie. W 1882 podróżowała za granicę zatrzymując się w Monachium, Saltzburgu i Wiedniu, odwiedziła Wenecją i północne Włochy. W tym samym roku wy-jechała do Paryża i rozpoczęła studia w Académie Julian pod kierunkiem samego Rodolphe’a Juliana, Tony’ego Robert-Fleury i Oliviera Mersona. W 1883 wyjechała na Ukrainę. Wróciwszy do Paryża utrzymywała się z lekcji rysunków, z rzadka sprzedając swoje prace. Kierowała wówczas jedną z pracowni w Académie Julian. W 1885 była w Normandii, w 1886 w Warszawie, by w końcu wrócić do Paryża. Następne lata przyniosły jej prawdziwy sukces między-narodowy - uznanie, znakomite recenzje i srebrny medal przyniósł jej Autoportret wystawiony na Salonie w roku 1887. W roku 1890 otrzymała złoty medal na wystawie w The Royal Academy w Londynie.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji dolicza 18% opłatę do ceny sprzedaży.
Do wybranych obiektów doliczona będzie opłata droit de suite.
Do wybranych obiektów, do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczony podatek graniczny VAT 8%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl